SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

16 August 2008

5 calon dipercayai berentap, Permatang Pauh fokus Arif-Anwar

PERMATANG PAUH: Hari penentuan rasmi calon-calon merebut kerusi Parlimen Permatang Pauh tinggal hanya beberapa jam lagi dengan lima orang dipercayai akan mengemukakan borang penamaan calon di sini pagi esok untuk berentap menawan lebih 58,459 pemilih, 26 Ogos ini.

Setakat petang ini, dua calon sudah mengesahkan akan bertanding - Datuk Arif Shah Omar Shah yang mewakili Barisan Nasional (BN) manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) diwakili Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar merupakan wakil rakyat bahagian itu selama empat penggal sejak 1982 sebelum diambil alih oleh isterinya Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail pada pilihan raya umum 1999. mStar Online difahamkan empat borang penamaan calon telah pun diambil daripada pejabat Suruhanjaya Pilihan Negeri sehingga petang semalam.

Sebelum ini Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) telah menyatakan kesediaan untuk bertanding. Dan, kemungkinan seorang calon Bebas akan turut bertanding.

Bagaimanapun Presiden AKIM, Hanafi Mamat berkata, pihaknya hanya akan mengumumkan nama calon mereka pagi esok - sebelum penamaan calon.

"Kita ada lima nama yang sedang dipertimbangkan dengan mengambil kira pelbagai perkara. Mungkin calon ini dari kawasan tempatan dan mungkin juga dari luar kawasan," kata beliau ketika dihubungi tengah hari ini.

Malah beliau juga berkata, AKIM juga difahamkan kesemua akan ada lima calon termasuk dua daripada Bebas.

Sesi penamaan calon akan bermula pukul 9 pagi selama sejam manakala waktu mengemukakan bantahan adalah antara 10 dan 11 pagi.

"Keputusan rasmi senarai calon akan diumumkan antara pukul 11 pagi dan 12 tengah hari. Jika tiada bantahan, nama calon akan diumumkan dengan segera," kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online sebentar tadi.

Kata beliau, pihaknya menjangkakan 'suasana hangat' ketika penamaan calon esok sebagaimana pernah disaksikan ketik pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Ijok, Selangor awal tahun lalu, tetapi yakin suasana itu dapat dikawal dengan sokongan semua pihak.

Hampir 20,000 penyokong semua parti dan calon Bebas akan berkumpul di kawasan pusat penamaan calon iaitu Institut Perguruan Tuanku Bainun, Bukit Mertajam.

Dalam pada itu, Pakatan Rakyat meramalkan kemenangan kepada mereka pada ratio 60:40 peratus, tetapi BN pula berkeyakinan ia akan mengubah kedudukan itu ke sebelah pihaknya pada kadar 55:45 peratus pada 26 Ogos ini.

Bahagian Permatang Pauh yang agak 'sunyi' selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu kembali aktif dengan kempen-kempen secara tidak rasmi dan tidak formal, diadakan sepanjang malam tadi hingga awal pagi ini.

Kempen rasmi hanya bermula selepas penamaan calon pagi esok.

Tinjauan mStar Online sehingga awal pagi ini mendapati ''kempen politik'' sudah pun dimulakan sejak pukul 9 malam tadi dengan ucapan berapi kedengaran di kawasan Seberang Jaya dan Penanti - yang masing-masing kini dikuasai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) - komponen Pakatan Rakyat.

Apa yang menarik kedua-dua Dewan Undangan Negeri - sebahagian daripada tiga kerusi DUN dalam Bahagian Permatang Pauh, sudah berubah menjadi "pesta pilihan raya".
.