SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

27 September 2008

Peralihan kuasa lebih awal

dipetik daripada Berita Harian

ABDULLAH berkata sesuatu kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada sidang media selepas mesyuarat khas Majlis Tertinggi (MT) Umno, di Kuala Lumpur semalam.

Perhimpunan Agung Umno, pemilihan ditunda Mac 2009

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dijangka meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada Mac tahun depan, kira-kira 15 bulan lebih awal daripada tarikh peralihan kuasa pada Jun 2010 seperti dijadualkan sebelum ini.

Tanpa menyatakan dengan jelas tarikh sebenar beliau akan melepaskan jawatan, Perdana Menteri, pada sidang media selepas mesyuarat khas Majlis Tertinggi (MT) Umno semalam, membayangkan pelan peralihan kuasa yang diumumkannya Julai lalu mungkin berubah.

Abdullah juga berkata, beliau akan mengumumkan sama ada mempertahankan jawatan Presiden Umno atau sebaliknya sebelum mesyuarat perwakilan bahagian bermula 9 Oktober ini.

“Bertanding atau tidak, (itu) keputusan saya. Anda boleh terus meneka tetapi keputusan muktamadnya milik saya.” katanya pada sidang media ringkas sejurus selepas selesai mempengerusikan mesyuarat itu yang berlangsung kira-kira sejam di Menara Datuk Onn, di sini.

Sebelum mesyuarat khas itu, Abdullah mengadakan perbincangan empat mata dengan timbalannya, Datuk Seri Najib Razak selama kira-kira 20 minit. Bagaimanapun, butiran perbincangan itu tidak diperoleh.

Ditanya mengenai pelan peralihan kuasa yang diumumkannya pada Julai lalu di mana Najib dijadualkan mengambil alih kepemimpinan pada 2010, Abdullah berkata: “Kalau sudah dipercepatkan, tidak timbullah (pelan peralihan) 2010 itu”.

Mengikut pelan peralihan kuasa itu, Abdullah dan Najib masing-masing akan mempertahankan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden Umno pada pemilihan parti yang dijadual diadakan sempena perhimpunan agung Disember ini.

Bagaimanapun, Mesyuarat khas MT semalam memutuskan untuk menangguhkan perhimpunan agung dan pemilihan parti itu kepada Mac tahun depan bagi melicinkan proses peralihan kuasa lebih awal. Mesyuarat semalam juga memutuskan supaya mesyuarat Bahagian Umno diteruskan mengikut jadual mulai 9 Oktober hingga 9 November ini. Pemilihan Umno sudah ditangguhkan 12 bulan sejak September 2007 bagi membolehkan parti membuat persiapan bagi menghadapi pilihan raya umum pada 8 Mac lalu.

Diminta menjelaskan maksud melicinkan proses peralihan kuasa lebih awal, Abdullah berkata: “Ia untuk membuat penyerahan apa juga yang diperlukan... peraturan apa yang hendak saya laksanakan nanti, apa juga. Ini akan diputuskan antara saya dan Najib.”

Berhubung keputusan tidak menangguhkan mesyuarat Umno bahagian, Abdullah berkata sebarang perubahan tarikh akan membawa kesusahan dan tidak membawa kebaikan tambahan.

“Kalau ditangguhkan nanti tentu membabitkan prosedur lain dan menyusahkan. Semua bahagian akan bermesyuarat seperti biasa. Ada bahagian yang sudah menetapkan tarikh,” katanya.

Abdullah berkata, mesyuarat MT semalam juga sebulat suara meluluskan keputusan menangguhkan perhimpunan agung dan pemilihan parti, malah beliau tidak menerima sebarang tekanan daripada ahli MT untuk mempercepatkan peralihan kuasa.

“Tiada sebab MT mahu desak (peralihan kuasa dipercepat) sebab mereka tahu hubungan saya dengan Datuk Seri Najib sangat baik dan apa-apa pun, kami ada persefahaman. Jadi, tiada masalah mengenai perkara ini,” katanya.

Ditanya jika beliau sedia berkorban demi parti jika ia menuntutnya melepaskan jawatan yang disandangnya, Abdullah berkata, beliau sentiasa sayangkan Umno walaupun dalam keadaan yang sangat mencabar.

“Saya tidak pernah tinggalkan parti, saya tidak sertai Umno 46 (Semangat 46). Saya tidak pernah sertai parti lain, juga tidak pernah berada dalam platform pembangkang atau menghentam Umno,” katanya.

Sementara itu, Abdullah turut menafikan desas-desus kononnya beliau akan bercuti selepas ini.
“Saya akan bercuti? Macam mana anda tahu? Tidak... saya tidak akan bercuti kerana saya masih ada banyak kerja untuk dibuat,” katanya.
.