SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

30 September 2009

Jemput Dr Mahathir ke Kelantan - Apa yang Nik Aziz boleh tunjuk?

Cekati Tembaga menulis..

Alkisah apabila Tun Dr. Mahathir kata kemunduran Kelantan adalah kerana kelemahan Nik Aziz mentadbir walaupun telah memerintah selama 20 tahun, maka Nik Aziz yang panas cuping telinga 'bingkas bangun' mengajak Dr. Mahathir datang tengok sendiri kemajuan Kelantan di bawah pemerintahannya.

Kata Nik Aziz di Kelantan sekarang macam-macam ada, KB Mall, Tesco, Parkson dan Nirwana. Kata Nik Aziz di Kelantan juga telah ada hotel-hotel besar seperti Hotel Renaissance. Juga Nik Aziz nak suruh Dr. Mahathir pergi tengok pembangunan yang rancak di Gua Musang dan Jeli.

Oleh yang demikian menurut Nik Aziz tidak betul dakwaan Dr Mahathir yang dia tidak berjaya membangunkan Kelantan walaupun telah 20 tahun memerintah. Jadi tak adil bagi Dr Mahathir mendesak Nik Aziz letak jawatan berkenaan.

Aku tergelak besar bila Nik Aziz nak suruh Dr. Mahathir datang tengok kemajuan di Kelantan. Benda-benda yang Nik Aziz sebut macam Tesco ke Hotel Renaissance ke macam lah Dr. Mahathir tak pernah tengok. Di KL lagi besar, tak dak pun Dr Mahathir nak ajak Nik Aziz tengok.

Tapi yang Nik Aziz kena tengok macam mana Dr Mahathir bina Putrajaya. Tengok juga macam mana hebatnya KLIA, Litar Sepang, Petronas, Proton dan sebagainya. Itu yang Nik Aziz kena contohi, bukan duk bangga dengan Tesco dan Parkson yang sama sekali tidak ada kena mengena dengan kerajaan. Bukan juga tumpang bangga apabila cawangan Hotel Renaissance dibuka di Kota Bharu.

Nik Aziz juga suruh Dr. Mahathir datang tengok pembangunan di Gua Musang dan Jeli yang pesat membangun sekarang. Tapi sedarkah Nik Aziz siapa yang bertanggungjawab membangunkan kedua-dua tempat tu? Kerajaan negerikah?

Gua Musang sejak zaman berzaman di bawah jagaan YBM Tengku Razaleigh, semakin berubah dari bandar mati pedalaman menjadi bandar baru yang gah. Dengan kebijaksanaan KuLi juga Gua Musang menikmati arus pemodenan yang pesat. Tapi apa yang Pas buat di sana?

Bandar Jeli, yang dulunya hanya sebuah bandar kecil yang hidup sekadar menjadi laluan untuk ke utara semenanjung, kini di bawah kepimpinan Dato' Mustapa Mohamed, berubah menjadi bandar ilmu yang pesat membangun.

Atas kebijaksanaan Dato' Pa, Jeli kini mempunyai sekolah-sekolah rendah dan menengah yang lengkap dengan segala kemudahan. Di Jeli juga terbina MRSM yang menempatkan anak-anak Kelantan dan luar Kelantan menuntut ilmu. Dan di Jeli juga akan dibina kampus cawangan Universiti Malaysia Kelantan.

Rakyat di Gua Musang dan Jeli sedar di bawah pentadbiran BN, kehidupan mereka lebih selesa dan masa depan anak-anak lebih terjamin. Sebab itu sehingga sekarang BN kekal memenangi hati rakyat di sana.

Jadi kalau Nik Aziz nak suruh Dr. Mahathir pergi ke Gua Musang dan Jeli untuk lihat pembangunan di sana, apa yang Nik Aziz nak banggakan sebab itu yang barisan nasional buat.

Yang Pas buatnya apa? Yang Nik Aziz buatnya mana?
.

28 September 2009

Nik Aziz vs Ibrahim Ali - Siapa patut letak jawatan?

Cekati Tembaga menulis..

1 Syawal baru seminggu berlalu. Suasana meriah dan hening Syawal masih terasa. Hiruk pikuk kenderaan kota yang balik beraya masih ada saki baki yang belum kembali ke bandaraya. 1 Syawal merupakan saat untuk sanak saudara yang berjauhan sekian lama berhimpun kembali dalam riang gembira. Majlis-majlis rumah terbuka juga masih galak diadakan oleh pimpinan kerajaan dan ahli-ahli politik.

Namun kemeriahan Syawal ini tercemar dengan perbalahan terbuka 2 tokoh di Kelantan yang semakin merebak. Nik Aziz Menteri Besar Kelantan yang sudah lama itu (1990-kini) hampir 20 tahun memerintah dan Ibrahim Ali, Ahli Parlimen Pasir Mas saling cabar mencabar lawan agar meletakkan jawatan. Masing-masing ada alasan dan penyokong yang tersendiri.

