SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

29 January 2009

Muhyiddin serah pada pucuk pimpinan

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yasin, yang akan bertanding Timbalan Presiden, berkata beliau menghormati pandangan Umno Besut yang mengambil kira senario politik dan keadaan Umno ketika ini.

Beliau berkata, walaupun Umno mengamalkan demokrasi, ini tidak bermakna musyawarah untuk mencari kebaikan tidak boleh diamalkan. Yang penting diutamakan ialah kepemimpinan yang kuat, perpaduan parti serta imej Umno pada mata rakyat.

“Apa pun, saya menyerahkan kepada pucuk pimpinan serta perwakilan Umno untuk memikir dan memutuskan pilihan terbaik bagi menjamin keteguhan kita pada masa akan datang,” katanya semalam. Beliau diminta mengulas cadangan Umno Besut mengenai jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden tidak dipertandingkan, sebaliknya pemilihan dibuat secara rundingan bagi mengatasi kemelut politik wang yang membelenggu Umno.

Calon Naib Presiden, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata cadangan itu tidak mustahil dibincangkan demi keutuhan Umno dan Barisan Nasional (BN) dan berharap mereka yang terpilih bertanding sebagai satu keluarga tanpa menjejaskan parti.

“Tidak mustahil kita bincang... yang perlu agih tugas selepas Mac, kita agihkan... yang perlu pikul dan bahagikan jawatan, kita lakukan. Ini cara Umno dan pertimbangan bukan saja untuk Umno dan BN, malah demi agama, bangsa dan tanah air,” katanya ketika dihubungi di Makkah. Seorang lagi calon Naib Presiden, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata terpulang kepada pucuk pimpinan khususnya Presiden dan Timbalan Presiden membuat keputusan dan menentukan calon perlu berkompromi atau sebaliknya.

“Saya patuh kepada keputusan kerana Umno perlu diutamakan. Jika mereka berpendapat pertandingan tidak menjejaskan usaha menguatkan parti, saya sedia menawarkan diri,” katanya.

Datuk Seri Dr Rais Yatim, pula berkata cadangan itu sangat baik dan wajar dipertimbangkan kerana dalam Umno, semangat musyawarah dan rundingan amat digalakkan.

“Tetapi pada masa, hak bertanding tidak boleh disekat dan pucuk pimpinan perlu menggerak usaha muafakat,” katanya. Ahli Majlis Tertinggi Umno yang juga calon Ketua Pemuda, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo, berkata sudah terlewat untuk melaksanakan cadangan itu kerana calon sudah mendapat pencalonan dan akan bertanding Mac ini.

“Kalau boleh runding adalah baik, tetapi agak terlewat dan terpulang kepada Presiden parti buat keputusan,” katanya. Veteran Umno, Tan Sri Aishah Ghani pula berkata tidak wajar menyekat peluang untuk calon berkenaan bertanding. “Kalau tidak bertanding nanti, banyak pula cakap belakang,” katanya.

.