SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

17 August 2008

Saiful ikut syariat Islam - Nik Aziz

BUKIT MERTAJAM 16 Ogos - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) mengakui cara bersumpah laknat (mubahalah) yang dilakukan oleh Mohd. Saiful Bukhari Azlan semalam mengikut syariat Islam bagi membuktikan kebenaran dakwaan dirinya diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kata beliau, untuk melakukan mubahalah dalam Islam cukup dengan hanya melafazkan Wallahi, Wabillahi, Watallahi.

Menurutnya, mengikut hukum Islam apabila seseorang itu sudah bersumpah dan membatalkan balik sumpahnya, dia dimestikan membayar kafarah atau denda iaitu dengan menyembelih seekor kambing.

''Benda ni (mubahalah) bukan boleh dibuat main-main, azabnya cukup pedih walaupun kita nampak di dunia, di akhirat kelak tanggunglah nanti.

''Dan walaupun kesalahan itu sudah lepas tetapi itu bukan bermakna orang yang mengangkat sumpah itu sudah selesai tanggungjawabnya di dunia," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas mengiringi Anwar yang merupakan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyerahkan borang pencalonan bertanding kerusi Parlimen Permatang Pauh di sini hari ini.

Nik Abdul Aziz mengulas tindakan Mohd. Saiful yang bersumpah di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur bagi menghilangkan keraguan orang ramai terhadap beliau selepas mendakwa diliwat oleh Anwar.

Dalam upacara yang berlangsung di Dewan Solat Utama masjid berkenaan, Mohd. Saiful, 23, bersumpah disaksikan beberapa pegawai masjid tersebut serta ahli keluarganya.

Turut hadir para pegawai dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), antaranya Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Che Ali.

Dalam pada itu, Nik Abdul Aziz juga menyatakan rasa khuatir beliau terhadap cara bersumpah mengangkat al-Quran yang disifatkannya meniru cara orang Kristian.

''Apa yang membimbangkan kita ketika ini, ramai beranggapan bahawa apabila mengangkat sumpah, mesti kena pegang al-Quran sedangkan ia bertentangan dengan ajaran Islam."

''Pegang-pegang al-Quran ini sama seperti orang Kristian bersumpah dan mereka bersumpah memegang Bible. Ini semua pengaruh yang tidak baik dan ditiru oleh orang Islam," katanya.

Beliau turut menarik perhatian bahawa dalam sejarah Tanah Melayu terdapat dua orang pernah melakukan mubahalah iaitu bekas Menteri Besar Kelantan, Datuk Asri Muda di Masjid Kota Bharu dan bekas Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman di Masjid Alor Star.
.