SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

11 June 2008

Sarawak: Pak Lah umum 'manisan' RM1 bilion, insentif helikopter

KUALA LUMPUR: Sebagaimana diharapkan, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan 'manisan' sempena lawatan kerja beliau hari ini - peruntukan tambahan sebanyak RM1 bilion untuk Sarawak bagi melaksanakan projek-projek infrastruktur asas, dengan tumpuan khas kepada keperluan asas di luar bandar.

Selain itu semua Ahli Parlimen Sarawak bakal menerima RM15,000 elaun perjalanan helikopter bagi memudahkan mereka 'turun padang' mendekati rakyat.

Menurut laporan Bernama, Perdana Menteri mengumumkan bahawa Jemaah Menteri baru-baru ini telah meluluskan peruntukan tambahan itu, yang akan diuruskan oleh Jabatan Perdana Menteri.

"Kerajaan Persekutuan amat prihatin dengan keperluan pembangunan di Sarawak. Walau bagaimanapun, ini (pembangunan) tidak mungkin dapat dilakukan dalam tempoh singkat memandangkan kawasan yang luas dan peruntukan kewangan yang terhad," katanya.

Beliau yang juga Menteri Kewangan memberitahu pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching di sini selepas melakukan lawatan kerja sehari ke Sarawak.

Abdullah, yang telah mengarahkan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah memberi perhatian khusus kepada Sarawak dan Sabah kerana topografi dan kawasan kedua-dua yang luas, berkata, agenda pembangunan adalah fokus utama Kerajaan Persekutuan di negeri berkenaan.

Isu-isu kemudahan asas dan kekurangan bekalan air dan elektrik luar bandar akan dibincangkan dalam Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pelaburan dan Infrastruktur (JKPI), yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang bermesyuarat pada 20 Jun ini, katanya.

Abdullah berkata, Kementerian Pelajaran juga memberi tumpuan khas kepada sekolah-sekolah luar bandar dengan menyediakan bekalan air dan elektrik 24 jam menerusi peruntukan RM3.9 bilion.

Perdana Menteri turut mengumumkan bahawa Kerajaan Persekutuan bersetuju menanggung kos penyewaan helikopter sebanyak RM15,000 sebulan bagi setiap Anggota Parlimen Sarawak untuk melawat kawasan Parlimen terpencil.

Mengenai pembasmian kemiskinan di Sarawak, beliau berkata, tumpuan diberikan kepada pembangunan projek agropolitan, yang berasaskan pertanian dan industri asas tani, bagi membolehkan pesertapeserta menambah pendapatan dengan kadar antara RM300 dan RM1,500 sebulan.

"Kerajaan terus bertekad untuk menghapuskan kemiskinan tegar dan menurunkan kadar kemiskinan kepada 2.8 peratus menjelang 2010 dan telah menubuhkan kumpulan fokus kemiskinan untuk menyelaras pelaksanaan programprogram pembasmian kemiskinan," katanya.

Setakat ini 42,654 keluarga berpendapatan kurang RM1,500 sebulan di Sarawak dibanci bagi memberi input kepada Bank Data Kemiskinan Nasional (e-KASIH)

Mengenai penyertaan anak Sarawak dalam perkhidmatan awam persekutuan di negeri ini, Abdullah berkata, Jabatan perkhidmatan Awam (JPA) akan melaksanakan skim tukar lantik, sebagai langkah segera, untuk melantik Pegawai Perkhidmatan Negeri ke Perkhidmatan Awam Persekutuan di peringkat pertengahan dan tertinggi.

"Kerajaan telah menimbangkan pelbagai langkah untuk menambah penyertaan anakanak Sarawak di dalam Perkhidmatan Awam persekutuan dan pengisian ketuaketua jabatan memandangkan pada masa lalu tidak ramai anakanak Sarawak memilih untuk menyertainya," katanya.

Antara pelantikan yang dilakukan barubaru ini, katanya adalah pelantikan Mat Omar Johari, seorang anak Sarawak dan bekas pengarah Bahagian Penyelidikan (Ekonomi) di Jabatan Perdana Menteri, sebagai Pegawai Kewangan Persekutuan Sarawak yang baru.

Perdana Menteri berkata, peruntukan bagi Sarawak dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) meningkat kepada RM12.365 bilion dan merupakan keempat terbesar berbanding negerinegeri lain.

