SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

09 June 2008

Rais nafi desak PM undur

Datuk Seri Rais Yatim tidak pernah meminta Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan dan Presiden Umno sebelum pemilihan parti Disember ini.

Bagaimanapun, satu sumber memberitahu Malaysiakini, menteri luar itu pernah meminta Abdullah melakukan peralihan kuasa kepada timbalannya Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak semasa permukiman ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno di Shah Alam, Khamis lalu.

Dalam majlis tersebut, Rais diberikan tanggungjawab membentang hasil perbincangan kumpulan tersebut yang diketuai oleh Naib Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada ahli MT lain.

Dalam permukiman tersebut, 52 anggota MT dipecahkan kepada tiga kumpulan. Kumpulan Dr Rais dan Muhyiddin disertai 14 lagi anggota. Dua kumpulan lagi masing-masing diketuai oleh Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Ketua Penerangan Tan Sri Muhammad Muhd Taib.

"Kumpulan (Rais) tersebut mengandungi 16 ahli MT, termasuk ketua Pemuda, Datuk Seri Hishamuddin Hussein dan ketua Puteri, Datuk Noraini Ahmad.

"Ia bukannya pandangan peribadi Rais tetapi kumpulan tersebut kerana Rais mewakili kumpulannya," kata sumber yang dekat dengan program tersebut ketika dihubungi hari ini. Sumber menyebut, ketika diminta mengulas laporan sebuah laman web yang mengatakan ahli parlimen Jelebu itu telah meminta Abdullah berhenti dari jawatan kerajaan dan politik segera sebelum pemilihan parti Disember ini.

Akibatnya, Rais dilaporkan dikecam oleh ahli-ahli MT lain, khususnya yang tidak bersama kumpulan diskusi tersebut, kerana kenyataan sewaktu pembentangan didakwa bercanggahan dengan keputusan kumpulan.

Selain dua Menteri itu, Menteri Pelancongan Datuk Seri Azalina Othman Said dan Datuk Azim Zabidi turut serta. Apabila ditanya lebih perinci, menurut laporan laman web tersebut, beberapa anggota kumpulan Rais mengakui mereka membincangkan isu peralihan kuasa tetapi tidak mendesak perdana menteri berundur dalam masa terdekat.

Sumber itu menegaskan, pandangan Rais tentang peralihan kuasa merupakan keputusan kumpulan tersebut yang membincangkan kehendak ahli parti peringkat akar umbi selepas kemerosotan teruk Umno dan BN dalam pilihanraya umum Mac lalu. Rais dipilih membentangkan hasil perbincangan kumpulan itu, kata sumber lagi, kerana ahli-ahli kumpulan tersebut merasakan beliau pemimpin yang paling kanan dalam kumpulan tersebut.

"Ahli-ahli parti di peringkat cawangan mahu penentuan yang jelas mengenai peralihan kuasa dari Abdullah kepada Najib," kata sumber.

"Rais meminta Perdana Menteri memberikan perhatian yang jelas mengenai peralihan kuasa tersebut," katanya lagi. Mengulas mengenai laporan tersebut, sumber itu berkata, ada orang semakin kritikal dengan Rais berikutan beberapa kenyataan lantangnya terhadap parti dan pucuk pimpinan terutama sejak kebelakangan ini.