SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

04 August 2008

Analisis: Gabungan mampu elak perpecahan

Tawaran Umno Perak bentuk kerajaan buka lembaran baru

TAWARAN Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak, Datuk Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali untuk bergabung dengan Pas membentuk kerajaan Perak membuka lembaran baru dalam senario politik negara yang sekian lama dihantui perpecahan orang Melayu-Islam akibat perbezaan fahaman politik.

Apa pun tanggapan dan persepsi terhadap tawaran kerjasama itu, hakikatnya ia melakar titik pertemuan bahawa tiada persengketaan atau perbalahan yang tidak boleh didamaikan jika ada usaha berterusan mencari penyelesaian.

Walaupun tawaran bekerjasama membentuk kerajaan negeri antara Pas-Umno itu kelihatan mudah berbanding pelaksanaannya, yang mungkin membawa satu seribu cabaran, usaha tetap perlu dilakukan demi penyatuan orang Melayu. Tentu saja ada pihak kurang senang dengan tawaran Umno Perak itu, kerana mereka sebenarnya mahu melihat orang Melayu terus berbalah kerana untungnya pasti kepada mereka.

Selepas keputusan pilihan raya umum lalu, Umno kini mempunyai 27 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, manakala MCA (satu), dan jika Barisan Nasional (BN) bergabung dengan Pas (enam kerusi) bermakna ia akan membentuk 34 kerusi, berbanding ketika ini Pakatan Rakyat yang mempunyai 31 kerusi hasil gabungan DAP (18 kerusi), Pas (enam) dan Parti Keadilan Rakyat (tujuh).

Tawaran Tajol Rosli itu tentunya selepas mengambil kira pelbagai aspek sama ada dari sudut politik orang Melayu, malah lebih besar daripada itu bahawa perpaduan orang Melayu yang menjadi majoriti penduduk negara ini sangat penting demi memastikan pembangunan serta kestabilan negara.

Tajol Rosli berkata, beliau mengemukakan tawaran itu bagi menyahut cadangan Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi merealisasikan hasrat Menteri Besar Kelantan itu, supaya kedua-dua parti itu dibubarkan bagi dapat menubuhkan parti baru untuk orang Melayu-Islam. Perpecahan orang Melayu tidak dapat mewujudkan kestabilan politik negara dan ia tidak mungkin wujud tanpa kerjasama Pas-Umno.

Bagi memastikan tawaran kerjasama itu tidak dilihat sebagai satu muslihat politik Umno, awal-awal lagi Tajol Rosli menolak untuk menganggotai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) kerana berpendapat jika beliau sebagai bekas Menteri Besar berada dalam kerajaan negeri sudah pasti akan dituduh perancang utama segala bentuk pentadbiran kerajaan negeri kelak.

Umno Perak juga tidak meletak sebarang syarat bahawa mereka hanya akan menerima gabungan kerjasama itu jika Menteri Besar datang daripada wakil Umno walaupun mereka memilik lebih banyak kerusi dari Pas.

Sebaliknya, Tajol Rosli memberi kepastian bahawa wakil Pas akan terus menerajui Perak sebagai Menteri Besar dan melantik ahli Exco berdasarkan kepada agihan yang sesuai jika gabungan itu berjaya direalisasikan.

Apapun, usaha gabungan Pas-Umno membentuk kerajaan negeri bukan perkara mudah kerana banyak perkara perlu diperhalusi apatah lagi selepas gabungan Pakatan Rakyat antara Pas, DAP dan PKR sudah semakin selesa dengan kerjasama mentadbir Perak. Ada pihak berpendapat adalah tidak adil untuk Pas meninggalkan rakan lain yang membentuk Pakatan Rakyat selepas bersusah payah di peringkat awal menubuhkan kerajaan negeri.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin ketika diminta reaksinya terhadap tawaran itu, berkata beliau komited dengan Pakatan Rakyat apatah lagi selepas diberi mandat oleh rakyat untuk mentadbir kerajaan negeri selepas pilihan raya umum lalu.
.