SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

18 May 2009

Nik Aziz tidak tolak kemungkinan berlaku sogokan dalam PAS

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak menolak kemungkinan berlaku sogokan atau pemberian sagu hati dalam kempen pemilihan calon parti itu ketika ini.
.
Nik Aziz berkata adalah sesuatu yang sangat menyedihkan apabila unsur rasuah sudah berlaku dalam PAS sematamata untuk menang jawatan dalam kempen pemilihan calon.
.
"Mungkin benar sudah berlaku unsur itu. Kalau tidak tak kan keluar tuduhan begitu dan nasihat saya ambil duit dia (calon tersebut) tapi jangan undi dia. Biar dia rasa perit buat begitu.

"Gerunlah kepada Allah S.W.T kerana dalam Islam mengharamkan rasuah dan saya kecewa jika perkara ini berlaku," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan sumbangan pembiayaan peserta Ekspedisi Mendaki Gunung Everest di pejabatnya di sini, semalam.

Rabu lepas, Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Mohamed Daud Iraqi ketika merasmikan Muktamar Dewan Ulama PAS Kelantan di Machang mendakwa mendapat laporan berlaku unsur sogokan seperti memberikan baju dan mengadakan majlis makan oleh calon pada kempen kali ini.

Mengulas dakwaan Mohamed itu, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan bersetuju Jawatankuasa Disiplin PAS mengenakan tindakan disiplin terhadap Mohamed jika tuduhan itu palsu.

"Saya setuju benar jika hendak ambil tindakan disiplin kerana bila mahu bercakap depan ramai mesti ada fakta kerana jika tidak ada fakta ia sesuatu yang bercelaru.

"Saya juga tidak boleh memastikan apa yang dikatakannya (Mohamed) itu sebagai satu tuduhan atau teguran. Dua perkara ini sesuatu yang berbeza," katanya.

Sabtu lalu, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa meminta Mohamed memberikan bukti kepada Dewan Harian PAS mengenai dakwaan sogokan tersebut dan jika tiada bukti Mohamed boleh dikenakan tindakan tata tertib.

Sementara itu, Nik Aziz menyambut baik kemenangan tanpa bertanding Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi jawatan Presiden PAS selepas menerima 136 pencalonan daripada 137 kawasan parti.
"Syukur alhamdulillah beliau (Abdul Hadi) menang walaupun banyak pihak terutama media cuba melagalagakan pemimpin untuk jawatan itu," katanya.

Beliau berkata Abdul Hadi wajar meneruskan kepimpinannya berdasarkan pengalaman luas pemimpin itu dalam gerakan Islam sehingga ke peringkat global.

"Selagi beliau sihat kita terima kepimpinan dia. Kalau beliau buat salah kita tegur seperti mana saya sangat suka orang tegur kesilapan saya dengan besertakan fakta.

"Saya sudah serik berlawan dalam parti seperti mana saya menentang tok guru Haji Husin Rahimi sebagai Ketua Dewan Ulama pada tahun 60an dulu tetapi kalau lawan Umno sampai bila-bila pun saya sanggup," katanya.


-BERNAMA

NIK AZIZ WALAUPUN MENGAKUI KEMUNGKINAN WUJUD AMALAN RASUAH DALAM PEMILIHAN PAS KALI INI, BELIAU SAMA SEKALI TIDAK MENYERU PERWAKILAN PAS MENOLAK RASUAH.

SEBALIKNYA BELIAU SENDIRI MENYURUH PERWAKILAN MENGAMBIL RASUAH TERSEBUT, CUMA TIDAK MENGUNDI CALON YANG MEMBERI RASUAH BERKENAAN AGAR CALON ITU KALAH.

DI SINI BUKAN SOAL CALON MANA MENANG ATAU CALON MANA KALAH, POKOK PERSOALAN ADALAH APABILA PERWAKILAN MENGAMBIL RASUAH SEBAGAIMANA YANG DIKEHENDAKI OLEH NIK AZIZ, MAKNANYA IA SECARA LANGSUNG MENGGALAKKAN BERLAKUNYA AMALAN RASUAH.

RASUAH AKAN BERLAKU APABILA ADA YANG MEMBERI DAN ADA YANG SUDI MENERIMANYA. SOAL NAK UNDI ATAU TIDAK TU PERKARA LAIN.

INILAH SATU-SATUNYA TOK GURU YANG APABILA TAHU ANAK BUAH AMAL RASUAH, IA TIDAK MENCEGAH MALAH SEAKAN MENGGALAKKANNYA.

TAPI APA NAK DIHAIRANKAN.. DULU KAN KITA PERNAH DENGAR UNGKAPAN... BERI GULA KACAU, BERI KAIN PAKAI, BERI DUIT AMBIL... TAPI UNDI MESTI PANGKAH PAS..

ITULAH KUNCI KRJAYAAN PAS HARI INI

.