Sejak Ibrahim Ali dianggap 'berpaling tadah' daripada Pas ekoran kritikan-kritikannya atas beberapa perkara, beliau sering dicerca sebagai pengkhianat kepada perjuangan Islam. Ibrahim Ali dilabel sebagai manusia yang tidak mengenang budi kerana kononnya lupa pada jasa pas yang telah memberikan laluan kepadanya bertanding di Pasir Mas atas lambang parti itu pada pilihanraya umum lalu.

" mu keno letok jawate berahim, kalu tidok amalanmu tuhe tidok terimo "

Ibrahim juga dianggap sebagai manusia derhaka kerana mengkritik kelemahan Nik Aziz dalam mentadbir negeri Tanah Serendah Sekebun Bunga ini. Kemuncak kepada keadaan ini Ibrahim digesa meletakkan jawatannya sebagai Ahli Parlimen Pasir Mas.

Gesaan ini dibuat oleh beberapa pimpinan Pas yang beriya-iya sekali mempertahankan Nik Aziz walaupun semua orang tahu Nik Aziz telah gagal mentadbir Kelantan. Malah Nik Aziz sendiri turut menggesa Ibrahim Ali melepaskan kerusi parlimen Pasir Mas.

Kesungguhan Nik Aziz dijelmakan kelmarin, dalam kemeriahan umat Islam masih meraikan Aidilfitri Nik Aziz mengambil langkah mengulangi gesaan agar Ibrahim Ali melepaskan kerusi parlimen Pasir Mas. Nampaknya perjuangan Nik Aziz sekarang adalah bagi memastikan Ibrahim Ali tidak lagi menyandang kerusi parlimen Pasir Mas.

Sikap Nik Aziz ini menunjukkan seolah-olah tidak lengkap pemerintahan selama 20 tahun Nik Aziz di Kelantan sekiranya beliau gagal menumbangkan Ibrahim Ali dari kerusi Pasir Mas. Ia mencerminkan sikap busuk hati ekoran dendam yang tidak berkesudahan terhadap Ibrahim.

Apabila Nik Aziz sendiri yang jadi kepala kecam Ibrahim Ali, maknanya Nik Aziz angkat taraf Ibrahim sama macam dirinya, kata orang Kelantan.. pade gu. Jadi pengampu-pengampu Nik Aziz jangan pandang lekeh dengan Ibrahim.. Nik Aziz pun iktiraf dia, pendek kata malam-malam Nik Aziz asyik mimpikan Ibrahim Ali.

Sebab tu apabila Ibrahim balas gesaan Nik Aziz tu dengan menyuruh Nik Aziz yang letak jawatan kerana gagal menunaikan amanah mentadbir Kelantan, Nik Aziz begitu cepat menggelabah.

Gesaan Ibrahim ini telah buatkan Nik Aziz panas pedih kata orang Kelantan. Nik Aziz masuk perangkap dia sendiri. Dia syok-syok suruh Ibrahim letak jawatan sehingga dia lupa orang yang paling banyak alasan untuk letak jawatan ialah dirinya sendiri.

Ibrahim Ali telah berikan 10 hujah kenapa Nik Aziz mesti letak jawatan daripada menjadi Menteri Besar.

Semua orang tahu Nik Aziz adalah Menteri Besar Kelantan yang paling lemah dalam sejarah. Sehingga hari ini, hampir 20 tahun berkuasa tidak ada pencapaian Nik Aziz yang boleh dibanggakan oleh rakyat Kelantan.

Sebut saja apa pencapaian Nik Aziz dalam apa juga bidang, aspek kebendaan, fizikal, keagamaan, perpaduan rakyat, atau apa saja, pasti kita akan gagal untuk senaraikannya. Ini kerana walaupun 20 tahun Allah berikan peluang, ia gagal dimanfaatkan.

Walaupun dengan berada di puncak kuasa kerajaan negeri, Nik Aziz telah mensia-siakan tanggungjawab Allah itu.

Kelemahan Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan terus ketinggalan di belakang.
Kelemahan Nik Aziz menyebabkan ratusan ribu rakyat Kelantan terpaksa berhijrah ke luar untuk mencari rezeki.
Sebab Nik Aziz juga ekonomi Kelantan lembab, apabila perbelanjaan kerajaan negeri jauh lebih besar daripada pendapatan. Kalau bukan dibantu oleh kerajaan Pusat nescaya ekonomi Kelantan akan lumpuh.
Sebab Nik Aziz infrustuktur Kelantan terus daif. Walaupun setelah bertahun Pusat beri pinjaman RM600 juta untuk baiki kualiti air, rakyat Kelantan sehingga kini masih terus menogok air karat.

Tak lemah lagi ke ketua kerajaan macam ni.

Jadi apabila Ibrahim nasihatkan Nik Aziz letak jawatan, sebenarnya Ibrahim telah berusaha selamatkan Nik Aziz daripada terus tanggung dosa atas kegagalan demi kegagalan tersebut.

