SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

11 June 2008

Elaun Ketua Menteri, Speaker, Exco dan Adun BN Melaka dikurangkan 10 peratus

Kerajaan Melaka turut mengikut langkah kerajaan pusat apabila membuat potongan 10 peratus elaun keraian bagi Ketua Menteri, Speaker, Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) dan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional.

Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata pengurangan elaun yang berkuatkuasa 1 Julai ini, dibuat bagi menjimatkan perbelanjaan kerajaan negeri dalam menangani kesan kenaikan harga minyak di samping dapat digunakan untuk kebajikan rakyat.

Ketika ini elaun keraian bulanan bagi Ketua Menteri ialah RM5,500 diikuti Speaker dan anggota Exco masingmasing RM1,000 dan ADUN sebanyak RM250, katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam mengumumkan elaun keraian Perdana Menteri, timbalannya, menteri dan timbalan menteri dikurangkan sebanyak 10 peratus mulai 1 Julai.

Mohd Ali berkata kerajaan negeri juga akan mengurangkan lawatan ke luar negara dengan mengutamakan lawatan yang perlu sahaja.

"Pegawai yang mengikuti sesuatu lawatan kerja juga akan dikurangkan," katanya.

Sementara itu di Kuching, Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata, semua anggota kabinet Sarawak bersedia melakukan pemotongan gaji sebanyak 10 peratus secara sukarela sebagai langkah untuk mengurangkan beban kewangan kerajaan.

Taib berkata setakat ini anggota kabinet negeri pada dasarnya bersetuju untuk melaksanakan pemotongan gaji masing-masing dalam masa terdekat berikutan kenaikan harga minyak global.

"Sebaik saja rakan kabinet saya bersetuju dengan saya, di mesyuarat kabinet akan datang, kami akan laksana potongan gaji tersebut, pada bulan pertama berikutnya," kata Taib kepada pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching selepas menghantar pulang Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mengadakan lawatan sehari ke Sarawak hari ini.

BERNAMA