SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

03 July 2008

Rais Minta AS Jelas Kenyataan Mengenai Kes Anwar

BANGKOK, 2 Julai (Bernama) - Malaysia mahu Amerika Syarikat menjelaskan di bawah undang-undang mana ia hendak "menentang sebarang penggunaan penguatkuasaan undang-undang atau prosedur kehakiman" berhubung dakwaan liwat terhadap penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menteri Luar Datuk Seri Rais Yatim berkata beliau akan menulis kepada jurucakap Jabatan Negara AS Tom Casey meminta penjelasan dan menentang dakwaan bahawa aduan liwat itu bermotif politik. Rais berkata beliau hairan mengapa sebuah kuasa besar seperti AS mahu memaksakan pandangannya ke atas Malaysia dan hanya yang berkaitan dengan Anwar."

Kerajaan berpendapat ia (kenyataan AS) adalah pencabulan jelas terhadap sebuah negara merdeka...Malaysia adalah sebuah negara yang mematuhi undang-undang dalam konsep komuniti antarabangsa," kata beliau selepas melawat Kedutaan Malaysia di sini hari ini. Rais, dalam lawatan tiga hari ke Thailand, berkata kes itu adalah yang mudah melibatkan aduan oleh seorang warga negara dan polis hendaklah dibenarkan menjalankan penyiasatan dan mahkamah membuat keputusan.

Selasa lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Wisma Putra menghantar nota bantahan kepada Washington berikutan amaran yang dibuat oleh AS itu kepada Malaysia. Casey meminta Malaysia memisahkan politik dari sistem perundangan, dengan menyatakan "Kami (AS) akan menentang sebarang penggunaan penguatkuasaan undang-undang atau prosedur kehakiman bagi apa saja selain tujuan sah undang-undang".

Beliau seterusnya berkata Anwar pernah dibebaskan dari sabitan tuduhan liwat dan berharap tidak akan wujud satu "corak di sini". Mengenai kejadian Anwar mendapatkan perlindungan di kediaman Duta Besar Turki ke Malaysia, Barlas Ozener, Rais berkata ini satu pengajaran penting bagi setiap orang bahawa kedutaan asing tidak harus menjadi tempat perlindungan mana-mana orang yang disiasat di bawah undang-undang biasa. Beliau berkata kementeriannya yang memanggil Ozener Isnin lepas, tidak bercadang melanjutkan perkara itu dengan kerajaan Turki dan menganggap perkara itu selesai."

Kami tidak ada apa hendak bertikai (dengan Turki). Ia cuma publicity stunt oleh Anwar," kata Rais.

- BERNAMA