SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

13 August 2008

MB Selangor enggan minta maaf

SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berharap agar tidak dipanjangkan isu cadangan beliau supaya Universiti Teknologi Mara (UiTM) menerima 10 peratus pelajar bukan Bumiputera. Beliau juga enggan meminta maaf kerana membuat cadangan itu walaupun ia telah mencetuskan kemarahan orang Melayu dan juga bantahan daripada pelajar UiTM sendiri.

“Tak ada...ini bukan ada maaf atau apa, semua ini hanya untuk menerangkan isu yang telah dipolitikkan,” katanya pada satu sidang akhbar ketika ditanya mengenai desakan oleh Barisan Bertindak Perpaduan Melayu yang mahu beliau memohon maaf secara terbuka kerana membuat cadangan itu yang dianggap menyinggung perasaan orang Melayu.

Semalam lebih 5,000 pelajar UiTM di Shah Alam berarak sejauh dua kilometer ke Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri yang menempatkan pejabat Menteri Besar Selangor itu sebagai tanda bantahan dan untuk menyerahkan memorandum yang menyatakan kesal mereka terhadap cadangan itu.

Abdul Khalid juga berkata kenyataan yang dibuat oleh beliau itu pada Ahad lalu bukanlah pendirian kerajaan Pakatan Rakyat atau Parti Keadilan Rakyat (PKR). Katanya kenyataan itu dibuat ketika beliau menjawab soalan daripada media tentang kemasukan pelajar asing dan Bumiputera ke UiTM dalam konteks untuk mempertingkatkan mutu pendidikan tinggi, sekali gus membuka peluang pekerjaan kepada pelajar Melayu dan Bumiputera.

“Kerajaan Selangor amat kesal ulasan ini dilaporkan di luar konteks asal dan lebih menjurus kepada isu perkauman,” katanya. Abdul Khalid mengulangi pendiriannya bahawa beliau tidak pernah bermaksud mempertikaikan hak keistimewaan pelajar Bumiputera dan sedar bahawa UiTM ditubuhkan bagi mengangkat martabat pelajar Melayu serta Bumiputera di Sabah dan Sarawak. Katanya beliau merancang mengadakan perbincangan dengan universiti di Selangor supaya mereka dapat berusaha untuk mencapai tahap universiti bertaraf antarabangsa.

“Salah satu ciri yang menyebabkan universiti dikenali di peringkat antarabangsa ialah keterbukaan universiti daripada segi idea dan kemasukan pelajar dan juga dari segi pembabitan pelajar dalam perbincangan terbuka mengenai isu semasa,” katanya.

— Bernama
.