SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

15 June 2008

Malaysia akan bankrap jika terus beri subsidi minyak: Ku Li

Negara boleh jatuh bankrap jika kerajaan secara berterusan memberikan subsidi minyak kepada rakyat untuk mengimbangi kenaikan harga minyak dunia tanpa langkah bijak untuk menanganinya, kata bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah.
.
Berdasarkan maklumat yang diperoleh oleh Petronas dan dengan kadar pengeluaran sebanyak 600,000 tong sehari pada masa kini, beliau berpendapat bahawa simpanan minyak dan gas negara mungkin tidak mencukupi untuk menampung keperluan negara dalam tempoh lima tahun lagi.
.
Malaysia selepas itu, katanya akan terpaksa menanggung kos yang tinggi dan bergantung sepenuhnya dengan import minyak dari negara luar untuk menampung kegunaan negara.
.
"Harga minyak ini kalau terus diberi subsidi sebagaimana 45 tahun lalu, negara kita akan bankrap. Sekarang kita hasilkan 600,000 tong sehari ... lama kelamaan akan habis dan kita akan terpaksa mengimport minyak daripada Arab Saudi.
.
"Sekarang pun kita dah import dari Arab Saudi kerana hasil minyak dari perut bumi di negara ini termasuk di Terengganu tidak sesuai untuk keperluan kita seperti tar dan diesel. Kita terpaksa menapisnya terlebih dahulu di Singapura sebelum membawanya masuk ke Malaysia," katanya dalam sesi soal jawab pada Majlis Silaturrahim dan Penerangan Isu-Isu Semasa, di Hulu Terengganu, Jumaat.
.
Bernama melaporkan beliau yang pernah dilantik menjadi Pengerusi Petronas berkata demikian ketika menjawab soalan salah seorang peserta yang bertanya adakah beliau akan menaikkan harga minyak jika dilantik menjadi Perdana Menteri.
.
Bagaimanapun, beliau menyifatkan langkah kerajaan menaikkan harga minyak petrol sebanyak 78 sen bagi menjadikan harganya RM2.70 seliter dan RM1 bagi diesel menjadikannya RM2.58 seliter, sebagai langkah tidak lojik kerana harga tersebut mungkin akan naik lagi.
.
"Apakah kerajaan sedia untuk ubah harga itu lagi jika sekiranya harga minyak mengalami kenaikan lagi kerana sekarang ia (harga minyak) belum asas yang kukuh?" tanya beliau. Tengku Razaleigh berkata kenaikan yang berlaku baru-baru ini adalah terlalu tinggi dan membebankan rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah dan rakyat pada masa kini amat tertekan dengan keadaan itu.
Bagaimanapun, beliau tidak memberi pandangan bagaimana kerajaan harus menangani kos minyak mentah yang tinggi itu