SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

10 July 2008

Transkrip sidang akhbar Abdullah ketika umumkan peralihan kuasa

Transkrip penuh sidang media Perdana Menteri Datuk Sri Abdullah Ahmad Badawi ketika mengumumkan peralihan kuasa dalam Umno dan Barisan Nasional daripada beliau kepada timbalannya Datuk Seri Mohd Najib Razak di Pusat Dagangan Dunia Putra hari ini.

Pada hari ini kita adakan mesyuart Majlis Tertinggi seperti biasa. Dan lepas itu pula diadakan satu sesi taklimat antara saya dan Datuk Seri Najib dengan pemimpin parti Umno peringkat negeri, exco Pemuda, Wanita, Puteri dan ketua-ketua bahagian.

Dalam mesyuarat MT yang diadakan itu selain daripada menimbang cadangan yang telah dikemukan oleh jawatankuasa pengurusan berkaitan hal parti saya tadi juga mengambil kesempatan itu untuk memaklumkan kepada ahli MT bahawa saya telah sampai pakatan dan telah maklumkan kepada Najib iaitu saya tidak akan memimpin parti BN dan Umno dalam pilihan raya akan datang, pilihan raya ke-13 dan juga ini bermakna satu peralihan kuasa perlu ditentukan.

Dan sepertimana saya maklumkan pada MT dia bermula dengan apa yang saya umumkan pada hari ini iaitu saya mencadang untuk menyerahkan jawatan kepada Najib untuk ambil alih jawatan parti dalam pertengahan tahun 2010. Dan dalam jangka sama itu saya akan bertanding untuk jawatan presiden parti dan saya telah pun nyatakan pada Najib bahawa saya inginkan supaya beliau dapat terus menjadi timbalan kepada saya.

Saya menghargai persahabatan dan kerjasama dengan beliau, persefahaman yang baik pada peringkat cukup tertinggi mengenai isu-isu yang kami sama-sama hadapi dalam parti dan juga kerajaan dan juga kerja-kerja yang telah kami laksanakan bersama, kami menganggotai banyak jawatankuasa Kabinat berkaitan isu-isu penting dan Najib juga telah jalankan tugas yang lain dengan mempengerusikan jawatankuasa-jawatankuasa yang lain yang telah saya serahkan pada beliau. Saya dapati hubungan itu adalah baik dan tujuan saya adalah untuk mengukuhkan parti dan meneruskan pelaksanaan program-program yang banyak dan janji-janji pilihan raya yang perlu dilaksanakan.

Maka saya tentu sekali rasa amat senang hati jika sekiranya timbalan pada waktu itu ialah Najib, dan sampailah pada tarikh saya akan serahkan jawatan saya padanya. Inilah penghargaan saya kepadanya. Saya pilih beliau untuk pengganti saya kerana saya ingin dan percaya beliau dapat memimpin parti dengan baik. Sementara itu kami berdua akan berusaha tingkatkan kekuatan parti kembalikan parti pada keududukan yang dapat sokongan yang padu daripada rakyat, dengan bilangan yang ramai lebih banyak lagi daripada dahulu waktu kami menghadapi pilihan raya dan di samping itu terus melaksanakan program lain yang antara lain saya amat berhasrat untuk bekerja bersungguh-sungguh untuk basmi kemiskinan tegar di samping laksana program yang lain.

Saya amat menghargai juga kesediaan Najib menerima cadangan saya itu dan tadi saya telah memaklumkan kepada pemimpin-pemimpin Umno yang datang tadi, yang ada di Dewan Merdeka mengenai perkara ini dan apa yang saya umumkan itu mendapat restu yang baik yang telah mereka tunjukkan dengan standing ovation yang telah mereka berikan kepada saya. Dan dalam kedua-dua pertemuan itu MT dan juga pada pertemuan dengan ketua-ketua parti Najib juga telah memberi ucapannya, responsnya kepada apa yang saya telah maklumkan kepada MT dan kepimpinan Umno di Dewan merdeka.

Sebelum anda kemukakan apa-apa soalan, ada baiknya Najib buat kenyataan berkaitan perkara ini.

Ulasan Najib terhadap pengumuman itu:

Seperti yang amat Datuk Seri Abdullah, Presiden Umno telah nyatakan bahawa beliau telah umumkan bahawa hari ini bermula proses peralihan kuasa secaa tersusun dan teratur mengikut tradisi Umno di mana yang amat berhormat telah memberi keyakinan pada saya untuk menjadi penggantinya.