Sekiranya Nik Aziz letak syarat untuk dia letak jawatan sebagai MB, Ibrahim Ali mesti letak jawatan sebagai MP Pasir Mas, aku rasa Ibrahim Ali tidak akan teragak-agak untuk bersetuju.

Bukan Ibrahim Ali saja setuju, aku pun setuju.
Malah ramai pemimpin Pas Kelantan pun sangat setuju, terutama orang yang dah lama sangat idamkan kerusi empuk Menteri Besar.

Ibrahim Ali tidak akan teragak-agak untuk berkorban demi rakyat Kelantan kerana dia tahu Kelantan sudah lama maju kalau bukan Nik Aziz yang jadi Menteri Besarnya.

.

17 September 2009

Ustaz Hishamuddin Abd Rashid Pengarah JASA Kelantan

Cekati Tembaga menulis..

Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Negeri Kelantan di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia mendapat pengarah yang baru berkuatkuasa 16 September 2009.

Pelantikan Ustaz Hishamuddin Abd Rashid menamatkan penantian JASA Kelantan selama lebih 1 tahun untuk mengisi kekosongan jawatan Pengarah.

Satu majlis ringkas penyerahan tugas diadakan di Bilik Mesyuarat, JASA Kelantan pada jam 2.30 petang dengan disaksikan Pegawai dan seluruh kakitangan Ibu Pejabat JASA Negeri Kelantan.

Ustaz Hishamuddin Abd Rashid (kiri) menerima fail tugas Pengarah daripada Ustaz Mat Wi Abd Rahman, Pemangku Pengarah JASA Kelantan

Tahniah kepada Ustaz Hishamuddin Abd Rashid atas pelantikan sebagai Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Negeri Kelantan.

Cekati Tembaga mengucapkan Selamat Bertugas.
.

16 September 2009

16 September - Anwar rai ulang tahun pertama sebagai Perdana Menteri dalam khayalan

Cekati Tembaga menulis..

Hari ini pada tahun 1963, sejarah mencatatkan peristiwa yang sangat penting, menyaksikan gabungan 11 buah negeri Melayu bersama Singapura, Sabah dan Sarawak membentuk sebuah negara berdaulat bernama Malaysia. Walau bagaimanapun Singapura kemudiannya mengambil keputusan berpisah dengan Malaysia.

Penubuhan Malaysia disambut baik oleh tetangga di Borneo, Brunei walaupun negara pengeluar emas hitam itu tidak menjadi sebahagian daripada Malaysia sebagaimana perancangan asal. Namun penubuhan Malaysia mendapat tentangan hebat daripada jiran serumpun, Indonesia dan Filipina atas alasan kononnya Malaysia hanya akan menjadi boneka penjajah British. Malah Indonesia melancarkan konfrontasi terhadap Malaysia sehingga tahun 1966.

Namun tentangan-tentangan ini semakin lenyap dalam lipatan sejarah, dan Malaysia kekal aman damai hidup dalam keluarga serumpun.

Di sebalik peristiwa bersejarah itu, tarikh 16 September juga mencatat sejarahnya yang tersendiri, yang tidak kurang menariknya.

Masih segar di ingatan kita, tarikh 16 September juga lah yang dijaja oleh Anwar Ibrahim ke seluruh negara, kononnya hari yang akan mencatat sejarah untuk menggulingkan kerajaan sedia ada dan digantikan dengan kerajaan baru pimpinannya.

Nyanyian dan irama gemersik dikumandangkan bagi meyakinkan rakyat betapa pada tarikh itulah Seri Perdana akan mempunyai penghuni baru. Dendangan demi dendangan diteruskan dengan mendakwa kononnya lebih 30 orang Ahli Parlimen BN akan berpaling tadah menyokong beliau. Ayat yang diratip diwirid Anwar masa tu "WE HAVE TTHE NUMBERS"..

Ahli-ahli Parlimen BN dipujuk dan dijanjikan tawaran lumayan untuk sebagai ganjaran untuk menyokong Anwar. Anwar yang semakin kelabu mata dan gian untuk menjadi Perdana Menteri.

Hari-hari menjelang 16 September 2008 menjadi debaran kencang bagi pimpinan dan penyokong pakatan pembangkang kerana menaruh keyakinan yang tinggi terhadap angan-angan Anwar Ibrahim ini.

Tetapi apabila tiba tarikh yang dijanjikan itu, Pak Lah masih lagi Perdana Menteri. Dato' Najib masih lagi Timbalan Perdana Menteri. Barisan Nasional juga masih menjadi kerajaan. Tidak ada seorang pun Ahli Parlimen BN menyertai pembangkang, membuktikan kemunafikan Anwar Ibrahim. Anwar dan geng-geng dia tetap jadi pembangkang.

16 September 2008 berlalu dengan tenang tanpa ada apa-apa tetapi gelora di benak Anwar siapa yang tahu. Entah kat mana dia sorok muka hari tu.

Hari ini genap 1 tahun peristiwa itu.

16 September setiap tahun akan dikenang sebagai ulangtahun kemunafikan manusia bernama Anwar Ibrahim.. Marilah sama-sama kita ucapkan Selamat ulang tahun pertama sebagai Perdana Menteri dalam khayalan kepada Anwar Ibrahim.
.

