SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

11 July 2008

Pakatan Rakyat fail usul tidak percaya PM, dibentang Isnin

DR. WAN Azizah Wan Ismail yang juga anggota Parlimen Permatang Pauh membawa usul tidak percaya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk diserahkan kepada Yang Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia di bangunan Parlimen petang tadi. Mengiringi beliau seramai 14 anggota Parlimen dari pembangkang. Sekiranya diterima, usul tersebut kemungkinan akan dibincangkan pada Isnin depan apabila sesi Parlimen bersambung semula selepas bercuti tiga hari.

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat memfailkan di Parlimen usul tidak percaya terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi petang ini dan ia dijangka kemungkinan dibahaskan di Dewan Rakyat Isnin ini.

Jika dibenarkan untukn perbahasan ia akan dibawa oleh Ketua Pembangkang, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Pada waktu usul itu difailkan di Pejabat Speaker Dewan Rakyat pada pukul 3.45 petang ini, Majlis Tertinggi (MT) Umno mengadakan mesyuaratnya di Menara Dato' Onn di sini.

Abdullah yang ditemui wartawan memberitahu, Dr. Wan Azizah bebas membawa usul apa pun dan ia tidak akan menjejaskan peralihan kuasa berkenaan.

Pada sidang akhbar di lobi Parlimen, Azizah berkata, pihaknya membawa usul berkenaan dengan mengambil kira keadaan ekonomi yang semakin teruk dan perkembangan politik tanah air.

"Pakatan Rakyat ambil langkah ini sebagai permulaan kepada perubahan dan tindakan ini dalam peraturan Parlimen. Tindakan seperti ini akan berterusan selagi negara berkeadaan begini dan takyat menderita.

"Langkah ini menunjukkan mereka bertindak dan menyuarakan suara rakyat," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.

Usul itu di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) dan 18(2) dan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata, beliau akan membuat keputusan mengenainya selepas sesi soal jawab sidang Dewan Rakyat Isnin ini.

Beliau mempunyai hak untuk menolak usul berkenaan.

Kata beliau, usul itu bukan untuk diundi tetapi jika dibenarkan, ia hanya akan dibahaskan oleh anggota Dewan Rakyat dan tiada pengundian diadakan.

Usul itu berbunyi: "Bahawa dewan yang mulia ini mengambil ketetapan tidak percaya terhadap kepimpinan Perdana Menteri Malaysia dan jemaah menteri beliau dalam menjalankan urus tadbir negara disebabkan terhakisnya keyakinan rakyat terhadap integriti kerajaan."

Kenyataan akhbar yang dikeluarkan pula menjelaskan, pilihan raya umum ke-12 menyaksikan tsunami politik yang mengakibatkan lima negeri dan juga Wilayah Persekutuan jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, sekali gus menafikan penguasaan majoriti dua pertiga Barisan Nasional (BN).

Kemenangan tipis BN ini telah dicapai melalui manipulasi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan pembohongan yang tidak bermaruah, tambah kenyataan itu.

"Harga minyak telah dinaikkan secara mengejut selepas pilihan raya umum walaupun Timbalan Perdana Menteri semasa melancarkan manifesto BN telah berjanji tidak akan menaikannya.

"Negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat juga dianaktirikan menunjukkan sikap BN yang bertentangan dengan semangat demokrasi dan federalisme.

"Ahli-ahli Parlimen BN yang bertindak menolak sikap pimpinan mereka yang tidak bertanggungjawab diugut dan dipaksa supaya tidak bersuara," kata kenyataan itu lagi.

Ia menambah, "perkembangan ini mengakibatkan wujudnya krisis keyakinan terhadap Perdana Menteri dan Kabinet beliau."

"Rakyat kini dilanda beberapa krisis besar seperti harga minyak yang terlalu membebankan rakyat, harga bahan makanan dan keperluan asas rakyat yang semakin mahal, keyakinan rakyat yang semakin terhakis terhadap institusi polis, peguam negara, badan kehakiman, peningkatan kadar jenayah dan gejala rasuah yang semakin membarah," katanya.

Azizah memasuki pejabat Speaker pada pukul 3.35 petang tadi dengan diiringi pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, antaranya Naib Presiden PKR, Azmin Ali; Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung PAS, Kamaruddin Jaafar.

Perkembangan membawa usul itu merupakan yang kedua dalam tempoh sebulan ini.

Tiga minggu lalu Parti Maju Sabah (SAPP) - parti komponen Barisan Nasional (BN) melahirkan pendirian tidak percaya kepimpinan Abdullah dan memutuskan untuk membawa usul yang serupa pada 23 Jun lalu apabila Dewan Rakyat mula bersidang selepas berehat selama tiga minggu.

Bagaimanapun usul berkenaan tidak menjadi kenyataan dan semalam SAPP mengulangi bahawa usul sedemikian akan diteruskan kelak.

Dalam pada itu, Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Seri Tiong King Sing berkata, pihaknya menyerahkan kepada Speaker Dewan Rakyat sama ada hendak menerima usul yang dibawa oleh Pakatan Rakyat hari ini.

"Saya tidak faham kenapa pembangkang bertindak demikian. Tumpuan beliau (Dr. Azizah) ialah mahu mendapatkan undi tidak percaya, bukan mahu menyampaikan suara rakyat.

"Jika alasan beliau mahu menyampaikan suara rakyat, wakil rakyat sedia ada di setiap kawasan, sebab itu kami semua berada di Parlimen untuk menjelaskan kepada rakyat," katanya beliau ketika ditemui bangunan Parlimen hari ini.

.