SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

09 October 2008

Gandingan Najib-Muhyiddin jadi pilihan

Regu Najib-Muhyiddin dijangka menjadi pilihan utama pencalonan bahagian bagi jawatan presiden dan timbalan presiden Umno dalam pemilihan parti itu Mac depan.
.
Beberapa pemimpin bahagian yang dihubungi Malaysiakini menyuarakan keyakinan mereka terhadap kemantapan gandingan Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi memulih semula sokongan rakyat terhadap Umno.
.
Najib hari ini secara rasmi mengumumkan akan bertanding jawatan presiden, manakala Muhyiddin akan mengumumkan esok, hasratnya bertanding timbalan presiden.
.
Sehingga ini tiga orang telah menawarkan diri untuk bertanding jawatan timbalan presiden. Mereka adalah Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Tan Sri Muhammad Muhd Taib.
.
Seorang lagi ialah Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang pertama menawar diri bertanding jawatan tersebut, telah menarik diri hari ini dan akan bertanding jawatan naib presiden.
.
Mengenai jawatan ketua Pemuda Umno pula, mereka berpendapat Khairy Jamaluddin, Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo layak untuk menerajui pergerakan Pemuda.
.
Bagaimanapun, timbalan ketua bahagian Pulai, Osman Sapian berpendapat Mukhriz yang juga ahli Parlimen Jerlun, paling berwibawa untuk memimpin pergerakan Pemuda Umno Malaysia.
.
.
Gadingan mantap
.
Katanya, ini kerana tetokohan yang ada pada beliau dan bukannya kerana beliau anak mantan presiden Umno.
.
Manakala Khairy pula, katanya paling sesuai mempertahankan jawatan naib ketua Pemuda kerana beliau perlu belajar sebelum menerajui pergerakan itu.
.
"Untuk membentuk gandingan mantap dalam pergerakan Pemuda, Mukhriz perlu berganding dengan Khairy kerana kedua-duanya mempunyai kewibawaan," katanya lagi.
.
Manakala ketua Pemuda Umno bahagian Bagan, Marzuki Yahya pula berkata, gandingan Najib dan Muhyiddin boleh memulihkan semula Umno.
.
"Muhyiddin mempunyai pengalaman dan kematangan untuk menyelesaikan sebarang masalah yang berlaku dalam Umno," katanya.
.
Bagaimanapun, katanya, pemimpin lain mempunyai hak untuk bertanding dan sesiapa pun tidak boleh menyekat hak mereka untuk bertanding jawatan timbalan presiden.
.
.
Mesti berani menegur
.
Manakala bagi Pemuda pula, Marzuki menyerahkannya kepada perwakilan pergerakan itu bagi memilih pemimpin utama mereka.
.
Tetapi, katanya, Pemuda memerlukan seorang pemimpin yang berani menegur untuk kebaikan parti.
.
Sementara itu, ketua Umno bahagian Lumut, Datuk Dr Zambery Kadir berkata, Muhyiddin paling layak menjadi timbalan presiden Umno kerana beliau bukan sahaja popular di kalangan kelompok Umno tetapi juga di dunia antarabangsa.
.
Calon lain, kata ketua penerangan Umno Perak itu, Mohd Ali dan Ahmad Zahid pula hanya efektif untuk jawatan naib presiden Umno.
.
"Mereka belum sesuai untuk menjadi timbalan persiden Umno kerana timbalan presiden Umno adalah timbalan perdana menteri," katanya.
.
Manakala Dr Zambery berpendapat Khairy, Mukhriz dan Dr Mohd Khir layak untuk menerajui pergerakan Pemuda.Selangor mahu Muhd TaibKatanya, ketua Pemuda yang baik ialah yang boleh memahami politik sebenar yang berlaku dalam Umno sekarang ini.
.
"Mereka tidak boleh syok sesama sendiri tetapi perlu mendekati golongan profesional muda, yang boleh turun ke universiti dan ke kampung-kampung untuk menarik sokongan mereka kepada Umno," katanya lagi.
.
Bagaimanapun, ketua Pemuda Umno Selangor, Syukur Idrus pula berkata, ketua penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib layak untuk menjadi timbalan presiden.
.
"Beliau mempunyai pengalaman yang cukup luas di peringkat pusat dan negeri dan oleh kerana itu beliau layak menjadi timbalan presiden Umno dan seterusnya timbalan perdana menteri," katanya.
.
Beliau berkata, pertandingan akan memberi peluang kepada perwakilan untuk memilih siapa yang paling layak menjadi timbalan presiden Umno.
.
Syukur berkata, semua calon naib presiden mempunyai kebolehan dan berpengalaman untuk menjawat jawatan tersebut.
..