15 September 2009

Gantung keling hina Dr. Mahathir, tindakan MIC tidak serius..

Cekati Tembaga menulis..

Hampir semua media petang ini telah menyiarkan tindakan Samy Vellu menggunakan kuasanya sebagai Presiden MIC dengan menggantung serta merta keahlian seorang perwakilan parti itu yang mengesyorkan kalungan selipar pada gambar bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, pada Perhimpunan Agung MIC, Sabtu lalu.

Tindakan ini terpaksa diambil oleh Samy Vellu ekoran bantahan hebat seluruh pelusuk negara terhadap keceluparan anak keling itu terhadap Dr. Mahathir. Samy Vellu berharap dengan tindakan itu, isu ini akan selesai. Eh nak selesai macam tu aje.. Banyak cantik muka kau!!

Apa dia ingat dengan gantung keahlian keling dari Ampang itu, maka bolehlah MIC tutup buku. Bukan nak minta maaf. Kalau minta maaf pun tak berbaloi, apa lagi dengan mahu tutup buku begitu saja.

Aku marah ni.. Aku peduli apa Samy Vellu gantung keahlian keling tu. Kalau Samy Vellu pecat dia pun aku tak rasa apa-apa.. jauh sekali nak berpuas hati.

Ini bukan hal kecil, bukan isu ahli-ahli persatuan macam budak-budak sekolah tu. Bila buat salah, kena bagi amaran, kemudian gantung atau pecat keahlian.
.
Ini perkara besar dan amat penting.

Kalau seorang negarawan sehebat Dr. Mahathir boleh diperlaku seperti itu, orang Melayu lain macam hampas ajelah kat keling tu. Pemimpin bertaraf dunia seperti Dr. Mahathir, kuku jari kelingking dia pun lebih banyak jasanya kalau nak banding dengan kepala keling yang keling Ampang tu nak ampu tu.

Aku nak tanya keling Ampang tu, dia tak sekolah ke? Kalau sekolah takkan kepala hotak tak ada. Suka-suka dia cerca pemimpin Melayu. Suka-suka mak bapak dia aje main maki-maki pemimpin Islam.

Inilah jenis generasi keturunan pendatang yang tidak tahu kenang budi. Orang dah bagi kerakyatan pada kaum dia sekaligus dengan dia anak-beranak, bukan nak ucap terima kasih tapi siap maki lagi. Dia ingat ni negara India ke? Ini Malaysialah.

Malaysia ni negara yang ada tuan, bukan tanah hutan yang tiada pemilik.
Malaysia negara yang ada penduduk asal, bukan padang pasir yang tiada hidupan.
Malaysia ini negara berdaulat, bukan negara tempat pencacai seperti dia..

Kalau tidak mahu jadi rakyat Malaysia lagi, keluarlah ke tempat yang engkau idamkan itu. Tidak layak jadi seorang warga, yang kerjanya mencerca dan menghina kedaulatan negara sendiri.

Kami orang Melayu penduduk pribumi tidak pernah kedekut untuk kongsi kekayaan tanah ini tapi bila orang luar datang menggugat harta benda kami, kami pasti akan bangkit pertahankan maruah kami.
.
Raja Melayu adalah tuan kami..
Islam adalah agama kami..
Tanah ini harta kami..
Adat Melayu resam kami..
Bahasa Melayu kedaulatan kami..
Dr Mahathir adalah pemimpin kami..

Semuanya adalah MARUAH kami.
Sesiapa yang mengusik perkara-perkara ini, maknanya dia mencabar MARUAH kami.. dan kami tidak akan berkompromi dalam pertahankan MARUAH kami.. kami akan pertahankannya.. dengan apa cara sekali pun.
.

Mahu kalungkan selipar kepada Dr Mahathir, keling semakin melampau

Cekati Tembaga menulis..

Ramadhan Al-Mubarak kian tiba ke penghujungnya. Selepas Isu Kg Buah Pala di Pulau Pinang dan cadangan pembinaan Kuil Hindu hasil 'ilham' kerajaan Selangor di Seksyen 23, Shah Alam tempoh hari, setiap umat Islam mengharapkan agar minggu terakhir Ramadhan ini tidak ada lagi apa-apa yang boleh menjejaskan tumpuan ibadat di hari-hari terakhir bulan mubarak ini.

Kiranya dalam seminggu ini juga umat Islam 1Malaysia boleh menumpukan perhatian membuat persiapan menyambut tibanya 1 Syawal untuk sama-sama bertakbir dan bertahmid bersama keluarga dan sahabat handai di masjid.

Tetapi pesanan orang tua-tua harus sentiasa jadi ingatan, biarpun tenang di permukaan jangan disangka tiada gelora di dasarnya.

Dan inilah yang terjadi hujung minggu baru-baru ini. Dalam keadaan umat Islam bersiap untuk menyambut perayaan Aidilfitri, perhimpunan Agung MIC menjadi medan untuk mengecam Tun Dr Mahathir Mohamad - seorang negarawan yang menjadi kebanggaan seluruh dunia Islam.

