SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

23 November 2008

Kerajaan P. Pinang angkuh, tidak bertanggungjawab


KUALA LUMPUR 22 Nov. – Rakyat Pulau Pinang diminta bertindak tegas membantah langkah kerajaan negeri itu yang berdegil dan mahu meneruskan cadangan untuk menamakan jalan pada papan tanda dalam bahasa lain selain bahasa Melayu.

Ketua II Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Datuk Dr. Abdul Latiff Bakar berkata, sudah tiba masanya rakyat di negeri itu bersatu serta menunjukkan ‘kejantanan’ sebenar dalam isu tersebut.

‘‘Tindakan kerajaan Pulau Pinang disifatkan degil dan tanggungjawab kini terletak di tangan rakyat negeri itu sendiri untuk menentangnya.

‘‘Kedaulatan bahasa Melayu seharusnya sentiasa diangkat dan pertukaran kepada bahasa lain pada papan tanda sebenarnya tidak membawa maksud apa-apa,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang meneruskan cadangan untuk menamakan jalan pada papan tanda dalam satu bahasa lain di samping bahasa Melayu bagi mempromosikan Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia.

Jelas Guan Eng, nama jalan itu akan ditulis sama ada dalam bahasa Inggeris, Tamil, Cina, Arab dan jawi, manakala dalam bahasa Melayu tetap dikekalkan sebagai menghormati ia sebagai bahasa kebangsaan.

Berdasarkan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, bahasa Melayu dan bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.

Sementara itu, Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 menyebut bahawa bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi kecuali bagi perkara yang tertakluk kepada perlindungan yang terkandung dalam Perkara 152 (1) Perlembagaan.

Akta untuk penggunaan bahasa Melayu itu juga tertakluk kepada dokumen rasmi termasuk risalah promosi pelancongan yang dikeluarkan oleh kerajaan.

Mengulas isu yang sama, pakar sejarah, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim berkata, rakyat negeri itu kini diberi pilihan untuk menyokong kerajaan mereka atau sebaliknya.

‘‘Rakyat boleh memprotes jika tidak suka, namun semuanya terpulang dan itu pilihan mereka sendiri,” ujarnya.

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, tindakan kerajaan Pulau Pinang itu berhajat untuk mengguris hati orang Melayu.

Tegasnya, cadangan itu dilihat cubaan provokasi dan menunjukkan keangkuhan sebenar kerajaan Pulau Pinang.

‘‘Mereka sengaja meneruskan cadangan papan tanda itu untuk mengguris orang Melayu.

‘‘Kerajaan Pulau Pinang angkuh dan sebenarnya tiada masalah jika mereka membatalkan sahaja rancangan papan tanda pelbagai bahasa itu,” katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi Pusat Pengajian Media dan Komunikasi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Safar Hashim berkata, tindakan kerajaan Pulau Pinang itu disifatkan cuba ‘mendaulatkan’ bahasa lain selain bahasa Melayu.

‘‘Kita tidak tahu apa tujuan mereka meneruskan cadangan itu, namun ia dilihat usaha untuk mendaulatkan bahasa lain,” ujarnya.

Sebelum ini, kerajaan negeri Pulau Pinang telah meluluskan permohonan Majlis Perbandaran Pulau Pinang untuk memasang papan tanda nama jalan dalam tulisan jawi, Tamil dan Cina di jalan-jalan tertentu di Georgetown.

.