SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

01 July 2008

Ibrahim Ali: Tindakan pembangkang 'tidak bijak'

KUALA LUMPUR: Persidangan Dewan Rakyat hari ini sekali lagi kecoh apabila anggota Parlimen pembangkang bertindak keluar Dewan beramai-ramai sebagai tanda protes terhadap Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia berhubung tafsiran Aturan Urusan Mesyuarat Dewan.

Pembangkang mengambil tindakan itu selepas Pandikar Amin membenarkan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengemukakan penjelasan tambahan kepada usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9).

Mereka mendakwa tindakan Speaker itu bertentangan dengan aturan urusan mesyuarat dewan.
Kejadian itu berlaku tidak sampai sejam selepas anggota Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo digantung daripada menghadiri persidangan Dewan rakyat selama dua hari kerana acap kali melanggar arahan dan mencabar Speaker.

Bantahan pada mulanya dikemukakan Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) yang berkata ucapan Najib itu di luar kebiasaan kerana lazimnya selepas pembentangan kajian oleh Perdana Menteri, usul itu akan terus dibahaskan anggota Dewan.

Pandangan Lim ditolak Pandikar Amin yang berkata kebenaran bagi ucapan menteri oleh Najib adalah berlandaskan peraturan mesyuarat.

Tidak puas hati dengan jawapan Speaker, Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) bangun dan bertanya adakah ucapan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini tidak cukup jelas dan dicelah Lim yang mendesak supaya Najib membuat kenyataan tambahan dengan mengambil bahagian dalam perbahasan seperti mana peruntukan yang diberikan kepada anggota Parlimen yang lain.

Turut mempertikaikan keputusan itu ialah Chua Tian Chang (PKR-Batu), Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) dan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor).

Speaker berkata sebelum membuat keputusan, ia telah ditimbangkan sebaik mungkin lalu meminta anggota Dewan memberi laluan kepada Najib untuk memberikan penjelasan tambahan itu demi kepentingan rakyat.

Keputusan Pandikar Amin itu menyebabkan anggota Parlimen pembangkang bertindak meninggalkan dewan.

Datuk Ibrahim Ali (BEBAS-Pasir Mas) merupakan satu-satunya anggota Parlimen bukan Barisan Nasional yang tidak menyertai protes itu dan menyifatkan langkah anggota Parlimen pembangkang itu sebagai "tidak bijak".

- BERNAMA