Ekoran perbalahan besar sesama sendiri dalam pemilihannya, yang secara langsung telah menjatuhkan kredibiliti Samy Vellu akibat tentangan dalaman, keling-keling yang sedang mengintai perhatian berlumba-lumba menarik perhatian ketua yang tidak puas dengan kuasa itu.

Kritikan Dr. Mahathir terhadap kegagalan Samy Vellu selama memimpin kaum India walaupun telah diberi peluang yang cukup luas dan lama, telah didakwa sebagai mencampuri urusan dalaman parti itu.

Maka Samy Vellu pun melentinglah. Katanya selama menjadi Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah gagal membantu kaum India di negara ini. Kata Samy Vellu lagi, orang India bukan bencikan dia tapi mereka bencikan BN. Eh! bapak keling ni tahu ke apa dia cakap tu.

Dengan itu berlumba-lumbalah juak-juak keling yang sedang mengintai peluang menonjolkan diri ini mengecam Dr Mahathir, malah yang lebih teruk ada keling yang tak sedar diri telah mengusulkan agar gambar Dr Mahathir dikalungkan dengan selipar. Memang celaka!

Aku tak tahulah macam mana kepala keling tu, tapi pastinya orang macam ni lebih teruk daripada paria.

Kata keling itu, MIC tidak boleh dipisahkan dengan Samy Vellu. Samy Vellu dianggap sebagai 'pokok ara' dengan akar yang teguh dan tidak akan berganjak walaupun ditiup angin kencang dan menyifatkan Samy Vellu sebagai penyelamat dan pengawal masyarakat India di negara ini.

Kalau itulah pegangan orang MIC kepada Samy Vellu, aku tidak hairanlah kenapa masyarakat India negara ini terus menolak MIC. Dan selagi itu BN akan kehilangan sokongan kaum India.
.

08 September 2009

Berunding dengan Pas tapi jangan libatkan Nik Aziz..

Cekati Tembaga menulis..

Semalam hari cukup bermakna kepada penduduk Manek Urai kerana menerima kunjungan pemimpin nombor 1 negara. Kunjungan Dato' Najib bukan sekadar lawatan biasa tetapi kehadiran ini dengan sendirinya menamatkan penantian berpuluh tahun penduduk di Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama untuk memiliki kemudahan jambatan yang lebih selesa.

Pengumunan Perdana Menteri meluluskan peruntukan RM 8 juta untuk pembinaan jambatan baru menghubungkan dua kawasan berkenaan adalah tanda terima kasih kerajaan Pusat terhadap penduduk Manek Urai yang telah kembali menyokong Barisan Nasional. Pada masa yang sama Dato' Najib juga mahukan keselesaan jemaah di Masjid Temalir dipertingkatkan dengan meluluskan peruntukan RM 600,000.


Jambatan sempit menghubungkan Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama akan menjadi catatan sejarah. Dengan pembinaan jambatan baru berharga RM 8 juta nanti, kereta merah ini tidak lagi perlu berhenti menunggu giliran

Penduduk di sekitar Manjor pula dihadiahkan dengan kompleks sukan yang lebih baik dengan peruntukan mencecah RM 300,000. Semua keempat-empat kawasan ini dimenangi oleh Barisan Nasional dengan prestasi yang amat memberansangkan. Bagi penduduk di kawasan seperti Lata Rek yang masih taksub kepada Pas, tidak boleh merasa iri dengan kawasan lain kerana kesilapan mereka sendiri.

Dato' Najib datang ke Kuala Krai bukan sekadar untuk mengumumkan peruntukan yang hampir mencecah RM 9 juta itu, malah lebih penting dari itu secara terbuka Dato' Najib mengulangi kesanggupannya berunding dengan Pas dalam apa jua perkara demi untuk melihat nasib umat Islam negara ini terus dibela dan dipertingkatkan.

Kesediaan beliau ini menggambarkan keikhlasan hati seorang negarawan ulung yang sanggup melupakan rasa terkilan di hati akibat dikecam hina dan dikeji tokoh-tokoh Pas, semata-mata untuk melihat Islam bertambah maju dan terbilang di bumi sendiri.

Komitmen ini diluahkan beliau di hadapan lebih 4,000 rakyat jelata di Kuala Krai yang mana sebahagian besarnya adalah pengundi Manek Urai yang baru-baru ini hampir saja menyebabkan Pas tersungkur "di pintu syurga idaman mereka".

Namun tegas Dato' Najib, dalam usaha ke arah menjayakan muzakarah itu beliau tidak akan sama sekali redha melihat UMNO dihina dan akidah penyokong-penyokongnya menjadi bahan persendaan. Beliau rela mengambil tanggungjawab menjadi perintis ke arah kebangkitan semula umat Islam di negara ini, tetapi pada masa yang sama meminta pimpinan Pas jangan ghairah menilai dan memperlekeh akidah penyokong-penyokong UMNO.

