SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

04 August 2008

Sultan Kelantan Canselor UMK

Pemasyhuran bentuk satu hubungan erat sektor pendidikan dengan istana


KOTA BHARU: Pemasyhuran Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra sebagai Canselor Universiti Malaysia Kelantan (UMK) akan mencipta sejarah dalam institusi Diraja Kelantan sekali gus membentuk satu hubungan erat sektor pendidikan dengan istana.

Naib Canselor UMK, Prof Dr Zainai Mohamed, berkata pemasyhuran yang dijangka disempurnakan pada 10 Ogos ini juga menjadikan baginda sebagai anggota Diraja Kelantan pertama dilantik sebagai Canselor.

Katanya, melalui pemasyhuran ini, ia juga melambangkan wujudnya hubungan erat istana dalam sektor pendidikan tinggi khususnya di negeri ini.

"Pemasyhuran ini penting kepada institusi Diraja Kelantan kerana belum pernah ada anggota Diraja Kelantan dilantik sebagai Canselor dan Tuanku Ismail Petra mencipta sejarah dalam perkara ini.

"Melalui pemasyhuran baginda itu juga, ia mampu mewujudkan satu kesepakatan baik kerana sektor pendidikan negeri ini kini bukan hanya menjadi tanggungjawab awam lagi, malah akan turut membabitkan institusi Diraja Kelantan," katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam.

UMK yang ditubuhkan dua tahun lalu kini beroperasi di Kampus Kota di Taman Bendahara, Pengkalan Chepa, adalah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) ke-19 ditubuhkan di Malaysia. Kampus induknya sedang dibangunkan di Tangok, Bachok dengan peruntukan awal Kerajaan Persekutuan sebanyak RM100 juta untuk membiayai pembinaan bangunan pentadbiran serta fakulti pengajian.

Dr Zainai berkata, dengan pemasyhuran Tuanku Ismail Petra itu, ia menjadikan UMK sebagai universiti paling muda di negara ini yang menerima Canselor paling awal berbanding universiti lain yang sudah beroperasi dua atau tiga tahun. Katanya, ia adalah sejarah kepada universiti ini sekali gus menjadi cabaran untuk bersaing dengan universiti lain yang kini sudah mencapai status universiti utama di negara ini seperti Universiti Malaya (UM) dan Universiti Sains Malaysia (USM).

"Selalunya Canselor akan dilantik dalam tempoh kira-kira tiga tahun penubuhan universiti, namun UMK menerima lebih awal dari itu. Walaupun menerima dalam tempoh muda, ia menjadi satu cabaran kepada UMK untuk bersaing serta lebih cemerlang pada masa depan," katanya.
.