SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

23 June 2008

Usul kenaikan harga minyak dilulus, wakil SAPP 'menghilang'

(Mutakhir) KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat meluluskan usul penstrukturan semula subsidi minyak setelah undian secara belah bahagi dijalankan pada kira-kira pukul 6.58 petang dijalankan.

Seramai 129 ahli Parlimen menyokong usul itu sementara 78 yang lain membangkang. Pada peringkat awal undian dilakukan secara suara ramai, tetapi ia telah dibantah keras oleh ahli-ahli Parlimen pembangkang.

Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee pada awalnya enggan membenarkan undian secara belah bahagi dengan alasan tidak ada permintaan sebelum undian secara suara ramai dijalankan.

Bagaimanapun setelah hampir 10 minit keadaan kucar kacir di dalam dewan, beliau membenarkan undian semua dijalankan secara belah bahagi dengan alasan bantahan dibuat lebih 15 ahli Parlimen.

Loceng terpaksa dibunyikan untuk beberapa ketika bagi memanggil ahli-ahli Parlimen yang berada di ruang legar Dewan Rakyat dan di kantin agar masuk ke dewan untuk membolehkan undian secara belah bahagi dilakukan.

Ketika undian belah bahagi sedang dijalankan, beberapa orang ahli Parlimen pembangkang pula bangun mempersoalkan mengapa tidak ada peraturan membolehkan mereka membuat undi secara rahsia.

Seramai 18 ahli Parlimen mengambil bahagian membahaskan usul itu yang dibentang di sebelah pagi oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Samad.