SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

26 June 2008

Petang ini, MT Umno bincang syor retreat, BN sentuh SAPP?

(Mutakhir) PETALING JAYA: Kedua-dua Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) dan Majlis Tertinggi (MT) Umno akan mengadakan mesyuarat petang ini bagi membincangkan pelbagai isu semasa yang menyentuh kedua-dua parti berkenaan-khususnya yang berkaitan dengan Parti Maju Sabah (SAPP) yang 'memberontak' minggu lalu.

Kedua-dua mesyuarat berkenaan diadakan sejurus selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membentangkan kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di Parlimen pada sebelah pagi.

Abdullah akan mempengerusikan mesyuarat MT pada pukul 3 petang dan disusuli dengan pertemuan BN.

Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengesahkan pertemuan MT Umno.

Mesyuarat MT Umno kali ini dijangka membincangkan pelan pemulihan parti itu susulan pertemuan retreat yang telah diadakan di Shah Alam awal bulan ini.

Ketika ditemui mStar Online di pejabatnya di Putrajaya, Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib berkata, beliau yakin bahawa perkara yang telah dibincangkan dalam retreat akan dibawa mesyuarat MT kali ini.

"Ada rumusan, Presiden (Abdullah) akan umumkan. Saya tidak boleh dedahkan," kata beliau.
Sehingga kini hasil mesyuarat itu dirahsiakan.

Bagaimanapun Muhammad menjelaskan, pertemuan retreat telah menyentuh banyak aspek, antaranya usaha pemulihan dari segi organisasi, perjuangan, peranan dan arah tuju.

Ketika ditanya sama ada syor yang dibincangkan dalam pertemuan retreat itu akan menjadi pelan induk proses pemulihan, Muhammad yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor berkata: "Mungkin, mungkin, kita kena tunggu keputusan mesyuarat MT."Kepada soalan sama ada Umno juga akan melakukan proses penjenamaan semula seperti parti komponen BN yang lain, beliau berkata, "boleh jadi, ada kemungkinan."

"Tunggu sehingga mereka mutamadkan perkara itu," katanya.

Jelas beliau, langkah yang diambil itu merupakan tindakan induk pemulihan peringkat MT.
"Tetapi di peringkat lain iaitu negeri, bahagian dan cawangan akan ada cara sendiri. Yang induk bercakap (menyentuh) secara umum, di peringkat bandar, kampung, felda, nelayan, mereka perlu datang dengan keputusan yang mereka boleh buat sendiri," katanya.

Ketika mengulas lanjut usaha memulihkan Umno, Muhammad memberitahu, parti itu perlu mempersiapkan diri bagi menghadapi era lima dekad akan datang.

"Lima puluh tahun (yang lalu) telah dilaksanakan dengan berjaya oleh Umno, BN dan kerajaan. Lima puluh tahun pertama lebih kepada pembangunan fizikal negara.

"Tetapi kini Umno perlu bercakap mengenai pembangunan modal insan di semua sektor, ketahanan, ketelusan, ada macam-macam suruhanjaya untuk memperbaiki keadaan, rangka pemikiran perdana perlu diberi tumpuan. Ini yang ditekankan oleh Pak Lah (Abdullah)," katanya.

Dalam pada itu, Dewan Tertinggi BN pula dijangka menentukan bentuk tindakan terhadap SAPP berikutan hasrat parti itu untuk menyokong atau membawa sebarang undi tidak percaya terhadap Abdullah.

Kelmarin, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak yang mempengerusikan mesyuarat bulanan Jawatankuasa Pengurusan BN berkata, jawatakuasa itu turut menggariskan beberapa cadangan kepada Dewan Tertinggi BN mengenai tindakan yang perlu diambil terhadap SAPP.Bagaimanapun tidak dapat dipastikan sama ada wakil SAPP akan dijemput ataupun sebaliknya.

Pada Sabtu lalu, SAPP menyatakan bahawa ia bersedia menghadapi apa juga tindakan berikutan keputusan dewan tertinggi BN.

Datuk Anifah Aman, yang akan mengambil alih jawatan sebagai Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) Sabah ketika ditemui malam tadi memberitahu mStar Online bahawa pihaknya berharap Presiden SAPP, Datuk Yong Teck Lee diberi peluang untuk menjelaskan pendirian pihaknya.

"Kita berharap Datuk Yong diberikan kesempatan untuk menjelaskan kedudukannya. Beliau tidak menyatakan hendak keluar BN, mungkin beliau telah menilai semula kenyataannya dan melainkan jika masih mahu kekal dengan pendiriannya, maka baru diambil tindakan," katanya.