SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

17 May 2009

Abdul Hadi kekal Presiden Pas

Oleh HERMAN HAMID


Kehadiran Haron Din mampu memantapkan lagi kepimpinan Pas yang diterajui oleh Abdul Hadi

Datuk Seri Abdul Hadi Awang sah mengekalkan jawatan Presiden Pas tanpa bertanding manakala lima nama dicalonkan untuk merebut jawatan Timbalan Presiden.

Untuk jawatan Naib Presiden, 16 pemimpin berjaya melayakkan diri sementara bagi jawatan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, 86 nama disahkan layak bertanding.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pas, Datuk Mustafa Ali yang mengumumkan perkara tersebut turut mengakui jumlah yang layak bertanding pada pemilihan kali ini adalah paling ramai sepanjang sejarah parti itu setakat ini.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di ibu pejabat Pas di sini hari ini.

Hadir sama pada sidang akhbar tersebut ialah Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pas, Hassan Shukri.

Mengikut perlembagaan Pas, seseorang itu hanya memerlukan dua pencalonan sahaja untuk melayakkan diri bertanding jawatan parti termasuk jawatan tertinggi iaitu Presiden dan Timbalan Presiden.

Bagi jawatan Timbalan Presiden, lima nama yang dicalonkan ialah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr. Haron Din, Naib Presiden, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu di samping penyandangnya, Nasharudin Mat Isa.

Bagaimanapun, Mustafa enggan mendedahkan jumlah pencalonan yang diterima oleh setiap calon atas alasan bagi mengelakkan spekulasi berlebihan media.

Utusan Malaysia bagaimanapun dalam laporannya semalam memetik sumber yang mengatakan Nasharudin memperoleh sebanyak kira-kira 60 peratus pencalonan manakala Husam dan Mohamad Sabu masing-masing mendapat sebanyak kira-kira 20 peratus pencalonan.

Nasharudin dan Azizan turut dicalonkan untuk bertanding jawatan Naib Presiden, bersama-sama tiga lagi penyandangnya, Husam, Mohamad Sabu dan Ahmad Awang.

Sebelas yang lain ialah Datuk Harun Taib, Datuk Dr. Hassan Mohd. Ali, Idris Ahmad, Datuk Kamaruddin Jaafar, Datuk Mahfuz Omar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah, Dr. Mujahid Yusof Rawa, Datuk Seri Nizar Jamaluddin, Salahuddin Ayub, Taib Azamuddin Md. Taib dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sementara itu, Abdul Hadi disahkan mengekalkan jawatan yang disandang sejak tahun 2003 itu selepas menerima pencalonan daripada 136 Pas Kawasan.

Keseluruhannya Pas mempunyai 176 Kawasan namun daripada jumlah itu hanya 137 kawasan yang selesai bermesyuarat sebelum tarikh akhir penyerahan senarai pencalonan pada 8 Mei lalu.

Satu-satunya Pas Kawasan yang tidak mencalonkan Abdul Hadi ialah Bukit Bintang yang mencalonkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sementara itu pada sidang akhbar tersebut, Mustafa memaklumkan senarai akhir calon yang akan bertanding pada Muktamar Agung Pas pada 3 Jun ini hanya akan diumumkan pada 26 Mei ini.

Kata beliau, untuk jawatan di peringkat Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat pula akan diumumkan Selasa ini kerana pencalonan peringkat sayap yang dibuat mengikut negeri masih belum ditutup.

''Mereka yang dicalonkan untuk jawatan parti perlu mengesahkan tawaran bertanding sebelum atau pada 25 Mei ini dan keesokannya kita akan umum senarai akhir. Kalau tak jawab surat tawaran dia akan dianggap tak minat bertanding.
.
''Sementara itu, jumlah keseluruhan perwakilan belum dimuktamadkan lagi tetapi dianggarkan kira-kira 1,100 perwakilan akan terlibat dalam pemilihan ini,'' katanya.

* KEHADIRAN DATO' DR HARON DIN SEBAGAI ANTARA CALON TIMBALAN PRESIDEN, PASTINYA AKAN MERIAHKAN LAGI PERTANDINGAN. DALAM SITUASI YANG LAIN, PENCALON HARON DIN YANG MERUPAKAN ULAMA TERKENAL MERUPAKAN SATU TAMPARAN KEPADA KEGHAIRAHAN KUMPULAN ENDORGAN MENGUASAI PARTI.
.