SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

14 July 2008

Anwar tak muncul, polis timbang beberapa tindakan susulan

PETALING JAYA: Ekoran kegagalan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hadir di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur untuk memberi keterangan berhubung isu liwat, polis mempertimbangkan beberapa pilihan tindakan ke atas bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Perkara ini diumumkan oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd Bakri Zinin. Bagaimanapun, beliau enggan menyatakan pilihan-pilihan berkenaan.

"Saya tidak akan memberitahu apakah pilihan yang kita ada tetapi ini merupakan satu proses perundangan Malaysia," katanya.

"Anda fikir sendiri (pilihan)," kata beliau pada sidang akhbar di IPK Kuala Lumpur pada pukul 3.30 petang tadi.

Menurut Bakri, Anwar telah dipanggil untuk direkodkan rakaman percakapannya di bawah Seksyen 111 Kanun Prosedur Jenayah iaitu satu proses penyiasatan yang normal.

"Dalam proses penyiasatan kami, kami mengikuti proses perundangan yang sedia ada dan pemanggilan Anwar untuk merakamkan percakapannya (Sekyen 112) merupakan proses perundangan," jelas beliau.

Bakri berkata, proses merakam percakapan merupakan satu peluang dan ruang yang diberikan oleh pihak polis kepada Anwar.

"Pihak polis telah memberi ruang yang secukupnya untuk Anwar memberi keterangan. Kami menunggu kira-kira 80 minit tetapi beliau tidak muncul sebagaimana yang telah dipersetujui Sabtu lalu," katanya.

Pada Sabtu lalu, Anwar telah bersetuju untuk datang ke IPK Kuala Lumpur untuk memberi keterangan berhubung isu liwat membabitkan bekas pembantu khasnya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan pada bulan lalu.

Pada 28 Jun lalu, bekas pembantu Anwar, Mohd. Saiful Bukhari Azlan membuat laporan polis mendakwa Anwar telah meliwatnya beberapa kali, termasuk kali terakhir di sebuah kondominium di Bukit Damansara di sini iaitu dua hari sebelum laporan itu dibuat.

Selain itu, Bakri berkata laporan-laporan di internet yang mengatakan bahawa Anwar telah menghantar kenyataan kepadanya merupakan satu khabar angin.

"Sepanjang hari ini saya berada di balai polis Bukit Aman dan saya tidak menerima sebarang surat sejak 6 pagi tadi," kata Bakri.


****************** BERITA TERDAHULU ****************

Anwar tidak muncul di IPK KL sehingga 2.30 petang

Oleh G. MANIMARAN dan LEE YAN XIU

PETALING JAYA: Sehingga pukul 2.30 petang tadi, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak muncul di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur untuk membantu polis menjalankan siasatan berhubung dakwaan meliwat, yang kedua dihadapinya dalam tempoh 10 tahun.

Hanya wartawan yang berkumpul di hadapan IPK Kuala Lumpur manakala polis dijangka mengadakan sidang akhbar khas pada pukul 3.30 petang ini.

Kelmarin polis berkata, bekas Timbalan Perdana Menteri itu telah bersetuju untuk menemui mereka bagi memberikan keterangan.

Anwar memutuskan untuk tidak hadir di IPK kerana arahan lengkap memintanya memberi keterangan berhubung dakwaan meliwat belum dikeluarkan polis sehingga pagi ini.

Polis pula akan menunggu sehingga pukul 5 petang untuk memutuskan tindakan susulan ke atas Anwar.

Peguam Anwar, Sankara Nair ketika dihubungi mStar Online berkata, pihaknya memang ada perjanjian dengan polis untuk bekerjasama tetapi tiada arahan sempurna untuk tujuan siasatan.
.
"Kami menunggu arahan sempurna dan akan pergi menemui polis," kata beliau.

Kelmarin polis memaklumkan bahawa Anwar telah bersetuju untuk datang ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuaal Lumpur pukul 2.30 petang untuk memberi keterangan berhubung isu meliwat.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Mohd Bakri Zinin ketika dihubungi pula memberitahu, Anwar sepatutnya datang menemui pihaknya pukul 2.30 petang.

"Kita akan menunggu kedatangan beliau. Jika tidak datang sehingga pukuk 5 petang, kita akan menentukan tindakan berikut," katanya.

