SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

18 June 2008

Pengguna meter pukal juga patut diberi air percuma

Kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas negeri Selangor digesa supaya turut melaksanakan pemberian air percuma terhadap rakyat Selangor yang menggunakan meter secara pukal.

Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, pemberian air percuma untuk 20 meter padu pertama ketika ini hanya melibatkan pengguna meter individu dan tidak menyeluruh untuk semua rakyat negeri ini.

Sehubungan itu, beliau menyarankan agar kerajaan campuran mencari formula terbaik untuk membolehkan semua rakyat Selangor menikmati kemudahan tersebut.

"Sebagai contoh, jika satu kawasan rumah pangsa yang menggunakan meter pukal mempunyai 400 unit kediaman dan bacaan meter untuk sebulan adalah 40,000 meter padu, maka, kerajaan negeri perlu menolak sebanyak 8,000 meter padu sebagai air percuma.

"Perkara inilah yang perlu diambil kira oleh kerajaan negeri sebelum melaksanakan program air percuma ini," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas keputusan kerajaan negeri melaksanakan program pemberian air percuma sebanyak 20 meter padu pertama kepada pengguna di negeri ini yang menggunakan meter individu.

Persetujuan pemberian air percuma itu dicapai setelah kerajaan negeri melalui Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) semalam menerima terma yang dikemukakan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) berhubung pembayaran pampasan sebanyak RM11 juta sebulan.

Mohamad Khir yang juga Ketua Pembangkang Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang turut berkata, KDEB dijangka mengalami masalah kewangan termasuk kejatuhan harga saham pada masa depan sekiranya terus-menerus menanggung kos pemberian air percuma sebanyak RM132 juta setahun.

Katanya, anak syarikat kerajaan negeri itu tidak layak untuk menampung kos berkenaan kerana tidak mempunyai sumber kewangan yang besar bagi tujuan tersebut.

Sebaliknya beliau berkata, kerajaan negeri perlu menggunakan anak syarikat lain seperti Kumpulan Perangsang Selangor atau Kumpulan Hartanah Selangor kerana syarikat itu mempunyai sumber kewangan yang besar.

Malah katanya, syarikat-syarikat berkenaan terlibat dalam pelbagai aktiviti termasuk dalam industri bekalan air itu sendiri.

Dalam pada itu, Mohamad Khir turut meminta supaya kerajaan negeri melaksanakan gaji minimum sebanyak RM1,500 sebulan negeri itu seperti yang dijanjikan kepada rakyat Selangor sebelum ini.

"Jika pakatan pembangkang mahu melaksanakan gaji minimum, mereka boleh melaksanakannya termasuk di peringkat kerajaan negeri, anak-anak syarikat dan pihak berkuasa tempatan (PBT) yang sememangnya berada di bawah pentadbiran kerajaan negeri," ujarnya.
.