SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

15 June 2008

RM116.7j Rebat Dibayar Pada Hari Pertama

BANGI: Sebanyak RM116.734 juta rebat tunai dibayar kepada pemilik 239,414 kenderaan persendirian sehingga jam 4.30 petang semalam menerusi 683 pejabat pos di seluruh negara. Menurut kenyataan Pos Malaysia Bhd (PMB), petang semalam, pembayaran di semua pejabat pos yang mempunyai sistem berkomputer seluruh negara berjalan lancar walaupun menghadapi beberapa masalah kecil sebelah pagi.
.
Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor, yang melakukan tinjauan di Pejabat Pos Bandar Baru Bangi dan Taman Tun Dr Ismail, Petaling Jaya, pagi semalam berkata, timbul sedikit masalah di Pejabat Pos Paloh di Johor kerana tiada bekalan elektrik.
.
Manakala beberapa pejabat pos yang lain ada masalah membabitkan pangkalan data, namun Pos Malaysia dapat menyelesaikan masalah tersebut kurang dari setengah jam.
.
"Ini hari pertama, mungkin ada beberapa masalah teknikal berlaku dan selepas ini saya percaya ia akan berjalan lebih lancar," katanya. Hadir sama Pemangku Pengarah Urusan yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Pos Malaysia Berhad (PMB), Datuk Abu Huraira Abu Yazid.
.
Kerajaan memutuskan memberi rebat tunai kepada pemilik kenderaan persendirian bagi petrol dan diesel selepas penstrukturan semula harga bahan api berkenaan minggu lalu.

Shaziman berkata, pembayaran rebat tunai bagi keseluruhan pemilik kenderaan yang memperbaharui lesen pada tempoh 1 April hingga 31 Mei itu membabitkan 1.7 juta kenderaan dengan nilai antara RM700 juta hingga RM800 juta.

Katanya, pemilik kenderaan yang layak menerima rebat tunai tidak perlu tergesa-gesa menuntutnya kerana tarikh akhir tuntutan berakhir 31 Mac 2009.

Beliau berkata, PMB juga bersetuju beroperasi hari ini bagi memudahkan urusan tuntutan rebat tunai berkenaan di pejabat pos terpilih termasuk Pejabat Pos Besar dan pejabat pos di pusat beli-belah dan pasar raya besar.
.
"Bagi Kelantan, Terengganu dan Kedah yang Ahad bukan hari cuti am, proses tuntutan berjalan seperti biasa mengikut waktu pejabat. Proses pembayaran pejabat pos ini adalah perkhidmatan baru yang ditawarkan kepada pengguna.
"Bagi mempercepatkan lagi urusan mengisi borang, orang ramai boleh memuat turun borang khas bagi tuntutan rebat tunai itu dari laman web Pos Malaysia di www.pos.com.my," katanya sambil menasihatkan pemilik kenderaan berhati-hati dengan wang yang diterima bagi mengelak disamun.

Beliau berkata, sepanjang pembayaran rebat, Pos Malaysia Berhad turut mengambil langkah keselamatan di premis pejabat pos di seluruh negara dan memberi jaminan operasi biasa di pejabat pos tidak terjejas kerana pembayaran boleh dibuat di semua kaunter.
.
Sementara itu, pemilik kenderaan yang memiliki kad pengenalan sementara perlu mengemukakan sama surat laporan polis sebelum rebat boleh dibayar kepada pemilik kenderaan dan langkah itu bagi mengelak penipuan.

Beliau turut menjelaskan Pos Malaysia Berhad memberi jaminan bekalan wang untuk bayaran rebat tunai itu mencukupi dan jika ada masalah, terutama di kawasan terpencil serta jauh dari pejabat pos, pembayaran akan dibuat melalui kiriman wang.

"Pemilik kenderaan yang dilengkapi gas asli kenderaan (NGV) pula tidak layak untuk menuntut rebat berkenaan," katanya.

Mengenai cadangan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) supaya seseorang individu hanya layak dibayar rebat tunai bagi sebuah kenderaan berbanding maksimum lima kenderaan sekarang, beliau berkata, kajian terperinci perlu dibuat sebelum sebarang keputusan boleh di buat.

"Oleh kerana pembayaran rebat ini pertama kali dilaksanakan kerajaan, mungkin ada banyak kelemahan dan kekurangan. Ini semua kita akan teliti dengan kajian terperinci," katanya.