Sesungguhnya saya amat rasa terharu atas kerelaan beliau lepaskan jawatannya mengikut jadual yang telah disebutkan tadi. Bukanlah satu perkara yang mudah untuk lepaskan jawatan saebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno tetapi demi menghargai pandangan umum belau sanggup berbaut demikian dan saya rasa amat terharu dan di samping itu perasaan saya bertambah lagi apabila beliau beri kepercayaan pada saya.

Keputusan ini melambangkan dalam parti kita soal succession, soal proses peralihan kepimpinan boleh dibuat dengna cara yang baik tanpa membelakangkan tradisi atau pun membuat sesuatu yng boleh membawa kepada imej yang negatif kepada Umno atau mana-mana pemimpin. Dalam tempoh peralihan kuasa ini beliau akan tentukan peranan dan pembahagian kuasa yang tertentu dan saya tetap akan menganggap beliau sebagai ketua saya. Saya juga telah nyatakan pada perhimpunan itu supaya sokongan yang padu diberikan kepada pencalonan Datuk Seri Abdullah sebagai Presiden parti dan saya juga merayu supaya pelan peralihan ini diterima oleh parti kerana suara parti akhirnya akan tentukannya. Saya juga nyatakan kesediaan saya tawarkan diri bertanding jawatan sebagai Timbalan Presiden dan berharap ahli parti akan merima saya sebagai timbalan presiden, saya turut nyatanya hubungan saya dengan Abdullah sangat akrab dan harap ia diteruskan selama dia jadi Perdana Menteri dan selepas agar hubungan kami berdua terus berkekalan seperti sedia kala kerana Umno perlu sokongan padu dari pemimpin dahulu dan sekarang.

Sesi soal jawab:

1. Ditanya mengapa pertengahan 2010 dipilih untuk peralihan kuasa:

Tak payah tanyalah. Saya ingat dalam masa yang berkaitan dari sekarang hingga selepas pemilihan parti masa itu cukuplah untuk saya laksanakan pelbagai projek dan apa juga rancangan yang diaturkan bersama-sama dengan Najib. Begitu juga dengan parti kita boleh sama-sama kukuhkan parti dan keduanya tentulah nanti Najib perlu masa untuk membuat persediaan setelah mengambil alih untuk menghadapi pilihan raya 2013 atau 2012 atau pada bila-bila masa tetapi sesuai bagi pilihan raya itu ialah pada 2013 perlu diadakan pilihan raya yang ke-13, kalaupun hendak diawalkan itu saya tidak boleh katakan, tetapi 2013 ialah tahun terakhir hendak diadakan pilihan raya.

2: Adakah nanti sempat untuk laksanakan janji untuk memulihkan sistem perundangan negara dan Majlis Mencegah Rasuah:

"Insya-Allah akan dapat dibuat. Saya janjikan banyak benda yang perlu saya laksanakan.

3. Mengapa diumumkan sekarang?:

"Saya ingat adalah penting proses diumumkan sekarang kerana ia mengambil masa. Dalam masa ini saya juga akan bagi peluang kepada Najib untuk hadiri forum dan mesyuarat antarabangsa yang lazimnya saya hadir mewakili kerajaan untuk mula berinteraksi dengan pemimpin negara lain dan juga kesempatan beliau untuk jalankan tugas dari masa ke semasa.

4. Adakah jawatan presiden dan timbalan akan dipertandingkan:

"Ya, sesiapa pun boleh bertanding.

5. Adakah keputusan ini akan diberitahu kepada Perdana Menteri Australia nanti:

"Buat apa saya hendak buat begitu. Saya tidak percaya anda tanya soalan itu.

6. Apakah penerimaan kepada pengumuman tadi:

"Ada yang beri nasihat dan pandangan tetapi akhirnya itulah keputusan yang diberikan dan semasa kami berdua memaklumkan perkara itu kita mendapat restu, standing ovation, dan saya anggap mereka terima. Mereka juga akan turun ke bawah untuk beritahu, tentulah akan ditanya ahi apa hal apa yang berlaku, harapan kita mereka akan terangkan dan saya percaya mereka akan dapat terangkan persetujuan saya dan Najib itu.

