SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

09 June 2008

Rakyat Selangor berhak tidak bayar 20 meter padu air

Rakyat Selangor berhak untuk tidak membayar 20 meter padu air pertama yang bersamaan RM11.40 sekalipun Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) tetap memasukkan jumlah itu dalam bil yang akan dikeluarkan bulan ini.

Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, ini memandangkan kerajaan negeri telah menjanjikan pemberian air percuma itu seperti yang terkandung dalam manifesto pilihan raya pakatan pembangkang.

Menurutnya, walaupun Syabas tidak boleh melaksanakan pemberian air percuma itu, kerajaan negeri yang diterajui Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan DAP perlu bersedia membayar pampasan berjumlah kira-kira RM17 juta sebulan.

"Kerajaan negeri sudah berjanji memberi rebat air, mereka mesti mengotakan janji walaupun apa cara sekali pun. Oleh itu, penduduk Selangor yang mempunyai bil air kurang RM11.40 bermula bulan ini sepatutnya tidak perlu menjelaskan bil itu.

"Pertelingkahan antara Syabas dan kerajaan negeri sepatutnya tidak membabitkan rakyat. Jika Syabas tidak boleh melaksanakan kerana ada perkara yang belum selesai, kerajaan negeri mesti bersedia membayar pampasan sebanyak RM17 juta sebulan kepada Syabas," katanya.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO berkata demikian ketika ditemui di luar program perjumpaan khas parti itu di sini hari ini.

Mohamad Khir ditanya mengenai kenyataan Syabas hari ini bahawa syarikat pembekal air itu akan tetap memasukkan jumlah 20 meter padu dalam bil bulan ini walaupun kerajaan negeri berjanji akan memberikan air percuma kepada rakyat.

Syabas memberikan alasan kerajaan negeri belum membuat keputusan hasil perundingan berhubung perkara itu.

Menurut bekas Menteri Besar Selangor itu, kerajaan negeri menjanjikan pelbagai perkara kepada rakyat tanpa mengkaji terlebih dulu semua janji itu darisudut perundangan.

Beliau memberi contoh kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri, Datuk Dr. Hassan Ali yang mendakwa kerajaan negeri akan menerima royalti sebanyak RM100 juta setahun hasil penjualan pasir tanpa mengkaji Kanun Tanah Negara yang membabitkan undang-undang kerajaan negeri dan Pusat.

Dr. Mohamad Khir berkata, penangguhan pemberian air percuma itu sudah dijangka kerana tiada komunikasi antara Syabas serta kerajaan negeri untuk menyelesaikan isu tersebut.

Beliau berkata, pemberian air percuma untuk 20 meter padu pertama itu hanya boleh dilaksanakan jika kerajaan negeri menerusi anak syarikatnya, Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) membeli Syabas.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri perlu membayar antara RM4.5 dan RM5 bilion kepada Syabas jika mahu membeli syarikat pengeluar dan pembekal air bersih di Lembah Klang itu.
"Saya percaya Syabas akan meletak harga lebih tinggi kerana nilai yang sehingga RM5 bilion itu diberikan ketika perbincangan Januari lalu," katanya.

Sedangkan, katanya, pembelian Syabas itu mengambil masa bertahun untuk diselesaikan.