Dalam pada itu, maklumat yang diperoleh dari blog Anwar menyebut Ketua Umum Pakatan Rakyat itu telah menyatakan keputusan untuk tidak hadir kepada Bakri menerusi satu surat semalam.

Surat itu antara lain berbunyi, " Kami telah diarahkan bahawa lebih kurang pada lewat pagi 12 Julai 2008 DSP DSP Jude Pereira dari pejabat tuan telah menghubungi peguam kami Encik S N Nair meminta anak guam kami Dato' Seri Anwar Ibrahim untuk menghadirkan dirinya ke IPK Kuala Lumpur pada 13 7 2008 (Ahad) untuk tujuan pengambilan keterangan.

"Peguam kami Encik S N Nair selepas berbincang dengan anak guam kami yang berada di Pulau Pinang telah memberitahu DSP Jude bahawa anak guam kami akan hadir pada 14 Julai 2008 pukul 2.00 petang di IPK Kuala Lumpur dan oleh itu suatu persefahaman baik telah dicapai oleh kedua-dua pihak seperti yang dipersetujui dari awal.

"Tetapi, kami telah dimaklumkan oleh DSP Jude lebih kurang jam 9.30 malam pada 12 Julai 2008 bahawa pihak polis telah pergi ke rumah anak guam kami di Segambut Dalam Kuala Lumpur dan telah cuba untuk menyerahkan suatu peintah di bawah Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah di bawah nama anak guam kami kepada salah seorang yang berada di rumah anak guam kami.

"Peguam kami Encik S N Nair membantah kepada DSP Jude bahawa ia adalah suatu serahan yang tidak teratur dan tiada keperlun untuk mengeluarkan perintah tersebut kerana anak guam kami telah akujanji untuk hadir seperti persefahaman baik yang telah dipersetujui di perenggan 3 di atas.

"Walaupun perkara di perenggan 5 di atas telah diberitahu kepada pihak polis, kami telah dimaklumkan sekali lagi oleh anak kepada anakguam kami bahawa lebih kurang pada tengah hari 13 Julai sepasukan pegawai polis telah pergi ke rumah anak guam kami di Segambut Dalam dan telah mengganggu dan telah menuntut keluarganya menerima penyerahan perintah tersebut walaupun telah diberitahu bahawa keluarganya tidak mempunai kuasa untuk menerima perintah tersebut kerana perintah tersebut telah dialamatkan secara kediri anakguam kami. Sepasukan pihak polis tersebut juga telah enggan untuk meninggalkan rumah anak guam kami dan oleh itu telah menyebabkan keluarg anak guam kami berada di dalam ketakutan dan intimidasi yang mana secara keseluruhannya adalah tidak perlu.

"Berdasarkan kepada di atas, anak guam kami merasa terlalu kecewa dengan sikap tidak professional dan tindakan-tindakan intimidasi pihak polis walaupun telah mencapai persefahaman baik untuk bekerjasama sebelum ini.

"Anak guam kami sekarang ini ingin menyatakan bahawa kecuali pihak polis bertindak secara profesional dan mematuhi persefahaan baik tersebut dan undang-undang, anak guam kami bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis.

"Walau apa pun, anak guam kami mengulangi kedudukan beliau bahawa anak guam kami bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis sekiranya pihak plis tidak mengganggu beliau atau mengintimidasi keluarganya dan tidak memungkiri persefahaman baik tersebut.

"Kami selaku peguam bela anak guam kami akujanji akan mengemukakan anak guam kami sekiranya kesemua syarat di perenggan 9 di atas dipenuhi oleh pihak polis dan kami memohon agar suatu tarikh baru ditetapkan supaya anak guam kami boleh hadir ke IPK Kuala Lupur untuk memberi keterangan di bawah keadaan yang tidak membahayakan mana-mana pihak. Dalam keadaan intimidasi yang dilakukan oleh pihak polis seperti ini, anakguam kami tidak dapat menghadirkan ke IPK Kuala Lumpur pada 14 Julai 2008 sehingga keadaan intimidasi ini lenyap sama sekali.

"Anak guam kami ingin memaklumkan bahawa beliau pada hari Rabu 16 Julai 2008 (Rabu) akan hadir ke pejabat Agensi Anti Rasuah untuk memberi keterangan.

"Sekali lagi kami mengulangi bahawa anakguam kami bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis tetapi tidak di dalam keadaa adanya intimidasi dan gangguan dari pihak polis."
.