SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

13 June 2008

Isu minyak: Pembangkang anjur protes di 30 lokasi mulai esok

Gerakan Rakyat Anti Manipulasi Minyak (GERAMM) akan mengadakan demonstrasi memprotes kenaikan harga minyak di lebih 30 lokasi di seluruh negara mulai hari ini (13/6/08).

Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, demonstrasi pertama esok akan bermula di Masjid Kampung Baru dan menuju ke KLCC sebagai simbolik menentang kenaikan harga minyak.

“Kami akan terus mengadakan siri-siri perhimpunan aman yang akan diadakan di seluruh negara bermula esok selama dua minggu hingga akhir bulan ini,” kata beliau pada sidang media di Pejabat Datuk Seri Anwar Ibrahim di sini hari ini.

Bagi perhimpunan esok GERAMM menjangkakan penyertaan lebih 5,000 orang.

Ditanya sama ada perhimpunan itu telah mendapat kelulusan polis, Shamsul berkata, pihaknya telah memaklumkan mengenai perkara itu ke Balai Polis Dang Wangi.“Kami tidak memohon permit. Tetapi pihak polis telah dimaklumkan mengenai perkara ini. Kami percaya polis akan memberi kerjasama kerana mereka juga tertekan dengan kenaikan harga minyak,” katanya.

Shamsul berkata, GERAMM komited untuk terus menggerakkan mobilisasi rakyat untuk menyatakan protes berterusan dan konsisten mengenai isu ini.

Selain itu GERAMM juga sedang berusaha untuk mengumpulkan sejuta tandatangan tanda protes rakyat Malaysia mengenai kenaikan harga minyak.

Petisyen tersebut dijangka dibawa ke Parlimen pada 23 Jun ini oleh Ahli Parlimen PKR- Balik Pulau, Mohd Yusmadi Mohd Yusoff.

GERAMM turut dianggotai oleh Ikatan Kebajikan Rakyat (IKRAR), Anwar Ibrahim Club (AIC) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Setiausaha Dewan Pemuda Pas, Ahmad Sabki Yusof dan Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan, Khairul Anuar Admad Zainudin.

Dalam pada itu, polis memberitahu pihaknya mungkin terpaksa menutup jalan yang menghala ke masjid Kampung Baru esok selepas solat Jumaat ekoran rancangan pihak tertentu untuk mengadakan perarakan dari masjid itu ke Menara Berkembar Petronas bagi membantah kenaikan harga minyak yang diumumkan minggu lepas.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata antara 1,500 hingga 2,000 anggota keselamatan yang terdiri daripada anggota polis, Ikatan Relawan Rakyat (Rela) dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) akan diletakkan dalam keadaan berjagajaga bagi menghalang perarakan itu.

"Anggota polis dari Balai Polis Daerah Dang Wangi dan Sentul juga akan berkawal di sekitar kawasan tersebut. Kita akan tutup beberapa jalan yang menghala ke kawasan (masjid) itu jika perlu," kata beliau dipetik Bernama.

Beliau berkata, pihak penganjur perhimpunan itu tidak memohon permit daripada Ketua Polis Daerah dan hanya sekadar menghantar surat makluman sahaja.

"Menyertai perhimpunan tanpa permit adalah salah dan polis tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan serius ke atas mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini.