SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

09 June 2008

OIC: Malaysia bangkit isu harga minyak

Malaysia akan membangkitkan isu kenaikan harga minyak - yang telah naik secara mendadak sehingga mencecah lebih AS$130 setong, pada pertemuan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) di Kampala, Uganda pertengahan bulan ini.

Dunia Islam, menurut Menteri Luar Datuk Seri Dr. Rais Yatim, perlu menangani isu tersebut dengan segera kerana minyak dikeluarkan oleh negara-negara Islam tetapi pihak berkenaan lebih cenderung untuk mengikut pendirian Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC), bukannya mahu membantu ummah.

"Malaysia ingin menyarankan bahawa negara-negara OIC berminat untuk menyalurkan cadangan penyelesaian kepada masalah (kenaikan harga minyak)," kata beliau kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa Ketiga Mengenai Dunia Islam dan Barat: Merapatkan Jurang di sini, hari ini.

Mesyuarat OIC akan berlangsung dari 18 hingga 20 Jun.

Tegas Rais, Malaysia juga ingin menekankan kepentingan OIC menyentuh cara untuk mengatasi kenaikan harga makanan yang kini mula menjejaskan seluruh dunia di mana sebahagian besar negara pengguna merupakan anggota pertubuhan tersebut.

Ketika ditanya sama ada beliau bercadang untuk memanjangkan satu kenyataan mengenai isu berkenaan kepada OPEC, Rais berkata: "Ia (tindakan itu) sangat diingini tetapi kita ada struktur untuk diikuti. Saya perlu menyuarakan kepada OIC terlebih dahulu."

Dalam ucapannya, Rais berkata, kunci bagi memastikan hubungan yang lebih baik antara dunia Islam dan Barat ialah dengan memperbetul persepsi media Barat bahawa Islam merupakan agama yang menganjur kepada keganasan dan sinonim dengan kumpulan seperti Al-Qaeda.


"Salah satu halangan ialah kuasa media Barat yang tidak memberi kita ruang untuk memahami Islam secara lebih objektif."Liputan mereka lebih berupa berita sensasi mengenai keganasan, penaklukan, peperangan dan bukan Islam yang sebaliknya, Islam yang menganjurkan kehidupan yang tenang dan menghargai kecantikan. Di sinilah wujudnya masalah." kata beliau dipetik Bernama.

Beliau berkata, OIC dan lain-lain pertubuhan dan persatuan Islam juga tidak pernah mengambil langkah untuk memperbetul tanggapan salah yang dilaporkan oleh media Barat yang menyamakan masyarakat dan agama Islam dengan Al-Qaeda.


"Inilah peranan media yang saya sebutkan. Peranan media Barat yang menjumlahkan Al-Qaeda dengan Islam. Sebenarnya ini bukan kenyataan, ini adalah satu gerakan politik yang dilakukan oleh kumpulan Al-Qaeda.


"Islam bukan Al-Qaeda. Ini tak pernah dipecahkan oleh mana-mana pihak sama ada di bawah OIC ataupun di bawah persatuanpersatuan wilayah di dunia ini.


"Setiap kali di Britain keluar kisah Al-Qaeda, ia disamakan dengan Islam. Inilah satu persepsi salah yang perlu kita baiki."Bagaimana kita melakukannya, saya fikir ia perlu melalui usaha bersepadu media Islam untuk membetulkan fakta.

"Kita perlu mengadakan forum, layanan media dan kesungguhan politik di kalangan anggota OIC untuk menonjol gambaran dan idea yang sebenar," katanya.


Sementara itu Rais berkata, Malaysia bercadang menganjurkan perbincangan dengan negara anggota OIC berhubung kenaikan mendadak harga minyak dunia, pada persidangan OIC seterusnya beberapa minggu lagi.