SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

02 February 2009

Gelora di Perak semakin menarik


2 orang Ahli Dewan Undangan Negeri Perak yang 'hilang' iaitu Jamaluddin Mat Radzi ADUN kawasan Behrang dan Mohd Osman Jailu, ADUN Changkat Jering; malam tadi mengeluarkan kenyataan bersama menafikan telah menghantar surat perletakan jawatan sebagai ADUN seperti yang dinyatakan oleh Speaker DUN Perak lewat petang semalam.
.
Kedua-dua mereka yang juga merupakan Exco kerajaan Perak menegaskan tetap akan meneruskan khidmat sebagai wakil rakyat kawasan masing-masing seperti biasa.

"Sukacita kami ingin menjelaskan tiada sebab untuk kami meletakkan jawatan dan tiada sebarang surat dihantar kepada Speaker DUN Perak seperti dilaporkan."

Penjelasan lanjut mengenai isu ini akan akan dibuat hari ini setelah mendapatkan nasihat peguam ekoran surat perletakan jawatan palsu seperti yang dinyatakan oleh Speaker.

Lewat petang semalam, Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V. Sivakumar mengumumkan dua Exco PKR berkenaan telah meletakkan jawatan berkuat kuasa serta merta.

Menurut kenyataan Speaker yang dikeluarkan petang semalam, beliau menerima surat perletakan jawatan kedua-dua ADUN berkenaan melalui faks di kediamannya kira-kira jam 5.45 petang. Beliau akan memaklumkan perkara ini secara rasmi kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini bagi membolehkan pilihan raya kecil bagi kawasan DUN Behrang dan Changkat Jering diadakan dalam tempoh dua bulan.

Kurang tiga jam selepas itu Jamaluddin dan Mohd. Osman menafikan sekeras-kerasnya berbuat demikian.

“Ia surat lama, tanpa tarikh yang saya dan enam ADUN PKR yang lain tanda tangan pada Mac tahun lalu (selepas menang dalam pilihan raya umum).

"Saya masih wakil rakyat Behrang.”

Jelas beliau, surat itu mengandungi akujanji kesetiaan yang menyatakan bahawa jika mereka keluar dari PKR, mereka dengan sendirinya meletakkan jawatan sebagai ADUN.

Mohd. Osman pula menegaskan, surat peletakan jawatan itu tidak sah kerana ditandatangani secara paksa dan dibuat pada Mac tahun lalu.

Kedua-duanya bertegas akan mencabar kesahihan surat peletakan jawatan yang dinyatakan oleh Sivakumar itu.

Persoalannya, apakah surat seumpama itu sah di sisi undang-undang?
..