SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

18 July 2011

PAS tunduk lagi pada Abang Long..

Cekati Tembaga menulis...

Baru semalam aku puji kerajaan PAS Kedah sebab kuatkuasakan larangan operasi pusat hiburan di negeri itu sepanjang bulan Ramadhan, tapi bila DAP gertak sikit jer terus ketar kepala lutut.

Inilah kehebatan dan kuasa DAP atau "Abang Long" dalam Pakatan Pembangkang.

Walaupun di Kedah, PAS sebagai kerajaan dan Azizan sebagai Menteri Besar yang memiliki kuasa eksekutif, tak ada kena mengena dengan DAP sebesar kuman pun, namun sebagai Abang Long arahan DAP umpama 'nasihat' Residen British kepada negeri-negeri Melayu zaman penjajahan dulu.

Kalau Residen British dulu hanya 'menasihat' dalam bidang pentadbiran, hal ehwal agama dan adat resam Melayu mereka tidak campur tangan. Tapi Abang Long kepada PAS ni bukan setakat berkuasa kepada negeri-negeri yang diperintah PAS, malah untuk melaksanakan peraturan berkait dengan Islam dan menjaga kesucian Ramadhan pun kena berlutut dengan mereka dulu.

NONE
Di Kedah ni walaupun Azizan dah umum akan kuatkuasakan larangan operasi pusat hiburan sepanjang bulan puasa, tapi bila Abang Long kata tak boleh..maka tak boleh la.

Huh malang sekali apabila seorang MB Islam di negeri Melayu, di mana partinya berkuasa penuh, tapi nak melaksanakan dasar yang sedia ada kena mintak izin orang kafir dulu.

Lebih memalukan, tak sampai 1 hari umum nak hentikan sementara disco sebagai hormati Ramadhan, bila kena 'pelempang' dengan Abang Long sebijik terus tak jadi tutup. Siap pusing cerita tutup kepada orang Islam saja.

Kalau nak cerita pasal tak benar orang Islam saja masuk disko, maknanya disko tetap akan dibuka sepanjang Ramadhan, cuma orang Islam jangan masuk pada bulan Puasa, lepas raya ok.

Ini dah lari dari pokok cerita beb..kata Azizan nak betulkan peraturan yang silap yang dibuat UMNO dulu kerana katanya tidak hormat hak kaum bukan Islam. Pulak dah. Dia yang buat pengumuman, tiba-tiba bila kena marah dengan Abang Long dia, kata UMNO pulak yang salah. Kan bengong tahap dewa tu..

Tujuan asal peraturan yang dibuat BN dulu itu untuk menjaga kesucian Ramadhan, sebab tu pusat hiburan seperti disko kena 'berehat' pada bulan Puasa. Orang bukan Islam pun terima sebab semua memahami dan menghormati kesucian Ramadhan ini. Tak pernah kita dengar ada orang mati sebab tak dapat pergi 'bersenam' di disko pon.

Tapi itulah kuasa Abang Long.. PAS kena rela lah nampaknya, walaupun nanti orang ke disko jadi lebih ramai dari Terawikh.

Cakap saja tak guna, Azizan, Nik Aziz dan Hadi Awang bersiap sedialah soalan mungkar nangkir di kubur nanti, pada masa tu Abang Long tak dapat tolong dah..