Sebelum ini, pemimpin pembangkang terutama Mursyidul Am Pas, Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat sentiasa mempertikaikan UMNO dan mendakwa parti itu bukan Islam yang tulen kerana memisahkan agama dan politik malah Nik Aziz dengan angkuh mendakwa penyokong UMNO tidak akan masuk syurga.

Sikap sombong Nik Aziz ini sedikit pun tidak membantu dalam meningkatkan syiar Islam malah menjadikan bukan Islam memandang sinis petentangan ideologi sesama Islam. Nik Aziz wajar dikenali sebagai tokoh politik kontroversi, bukannya sebagai tokoh ulama kerana pandangan dan fatwanya sentiasa melencong daripada pendapat para mufti dan tokoh ulama dalam dan luar negara.

Justeru, hasrat Dato' Najib untuk terus mengajak Pas berunding demi kepentingan Islam sangat wajar dan suatu langkah terpuji, tetapi sewajarnya apa jua perundingan jangan libatkan lagi Nik Aziz. Ramai lagi tokoh dalam Pas yang boleh berfikiran waras, yang sanggup meletakkan kepentingan agama melangkaui kepentingan politik parti. Tidak ada apa yang boleh diharapkan pada Nik Aziz.

Biarkan Nik Aziz dengan dunianya. Terjun Nik Aziz terjun.. biarkan.. biarkan..
.

07 September 2009

MB baru atau kerajaan baru di Selangor ?

Cekati Tembaga menulis..

Nampaknya apa yang sepatutnya menjadi rahsia sekurang-kurangnya buat sementara waktu ini, kini sudah tidak dapat diselindungkan lagi. Hasrat rakyat Selangor yang sejak tahun lepas untuk kembali bernaung di bawah Barisan Nasional semakin hampir menjadi kenyataan. Rentetan daripada isu demi isu, masalah demi masalah yang terbit daripada kelemahan Khalid Ibrahim kian sampai ke kemuncak.

Kalau selama ini hanya rakyat marhean yang bersuara persoalkan pelbagai keputusan yang dibuat oleh Khalid Ibrahim dan Exco-ecxonya yang ternyata tidak menguntungkan Islam sama sekali, kini rasa tidak puas hati itu disuarakan oleh ahli-ahli Yang Berhormat termasuk di kalangan yang berparti bulan purnama gerhana dan bulan sabit tidak cukup inci sendiri.

Inilah yang dikatakan kemuncak dalam demokrasi. Ahli-ahli YB walau di pihak kerajaan negeri sendiri pun apabila melihat Islam itu dipersenda, Islam dijadikan alas kaki dalam pemerintahan Khalid Ibrahim, akan bangkit bersuara menegakkan kebenaran.

Kelmarin ketika Khalid Ibrahim berpeluh-peluh dalam aircond mencari alasan apabila berdepan dengan soalan-soalan penduduk Seksyen 23, Dato' Dr Hassan Ali dititah mengadap Tuanku. Mulanya aku pun tidak dapat agak atas perkara apa biarpun media war-warkan Hassan Ali memberi penerangan berkaitan pelaksanaan beberapa peraturan berkaitan agama Islam. Tapi aku rasa masakan atas alasan itu sahaja, pasti ada benda lain yang lebih besar lagi penting.

Kemudiannya sahabat-sahabat blogger bercerita mengenai sms yang diterima menceritakan kemungkinan beberapa Adun Pakatan Haram di Selangor akan isytihar diri menjadi calon bebas. Jeng jeng jeng.. semakin menarik..


SMS dari rakan PKR

UNTUK SEBARAN SEGERA !TRAGEDI PERAK AKAN BERULANG DI SELANGOR ! Marilah kita sama2 berdoa agar kerajaan rakyat pimpinan ts khalid kekal memerintah slgr.Sumber dari pejabat DSAI mengatakan 11 adun PR akan keluar parti dan akan jadi adun bebas. 5 pas,3 pkr dan 3 dap. Ini semua kerja jahat BN. Jika tiada pilihan ts khalid akan mengadap sultan hari selasa ini utk mohon bubarkan dun. Semua cabang dan ranting diminta bersedia utk gerakan jentera p/raya.. Sama2 kita pertahankan kerajaan rakyat selangor drp terus menjadi mangsa politik jahat BN.


Kemudian blogger RBF bagitahu maklumat yang dia perolehi tengah malam tadi 5 Adun Pakatan Haram di Selangor secara senyap-senyap membuat kunjungan mesra terhadap Perdana Menteri. Kenapa agaknya? Masakan 5 Adun ni saja nak ajak minum teh sambil makan colek bersama PM lepas terawikh di Masjid Putrajaya. Atau ada benda besar sedang dirundingi.

Menurut RBF juga sudah ada persetujuan di kalangan Adun-adun pakatan haram yang akan menjadi Adun Bebas ni untuk menubuhkan kerajaan campuran bersama Barisan Nasional di Selangor dengan kemungkinan besar Dato' Dr Hassan Ali akan dilantik menjadi Menteri Besar dan salah seorang daripada Adun BN sebagai Timbalan Menteri Besar.

