SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

31 January 2009

Najib ambil alih UMNO, BN Perak

Zahid dipilih timbalan kuat kuasa serta-merta

KUALA LUMPUR: Majlis Tertinggi (MT) Umno malam tadi memutuskan Datuk Seri Najib Razak menggantikan Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri itu berkuat kuasa serta-merta.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan perkara itu berkata, MT Umno juga bersetuju memilih Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan negeri itu.

“Kedua-dua jawatan berkenaan akan disandang sehingga selesai pemilihan Umno Mac ini,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat MT Umno selama hampir empat jam di sini malam tadi. Berita Harian kelmarin melaporkan tindakan Tajol menyerahkan surat meletak jawatan kepada Najib sebagai bertanggungjawab atas tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri Bota, Datuk Nasaruddin Hashim menyertai Parti Keadilan Rakyat.

Sementara itu Perdana Menteri berkata, jawatankuasa pengurusan akan membuat kajian teliti mengenai laporan bedah siasat punca kekalahan calon BN dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu sebelum keputusan itu diumumkan.

Beliau berkata, MT malam tadi diberi penerangan sebab kekalahan calon BN oleh Pengerusi BN Negeri, Datuk Ahmad Said. Pada pilihan raya itu calon BN Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh tewas kepada calon Pas, Mohd Abdul Wahid Endut dalam pertandingan tiga penjuru. Perdana Menteri berkata, MT juga memutuskan untuk melaksanakan segera semua keputusan yang dicapai pada retreat kepemimpinan Umno baru-baru ini.

“Harap akan yang di putuskan pada retreat dapat dilaksanakan dan banyak langkah yang boleh diambil.

“Apabila tiba peralihan kuasa (kepada Najib) semuanya boleh berjalan dengan lebih cepat,” katanya. Mengulas mengenai keputusan MT, Tajol berkata beliau tidak lagi mampu memikul tanggungjawab dan berharap Najib mampu memenangkan semula BN di Perak.

Sementara itu, di KAMPAR, Tajol Rosli mengumumkan akan meletakkan jawatan Ketua Umno Bahagian Grik pada 29 Mac ini. Beliau yang ditemui media selepas pelancaran Pelan Tindakan Desa oleh Perdana Menteri di Sekolah Menengah Kebangsaan Air Kuning di sini semalam, berkata, beliau juga tidak akan bertanding atau menawarkan diri bertanding sebagai Ahli MT Umno apabila tempoh perkhidmatannya tamat dalam tempoh yang sama.