SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

11 July 2008

Najib terharu dinamakan sebagai pengganti Abdullah

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Mohd Najib berkata, beliau sangat terharu dengan kepercayaan yang diberikan kepada beliau oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk mengambil alih kuasa menerajui Umno dan Barisan Nasional.

"Bukan mudah untuk melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, tetapi demi menghormati pandangan umum beliau (Abdullah) sanggup buat begitu," katanya pada sidang media selepas menghadiri mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno dan taklimat khas bersama Presiden dan Timbalan Presiden Umno di sini hari ini.

Abdullah sebelum itu mengumumkan Najib sebagai pilihan beliau untuk mengambil alih jawatan presiden Umno dan pengerusi Barisan Nasional apabila beliau berundur pada Jun 2010.

Najib menjadi timbalan kepada Abdullah sejak Oktober 2003.

Najib berkata, mulai hari ini, proses itu akan bermula secara terusun dan teratur mengikut tradisi Umno dan ini akan memastikan proses peralihan kuasa dibuat tanpa berlaku sesuatu yang boleh meninggalkan kesan negatif kepada parti.

"Saya tetap menganggap dia sebagai ketua saya. Hubungan kami sangat akrab dan saya hendak melihat hubungan ini berterusan selepas peralihan kuasa itu," katanya.

Abdullah hari ini mengumumkan proses peralihan kuasa untuk menyerahkan keduadua jawatan tertinggi parti itu kepada Najib pada pertengahan 2010.

Najib berkata hubungannya dengan Abdullah amat akrab selama ini dan berharap keakraban itu akan berterusan dan berkekalan kerana Umno memerlukan sokongan padu daripada pemimpin dulu dan sekarang serta anggotanya.

"Proses kepimpinan boleh dibuat dengan cara baik tanpa membelakangkan tradisi atau sesuatu yang membawa kepada imej negatif kepada Umno atau pengundi," katanya.Beliau berkata dalam tempoh peralihan kuasa itu beliau tetap menganggap Abdullah sebagai ketuanya.

"Dalam tempoh peralihan kuasa Perdana Menteri akan tentukan peranan dan perancangan, saya tetap menganggap beliau sebagai ketua saya," katanya.

Najib turut mengumumkan kesediaannya untuk bertanding bagi mempertahankan jawatan Timbalan Presiden Umno pada pemilihan parti Disember ini dan mengharapkan sokongan padu daripada anggota parti.

"Saya minta supaya sokongan padu diberikan kepada pencalonan Perdana Menteri sebagai presiden parti dan saya rayu supaya pelan peralihan ini diterima parti kerana suara parti yang akan menentukan," katanya.
.