Dato' Dr Hassan Ali bakal Menteri Besar Selangor ?

Walaupun apabila kerajaan campuran ini dibentuk BN mempunyai kerusi majoriti, namun pemilihan Dr Hassan Ali menunjukkan keikhlasan BN dalam bertolak ansur dan sebagai mengenang jasa beliau dalam menggerakkan perpaduan Islam di Selangor. Malah Hassan Ali juga dilihat sebagai tokoh paling layak kerana pengalaman luas beliau dan komitmen tugasnya sebelum ini.

Sama-samalah kita tunggu perkembangan seterusnya dalam masa terdekat ini. Aku percaya Anwar Ibrahim sedang bertungkus lumus sekarang ini untuk menyelamatkan kerajaannya tetapi semua orang tahu ia kini bagai telur di hujung tanduk, bila-bila masa sahaja akan rebah.

Menyedari penentangan rakyat terhadap kerajaan Selangor turut berpunca daridapa kelemahan ketara Khalid Ibrahim, salah satu cara untuk Anwar memberi talian hayat kepada kerajaan Selangor adalah dengan memaksa Khalid Ibrahim berundur daripada kerusi MB dan digantikan dengan orang harapannya Azmin Ali.

Kalau dari dulu langkah ini diambil mungkin boleh redakan seketika kemarahan rakyat, tetapi sekarang semuanya sudah terlambat. Nasi sudah menjadi bubur basi.

Apakah dalam masa terdekat ini Selangor akan mempunyai Menteri Besar baru atau kerajaan baru? Atau kedua-duanya?
.

06 September 2009

Azan 5 kali sehari jadi alasan pembinaan kuil..

Cekati Tembaga menulis..

Aku percaya ramai sudah tengok klip di bawah, betapa kita dapat saksikan sendiri situasi di negara kita sekarang sudah sampai ke peringkat ada 'orang lain' sudah secara terbuka berani mempersoalkan apa yang menjadi hak mutlak kita selama ini.

Budak India yang ntah berapa usianya, tapi yang pasti akal fikir tidak sebanyak umurnya begitu lancang sekali kaitkan azan dengan hasrat bersungguh-sungguh Khalid Ibrahim untuk membina kuil di Seksyen 23 Shah Alam.

Si India ni kata mereka selama ini boleh terima gema laungan Azan 5 kali sehari, maknanya mungkin pada dia apalah salahnya kalau orang Melayu juga bertolak ansur dengan keputusan kerajaan negeri Selangor untuk membina kuil Hindu di kawasan orang Melayu itu.

Mungkin juga dia berharap agar orang Melayu Seksyen 23 Shah Alam dapat akur dengan hasrat seorang 'Melayu' yang jadi kepala kerajaan negeri sekarang yang mahu orang Melayu menerima hakikat kewujudan kuil di perumahan mereka.

video

Bila orang Melayu bawa kepala lembu berarak mereka bising, tapi mereka secara terang-terangan persendakan hak kita. Yang lebih malangnya bila kepala lembu diarak, bukan orang India saja bising. Beberapa kepala-kepala parti berlogo mata lebam dan bulan purnama gerhana pun saling berlumba-lumba mengutuk dan mengeji penduduk Seksyen 23 yang berdemo Jumaat minggu lepas itu. Roket tak payah masuk bukulah.

Kononnya tindakan penduduk itu hanya mendatangkan suasana tidak tenteram dan menghina agama orang lain. Tahukah kepala-kepala pembangkang ni perasaan penduduk Seksyen 23 ni bila tiba-tiba Kuil Hindu nak dibina dekat rumah mereka? Kalau aku pun marah bila orang nak bila kuil dekat rumah aku.

Tapi ada kita dengar ke kepala-kepala pembangkang yang sama juga kritik si India ni bila dia terang-terang hina Azan? Mana boleh kritik, Malaysiakan amal kebebasan beragama.. mungkin inilah jawapan berlegar dalam kepala hotak mereka.

Mana si Anwar Ibrahim. Mana Salahuddin Ayub, Mahfuz Omar? Kenapa senyap sunyi, tak mahu masuk surat khabar ke tv ker cakap pasal hina Azan ni? Korangkan suka publisiti-publisiti ni. Bagi lah komen sikit, tak kira lah nak kritik ke nak sokong ker.. rakyat pun nak tahu pandangan korang dalam hal ni.

Tetapi aku sebenarnya sangat berminat untuk mendengar fatwa Nik Aziz dalam hal ni. Macam mana "Tok Guru" isu si India ni hina Azan, salah ke tidak? Tapi aku agaklah lebih kurang jawapan dia, tak salah dia hina Azan sebab dia bukan orang Islam. Yang salah adalah Barisan nasional sebab sebagai kerajaan dia tak amalkan Islam sebenar. Tak gitu "Tok Guru"?

Eh macam pernah dengar pulak jawapan ni kan, tapi di mana yer?

