SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

17 January 2010

Laporan Polis terhadap Kerajaan Pas Kelantan..

Cekati Tembaga menulis..

Kira-kira jam 11.00 pagi tadi (17/01/2010) Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan membuat Laporan Polis terhadap kerajaan Pas Kelantan berikutan kenyataan Dato' Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang mengakui kerajaan Kelantan telah buat kesilapan sehingga terpaksa menanggung kerugian sejumlah RM50 juta.

Utusan Malaysia semalam melaporkan kenyataan Nik Abdul Aziz yang berkata pihaknya terpaksa menebus balik bangunan yang sebelum ini diserahkan kepada Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) setelah projek itu kemudiannya diserahkan kepada sebuah syarikat swasta untuk dibangunkan.

Menurut Nik Aziz, bazar berkenaan akan diberi kepada para peniaga yang terpaksa keluar dari Pasar Arked Uda dan Pasar Lama MPKB. Nik Aziz mengakui terdapat kesilapan yang diistilahkannya sebagai 'kesilapan teknikal' sehingga kerajaan terpaksa beli semula lot-lot bawah Bazar untuk diberikan kepada para peniaga berkenaan.

Ketika menjelang pilihan raya umum lalu, Nik Aziz dikatakan berjanji untuk memberikan aras bawah bangunan berkenaan kepada peniaga di Arked Uda dan Bazar MPKB. Tetapi PMBK telah menjualnya kepada syarikat swasta dan hanya menyediakan lot-lot kedai di aras 1 dan 2 kepada para peniaga berkenaan. Itu pun dengan harga mencecah RM92 ribu berbanding RM 40 ribu di aras bawah yang dijanjikan kepada mereka. Fakta lanjut boleh didapati blog Kickdefella.

Akibatnya pada 13 Disember lalu, Persatuan Peniaga Pasar Besar Lama Arked MPKB mendesak PMBK memenuhi janji Nik Abdul Aziz kepada mereka berhubung perkara ini sehingga memaksa kerajaan Kelantan 'berbuat sesuatu' untuk menjaga air muka Menteri Besar atau dengan kata lain bagi mengelakkan Nik Aziz dituduh munafik kerana tidak menunaikan janji!

Oleh itu pengakuan Nik Aziz itu mencetuskan polemik baru dalam politik dan kerajaan Pas Kelantan selepas krisis dalaman PMBK yang diterajui menantunya, Abdul Ariffahmi Ab. Rahman. Dibimbangi apa yang diakui oleh Nik Aziz itu ada hubungkait dengan menjaga 'air muka' Menteri Besar dengan terpaksa menggunakan wang rakyat.


Lantaran itu Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan melalui Sdr Che Othman Che Wil, Ketua Penerangannya mengambil inisiatif membuat Laporan Polis bagi membolehkan pihak polis menyiasat adakah terdapat kaitan antara keputusan kerajaan negeri menebus balik lot-lot kedai itu dengan menjaga air muka Nik Aziz.


Atau apakah terdapat konspirasi yang dirancang khusus pihak-pihak berkepentingan untuk mengaut keuntungan akibat daripada bayaran tebusan oleh kerajaan negeri ini?

Di bawah ini adalah salinan Laporan Polis yang dibuat oleh Pemuda UMNO Kelantan.