SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

27 June 2008

Mohammad Nizar diselar kerana berdiam diri apabila Pengerusi DAP pertikai kuasa sultan

IPOH: Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dituduh takut kehilangan jawatan dengan berdiam diri selepas Pengerusi DAP, Karpal Singh mempertikai kuasa Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berhubung arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (Jaip), Datuk Jamry Sury, April lalu. Datuk Saarani Mohamad (BN-Kota Tampan) berkata, Mohammad Nizar serba salah untuk mempertahan Sultan Azlan kerana beliau memerlukan sokongan 18 Adun DAP untuk memegang jawatannya.
.
Saarani berkata, Mohammad Nizar sepatutnya menunjukkan taat setia dan menjadi orang pertama mempertahan Sultan Azlan jika ada pihak yang mempertikai kewibawaan Istana Perak. “Menteri Besar dan 10 Exconya hanya berdiam diri ketika isu itu diperkatakan oleh akhbar dan media elektronik... kerajaan negeri menjadi bacul dan tidak berpendirian.
.
“Jangan memperlekeh kedudukan istana sehingga rakyat menjadi keliru," katanya ketika membahaskan usul menyokong titah ucapan Sultan Azlan ketika perasmian Sidang Dewan Undangan Negeri.
.
Pada 29 April lalu, Mohammad Nizar mengarahkan Jamry bertukar ke jabatan lain dalam tempoh 24 jam kerana didakwa tidak memberi kerjasama kepada kerajaan negeri Pakatan Rakyat tetapi tiga hari kemudian, Sultan Azlan menitahkan Mohammad Nizar menarik balik arahan itu. Dr Khalil Idham Abdullah (PAS-Titi Serong) yang cuba mencelah dengan membangkitkan isu krisis antara Umno dengan Istana Perlis dan Terengganu sebelum pelantikan Menteri Besar masing-masing, bagaimanapun tidak diberi laluan oleh Saarani.
.
Saarani berkata, Sultan Azlan dalam titah baginda turut mengulangi sekali lagi kenyataan yang dibuat ketika sambutan Hari Keputeraan baginda pada 19 April lalu, iaitu masjid dan surau di negeri ini tidak boleh dijadikan tempat untuk menyebarkan pengaruh parti politik.
.
“Titah itu diulangi kerana Sultan Azlan menyedari masih ada penyokong Pas menggunakan masjid untuk mengadakan tazkirah dan khutbah menghentam parti lain.
.
"Masjid dan surau ini bukan untuk penyokong Pas saja," katanya.
.
Saarani berkata, surat Exco Agama Pendidikan Islam, Wanita dan Kebajikan negeri, Zainudin Yusof, bertarikh 26 Mei lalu meminta imam dan ahli Jawatankuasa Kariah Masjid (JKKM) menandatangani surat pelantikan selepas diperkenan Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP) tidak mengikut prosedur.
.