.

01 September 2009

Kepala lembu untuk Khalid Ibrahim, bukan hina sesiapa

Cekati Tembaga menulis..

Isu tunjuk perasaan mengarak kepala lembu selepas Solat jumaat minggu lepas menjadi semakin hangat diperdebatkan. Kenapa apabila kepala lembu diarak oleh penduduk Seksyen 23 menjadi isu besar sehingga mengundang perdebatan peringkat nasional?

Kenapa ahli-ahli politik pembangkang termasuk yang berbangsa Melayu juga berlumba-lumba membuat kenyataan mengkritik penggunaan kepala lembu berkenaan?

Memijak kepala lembu gambaran tidak syukuri rezeki nikmat Allah

Aku juga tidak setuju apabila ada penunjuk perasaan memijak-mijak kepala lembu itu kerana lembu itu adalah rezeki Allah kepada kita sebagai makanan. Memijak kepala lembu itu dengan sendirinya menunjukkan rasa tidak bersyukur dan penghinaan terhadap rezeki Allah.

Tetapi kepala-kepala pembangkang Melayu ini bukannya pertikaikan penghinaan terhadap rezeki Allah itu tetapi duk sibuk-sibuk membela agama lain dengan menuduh orang Islam melakukan penghinaan tersebut. Inilah dikatakan terlebih laju dari lajak.

Itu hanya kebetulan kepala lembu yang dibawa, kalau kepala kambing kira menghina agama mana pulak? Kalau kepala ayam ke kepala biawak ker macam mana pulak?

Aku tidak setuju apabila penduduk yang mengarak kepala lembu itu dituduh mahu menghina Hindu. Bukan mereka nak marah pada Hindu pun. Usahkan kuil Hindu, tempat-tempat ibadat agama lain pun akan mereka bantah apabila dibina di kawasan yang tidak sesuai seperti itu. Masakan kawasan yang hampir keseluruhan didiami orang Islam tiba-tiba mahu didirikan pusat ibadat agama lain. Di mana lojiknya.

Gambar hiasan - Tokong lebih tinggi dari pokok kelapa di Kelantan

Contohnya macam di Kelantan ni bersemarak dengan tokong-tokong Buddha yang dibina di kawasan masyarakat Siam itu. Orang Islam tidak bantah pun. Cuma bila tokong-tokong ni lebih besar dari masjid, biar Nik Aziz jawablah kenapa. Tapi jika tokong Buddha dibina di tengah bandar Kota Bharu yang mana sebahagian besar penduduknya Islam, bantahan serupa juga akan dibuat. Bukan sebab orang Islam nak hina agama orang lain.

Samalah halnya di Selangor, isunya adalah keputusan kerajaan negeri Selangor pimpinan Khalid Ibrahim yang tiba-tiba mahu bina pusat ibadat bukan Islam di situ. Alasan mereka bukan bina baru, tapi pindahkan kuil sedia ada di seksyen 19 ke situ. Nak pindah ke, nak bina baru ker sama saja.

Pokoknya di Seksyen 23 tu daripada tidak ada kuil akan jadi ada kuil. Kalau di Seksyen 23 tu kawasan orang Hindu, tiada siapa yang bantah, tapi yang jadi masalahnya sebahagian besar penduduk di situ orang Islam, jadi apa rasionalnya perlu ada kuil Hindu.

Umat Islam mesti pertahankan Islam

Aku percaya penduduk Seksyen 23 tu marahkan kepala kerajaan negeri mereka kerana tidak mengambil kira bantahan penduduk kawasan itu. Sebab tu mereka bawa kepala lembu, sebab orang yang dibantah adalah kepala kerajaan. Jadi tepatlah status kepala kerajaan negeri dengan kepala lembu tu.

Penduduk juga marahkan kepala parlimen Shah Alam di dewan rakyat, sebab bukan setakat tidak endahkan bantahan mereka malah mempersenda tanggungjawab dan bersikap lepas tangan. Ahli Perlimen Shah Alam bertanggungjawab membantu penduduk selesaikan masalah mereka, bukan memberi masalah kepada rakyat.

Penduduk Seksyen 23 mahukan suara mereka didengar

Kepala lembu itu berkait rapat dengan peribahasa Melayu yang umpamakan lembu dicucuk hidung sebagai pemimpin yang boleh dibeli dan mengikut telunjuk orang lain. Kenapa Khalid Khalid Ibrahim, Khalid Samad dan Rodziah Batu Tiga begitu cepat melenting? Apakah terasa kepala lembu tu ditujukan kepada mereka?

Cuba bandingkan apa yang berlaku baru-baru ini apabila kepala babi disangkut oleh pihak tidak bertanggungjawab di pagar orang Islam. Atau cuba bandingkan juga kepala babi dicampak dalam surau di UM. Siapa yang hina agama siapa?

Kenapa masa tu pemimpin politik seperti Khalid Ibrahim, Khalid Samad dan Rodziah Batu 3 tidak menyinga?

TAKE BEER! TAKE BEER!
.