SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

13 August 2008

Dewan Pemuda Pas tak sehaluan dengan Abdul Hadi

IPOH: Dewan Pemuda Pas mempunyai pendirian berbeza dengan presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkaitan kedudukan Pas dalam Pakatan Rakyat sekiranya pembangkang membentuk kerajaan pusat pada 16 September ini.

Ketua Dewan Pemuda Pas, Salahuddin Ayub, berkata Pas akan tetap bersama dalam pakatan itu bersama parti lain dan jika timbul sebarang perbezaan pendapat, ia akan diselesaikan secara bijaksana. Beliau berkata, walaupun ada masalah dan ketidaksefahaman berlaku di antara Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP, ia tidak bermakna mana-mana parti dalam pakatan itu termasuk Pas sendiri akan bertindak keluar daripada pakatan.

“Ini bukan ertinya kita (Pas) akan berkompromi bila melibatkan dasar-dasar Islam. Bagi kita semua pihak perlu hormati prinsip dan dasar masing-masing. Dengan keadaan beginilah rakyat pilih kita baru-baru ini, apa masalah kita selesai bersama dengan cara yang berhikmah dan bijaksana.

“Hakikatnya di negeri yang dikuasai pembangkang, Pas, DAP dan PKR boleh duduk semeja. Setakat ini, semua masalah boleh diselesaikan dengan baik,” katanya ketika ditemui pemberita di sini, hari ini.

Kenyataan beliau berbeza dengan kenyataan Abdul Hadi sebelum ini yang menegaskan Pas akan keluar daripada Pakatan Rakyat jika “kerajaan baru” selepas 16 September ini tidak menjadikan Islam sebagai teras kepimpinan dalam menerajui negara.

Berhubung rasa tidak puas hati sesetengah anggota Pas dengan penyertaan Pas dalam Pakatan Rakyat, Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata perkara itu adalah cabaran yang perlu dihadapi oleh parti tu. Ditanya sejauhmana kesepakatan semua parti dalam Pakatan Rakyat kerana secara umumnya terlihat bahawa masih ada yang rasa sangsi di antara satu sama lain, beliau mengakui masalah memang wujud dalam pakatan berkenaan.

“Tapi itu masalah biasa dalam pakatan, kita ambil itu sebagai cabaran.

"Barisan Nasional (BN) pun ada masalah, dalam komponen (BN) pun ada masalah, tapi mereka boleh selesaikan masalah itu, dalam Pas pun, kita berhadapan dengan perkara ini.

“Saya akui memang kita ada masalah, tapi masalah tu boleh selesai dengan cara kita, kita minta rakyat lebih adil, kami baru lepas 100 hari (memerintah), jadi berilah masa untuk buktikan kami boleh bersama,” katanya.

— Bernama
.