SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

09 June 2008

Kerajaan Persekutuan Akan Berunding Dengan Johor Mengenai Pengambilalihan Pulau Pisang, Kata Rais

Kerajaan persekutuan akan berunding dengan kerajaan negeri Johor mengenai pengambilalihan pengurusan dan pembangunan di Pulau Pisang, kata Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini.

Beliau berkata kerajaan juga merancang untuk membuat pemetaan, kaji ukur dan penyelidikan ke atas 110 buah pulau di negara ini yang statusnya masih belum ditentukan.


Rais berkata beliau percaya kerajaan negeri Johor akan bersetuju dengan jenis pembangunan yang akan dijalankan di Pulau Pisang.

"Dengan perundingan dan kebenaran kerajaan negeri Johor, kita akan bekerjasama dengan Singapura untuk mencari penyelesaian terbaik. Seperti yang telah saya katakan selepas isu Batu Puteh dan Terumbu Tengah, kita mahu meneruskan hubungan yang harmoni dan akrab dengan jiran kita, kenyataan yang turut dikongsi rakan sejawatan saya dari Singapura.

"Kita akan terlebih dahulu membuat kajian berhubung perjanjian (antara Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar dan kerajaan British pada 1900 mengenai pengurusan rumah api di Pulau Pisang). Keadaannya termaktub mengikut sejarah.

"Kita akan lakukan kajian," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucapan alu-aluan pada Persidangan Antarabangsa Ketiga bertema "Dunia Islam dan Barat: Merapatkan Jurang". Rais mengulas gesaan anggota Parlimen Pontian Ahmad Maslan semalam bahawa Malaysia perlu segera memulakan rundingan dengan Singapura mengenai pengambilalihan pengurusan rumah api di Pulau Pisang.

Ahmad berkata walaupun Pulau Pisang terletak dalam perairan Malaysia, rumah api di pulau itu diuruskan oleh Singapura mengikut perjanjian antara Sultan Ibrahim dan kerajaan British pada 1900. Rais juga berkata Malaysia perlu tahu mengenai status pulau-pulau di perairannya dan telah meminta laporan dibentangkan kepada Kabinet untuk diputuskan tindakan lanjut yang perlu diambil, sama ada di Sabah, Sarawak, Johor atau di Kedah.

"Misalnya, kalau kita lihat sejarah Phuket, sebenarnya kita miliki pulau itu dulu tapi sejarah dah mengambilnya (pulau itu) dari kita, kita tak buat apa.

"Jadi bagi 110 buah pulau (di negara kita) itu, kita akan cuba buat kerja rumahnya dan saya sendiri telah meminta satu laporan dibuat kepada Kabinet untuk diambil tindakan (lanjut) terhadap setiap pulau yang disahkan sebagai milik Malaysia," katanya.

-BERNAMA