SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

11 May 2009

Ketewasan Nik Abduh buktikan kepimpinan Ulama dalam Pas hanya Sejarah

Dewan Pemuda Pas Kelantan membuktikan betapa "Kepimpinan Ulama" dalam Pas kini hanya tinggal slogan semata-mata. Ini dibuktikan dengan 'kekalahan seperti dijangka' anak Mursyidul Am PAS - Nik Abduh Nik AbdulAziz - yang gagal merebut jawatan ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, dalam muktamar tahunannya di Kota Bharu 3 hari lepas.

Nik Abduh seorang yang mempunyai kelulusan tinggi dalam bidang agama, yang juga bekas timbalan ketua Dewan Pemuda PAS negeri dan juga dilihat sebagai seorang yang paling layak menerajui kepimpinan pergerakan itu, tewas kepada ADUN Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman yang jelas sekali pro-endorgan.

Dalam pertandingan satu lawan satu itu, Abdul Latiff mendapat 78 undi untuk menewaskan Nik Abduh yang mendapat 56 undi.

Jawatan itu kosong selepas penyandangnya, yang juga ADUN Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim tidak mempertahankannya kerana usia melepasi 40 tahun.

Dalam pengundian pemilihan itu hanya satu undi perwakilan rosak.

Diminta mengulas kekalahan itu, beliau menyifatkan kekalahannya adalah disebabkan kelantangan beliau bersuara dan menghasilkan beberapa tulisan yang menimbulkan kemarahan pihak tertentu.

Ternyata Pas hari ini bukanlah menjadi wadah sesuai kepada golongan agama kerana lebih berkiblatkan Anwar Ibrahim.

Ekoran daripada penulisan kontroversi menerusi tulisan dalam blognya yang bertajuk 'Kerja-Kerja Bodoh Dalam Pas', mengakibatkan pelbagai reaksi dan kritikan dilemparkan segelintir pemimpin PAS terhadapnya.

Disebabkan tulisan kontroversinya itu juga beliau dihadapkan ke tribunal Dewan Ulama PAS Kelantan dan selain turut ditegur bapanya sendiri.

Bagaimanapun, Nik Abduh yang juga ahli Jawatakuasa PAS pusat berkata beliau akan terus mengkritik dalam blognya bagi menyedarkan ahli-ahli parti.

"Saya tewas kerana kritikan mengkritik menerusi blog dan saya perlu membayarnya dengan harga yang mahal. Saya harap barisan kepimpinan yang baru dipilih ini akan membawa Pemuda PAS ke tahap yang lebih tinggi,"katanya kepada pemberita sebaik keputusan pemilihan diumumkan.
.