SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

09 June 2008

Syabas tolak terma, syarat akujanji pemberian air percuma

KUALA LUMPUR: Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) hari ini menolak terma dan syarat pembayaran yang dijanjikan Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) bagi pihak kerajaan negeri Selangor berhubung pemberian 20 meter padu air percuma.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ruslan Hassan, berkata setelah menelitinya, Syabas tidak bersetuju dengan kandungan surat akujanji bersyarat KDEB itu yang ditandatangani 6 Jun lalu dan dihantar kepada Syabas dengan serahan tangan, pagi ini. "Surat penolakan Syabas itu dihantar kepada KDEB untuk makluman dan tindakan lanjut," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.
Ruslan berkata, Syabas tidak bersetuju dengan akujanji itu yang mencadangkan pembayaran bil air yang diberikan percuma kepada pengguna hanya akan dibuat oleh KDEB selepas cadangan penstrukturan semula sistem bekalan air di Selangor oleh KDEB siap sepenuhnya, September depan. Katanya cadangan KDEB itu secara langsung menjejaskan aliran tunai Syabas dan boleh menjejaskan operasi syarikat itu. Ruslan berkata, Syabas berpendapat pemberian air percuma yang dicadangkan kerajaan Selangor itu tiada kaitan dengan program penstrukturan yang dicadangkan di negeri itu.

"Oleh itu, cadangan balas Syabas ialah untuk mengebil kepada pihak KDEB setiap penghujung bulan dan pembayaran oleh KDEB kepada Syabas perlu diterima dalam tempoh 14 hari daripada penyerahan tuntutan tersebut,” katanya. Katanya, kegagalan KDEB memenuhi syarat pembayaran seperti yang dicadangkan itu akan menyebabkan Syabas terpaksa menghentikan program pemberian air percuma itu.
Ruslan berkata Syabas akan meneruskan dengan pengeluaran bil seperti biasa tanpa pemotongan atau subsidi sehingga ia berpuas hati dengan akujanji yang dikeluarkan kerajaan negeri Selangor mahupun KDEB bagi pembayaran 20 meter padu air yang dijanjikan kerana Syabas tertakluk kepada perjanjian konsesi seperti yang ditandatangani dengan kerajaan negeri dan Pusat.
— Bernama