7. Adakah sebarang keputusan dibuat agar jawatan presiden dan timbalan presiden tidak ditandingi?:

"Tidak sebut, tetapi apa yang berlaku saya telah memulakan kenyataan mengenai perkara ini dan Najib kemudian juga beri kenyataan dan kalau kedua-dua kami dah setuju begitu saya nak bertanding jawatan presiden dan Najib timbalan presiden dan itulah kedudukannya. Walau bagaimanapun ia terpulang siapa nak buat interpretasi.

8. Najib didakwa terlibat dengan kes Altantuya. Adakah ini akan memberi kesan pada rancangan ini:

"Tidak saya tidak fikir begitu kerana ia adalah dua isu berbeza dan ini adalah keputusan di peringkat parti dan Najib adalah pengganti yang baik.

9. Datin Seri Wan Azizah tadi di Parlimen hantar notis tidak percaya:

"Itu adalah hak dia, saya tak ada di Dewan tadi, tetapi tidak mengapa kita dengar dulu apa keputusan Speaker.

10. Datuk Seri tidak menunjukkan sebarang ekspresi. Tidakkah Datuk Seri rasa sedih:

"Sebenarnya saya rasa sedih sedikit. Tetapi lebih dari itu saya merasakan satu kejayaan kerana saya telah dapat mengambil satu tindakan yang terutamanya telah diterima baik. Itulah yang kita kehendaki, saya berpendapat bahawa peralihan kepimpinan itu mesti dijalankan dalam proses yang baik dan disenangi parti dengan cara ini yang mengganti akan dapat menjadi pemimpin kepada parti dan bukan setengah parti dan geng dia. Kalau jadi pertandingan atau pertarungan, biasa berlaku jadi lepas itu siapa menang ada rasa terkilan, susah sikit dengan kumpulan yang kalah disebab berlaku sesuatu perkara masa pemilihan maklumlah, kalau pemilihan yang melibatkan pertandingan akan berlaku perpecahan pada parti dan ini juga akan merungsingkan ahli Umno sendiri, apa yang hendak mereka buat. Mereka rasa tak senang, jadi dengan cara begini jadi satu approach yang paling baik, parti tak berkocak semua berjalan baik, peralihan berlaku, kepimpinan terus berjalan tak payah mengabil masa perbaiki parti, proses semua jalan baik. Dari segi itu saya rasa apa yang dapat saya lakukan adalah sesuatu yang mensyukuri saya, kerana saya pilih seseorang yang dapat pimpin parti dengan baik.

10. Adakah keputusan ini diambil kerana tekanan:

"Ini adalah wajar. Kalau ikut tekanan sebelum Disember, ada yang suruh tunggu sampai complete, macam-macam pandangan ada yang suruh tunggu hingga lepas pilihan raya akan datang, tebus balik kekalahan, macam-macam pandangan, tetapi apa yang penting ialah perasaan saya dalam hal ini dan saya ras saya mesti serahkan jawatan saya kepada pengganti saya maka inilah yang saya pilih.

11. Ini kemenangan bagi pembangkang:

"Pembangkang akan buat apa saja untuk pastikan saya letak jawatan secepat mungkin, malah mereka mahu hapuskn BN, itu yang mereka buat, seolah-olah amalan demokrasi yang ada dengan Parlimen dan pilihan raya yang kita ada tidak cukup bagi mereka. Tamak lagi masih nak buat itu dan nak buat ini tak mengendahkan keputusan. Kita kena beri perhatian kepada menjayakan janji yang telah kita berikan pada rakyat, itu yang penting, bukan nak libatkan persengketaan. Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan tanpa dipesongkan dengan kegiatan lain yang dengan itu mengurangkan kesungguhan kita laksanakan projek kita.

12. Dengan ini, apakah harapan Datuk Seri tentang keputusan Tengku Razaleigh Hamzah bertanding jawatan Presiden:

"Harapan? Tak payahlah, biarlah dia buat keputusan sendiri.

13. Apakah harapan Datuk Seri tentang projek yang akan dilaksanakan:

"Selepas saya meletakkan jawatan saya percaya, projek yang baik akan dilaksanakan, tetapi kalau tidak pun saya tidak akan memaksa. Apabila orang lain mengambil alih, dia akan akan membuat keputusan, tetapi saya percaya apa yang baik akan diteruskan. Ini tidak bermakna projek yang saya laksanakan tidak boleh ditambah nilai tetapi ini terpulang kepada kebijaksanaan pengganti saya.

14. Ada kemungkinan Datuk Seri ubah fikiran:

"Tidak. Saya telah buat keputusan."

.