Katanya Sarawak juga memperoleh peruntukan kedua tertinggi bagi pembangunan pendidikan iaitu RM3,015.1 juta bagi melaksanak 2,187 projek pendidikan.

Mengenai lawatannya ke Kompleks Kastam, Immigresen dan Kurantin (CIQ) Tebedu di Bandar Mutiara Tebedu kirakira 90 km dari sini, beliau berkata kerjasama dua hala dengan Indonesia perlu ditingkatkan bagi mengelakkan insiden tidak diingini berlaku di kawasan sempadan SarawakKalimantan Barat.

Kini terdapat hanya 12 pos kawalan sempadan di Sarawak berbanding dengan jumlah pos yang lebih banyak di sebelah Indonesia, katanya.

Semalam, Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar ketika dihubungi mStar Online berkata, rakyat Sarawak sememangnya menanti sesuatu yang mengembirakan mereka pada kunjungan Abdullah ke negeri itu.

"Kami (Sarawak) juga berharap Perdana Menteri akan bawa bersama manisan (hari ini)."Demikian harapan rakyat Sarawak khususnya ahli-ahli politik negeri itu yang menyambut ketibaan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini - lawatan kerja kedua beliau selepas pilihan raya umum ke-12 8 Mac lalu.Mereka juga mengharapkan Abdullah akan mengumumkan sesuatu yang lebih baik ataupun sekurang-kurangnya sama dengan insentif yang diperoleh oleh rakyat Sabah awal bulan ini.
.
"Kami berharap beliau akan membawa buah tangan, manisan yang tidak kurang daripada yang telah diterima rakyat Sabah."Sarawak juga merupakan penyokong kuat kerajaan dan parti (Barisan Nasional). Kami harap ini akan dihargai (sempena lawatan Perdana Menteri hari ini)," kata Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar ketika dihubungi mStar Online semalam.

Abdullah tiba pagi tadi.Ketika lawatan kerja dua hari ke Sabah awal bulan ini, Abdullah mengumumkan 13 insentif yang disifatkan oleh pemimpin-pemimpin Sabah sebagai boleh menarik nafas lega kerana ia dapat menyelesaikan pelbagai masalah rakyat.
.
Antara insentif itu termasuklah memansuhkan serta-merta Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah (JPPS), melantik anak Sabah menjawat jawatan penting di universiti dan dalam kerajaan. Ia sebahagian daripada insentif yang diputuskan kerajaan persekutuan ekoran desakan dan tuntutan yang dikemukakan pemimpin Sabah bagi menghargai prestasi mereka dalam pilihan raya umum lalu.
.
Dalam pilihan raya umum ke-12, Sarawak telah menyumbangkan 30 kerusi Parlimen kepada Barisan Nasional (BN) manakala Sabah pula 24, daripada 140 kerusi dimiliki BN di Dewan Rakyat sekarang. Sarawak juga pernah menimbulkan rasa tidak puas hati yang serupa kerana tiada perwakilan yang cukup menarik dan 'lumayan' dalam barisan Jemaah Menteri yang dibentuk selepas pilihan raya umum lalu.
.
Ia turut disentuh Wan Junaidi, yang merupakan Ahli Parlimen Santubong.
.
"Memang ada rasa kekecewaan sedikit kerana tiada penghargaan cukup menarik dalam jawatan Kabinet Persekutuan (semasa)," kata Wan Junaidi lagi, yang bulan lalu pernah mendedahkan beliau juga ditawarkan untuk menyertai barisan pembangkang Pakatan Rakyat.
.
Kata Wan Junaidi selepas lawatan kerja pertama Abdullah dua bulan lalu tiada banyak perubahan ataupun insentif yang diumumkan bagi rakyat Sarawak. Sehubungan itu, beliau berharap Perdana Menteri akan mengubati kekurangan dan kekecewaan yang wujud di kalangan rakyat Sarawak dengan mengumumkan pendekatan yang menyeluruh untuk memperbaiki keadaan ekonomi dan sosial di Sarawak, khususnya dengan mengambil kira persekitaran semasa yang dihimpit kenaikan kos bahan api.
.
Ia juga merupakan lawatan kerja pertama ke Sarawak bagi Abdullah selepas beliau mengumumkan kenaikan harga petrol dan diesel berkuat kuasa Khamis lalu.
.
"Sarawak masih ketinggalan dalam banyak infrastruktur sosial dan infrastruktur ekonomi, ketinggalan jauh berbanding negeri-negeri yang masih di belakang di Semenanjung," katanya.