SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

27 July 2008

Muqabalah atau muzakarah: Najib tidak mahu berbalah, PAS tentukan nasib minggu depan

IPOH: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, parti itu menerima jemputan Umno untuk mengadakan perjumpaan atau muqabalah kerana ia memberi peluang kepada PAS menyuarakan masalah yang perlu diselesaikan oleh kerajaan secara bersemuka.

"Umno telah membuka jalan kepada kita... ini satu anjakan yang berlaku kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang membuka peluang kepada kita (PAS) kemukakan masalah yang perlu diselesaikan oleh kerajaan," katanya.

Pimpinan PAS dan Umno telah mengadakan perjumpaan sebanyak tiga selepas pilihan raya umum Mac lepas.Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen PAS Perak Ke-13 di sini, Hadi berkata, antara pandangan yang telah dikemukakan PAS ialah supaya kerajaan Barisan Nasional (BN) menghapuskan diskriminasi kepada negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat.

Katanya, kerajaan pimpinan Abdullah juga diminta membuat perubahan dan pemulihan terhadap badan kehakiman.Beliau berkata, Perdana Menteri telah menyatakan kesediaan untuk melakukan perubahan yang perlu secara berperingkat sepertimana dicadangkan oleh PAS.

Abdul Hadi sementara itu mengulangi bahawa keputusan sama ada muqabalah antara PAS dan Umno akan diteruskan bergantung kepada persetujuan mesyuarat Badan Perhubungan PAS Pusat yang akan diadakan tidak lama lagi - dipercayai pada pertengahan minggu depan.

Mesyuarat kepimpinan tertinggi PAS di Kota Baharu, Kelantan dua hari lepas bersetuju meneruskan pertemuan itu jika keadaan memerlukan demi menjaga kepentingan Islam dan perpaduan rakyat terutama di negeri-negeri yang diperintah oleh pakatan pembangkang.

Abdul Hadi turut menolak dakwaan berlakunya perpecahan di dalam PAS ekoran perjumpaan yang diadakan oleh pimpinan keduadua parti itu serta wujudnya rasa tidak selesa partiparti lain dalam Pakatan Rakyat.

Katanya, perjumpaan dengan pimpinan BN bukan pertama kali diadakan kerana sebelum ini juga pemimpin PAS dan DAP pernah bersama-sama dengan kerajaan membincangkan isu negara termasuk dalam Majlis Perundingan Ekonomi Negara (Mapen).

Sementara itu, Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham yang turut hadir pada sidang akhbar itu berkata perjumpaan antara pemimpin pembangkang dengan kerajaan adalah perkara biasa dalam konteks membincangkan masalah rakyat.

Di Pekan, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, muzakarah antara Umno dan PAS perlu diteruskan bagi mencari keputusan yang dilihat boleh memberi kebaikan kepada kepentingan ummah dan perpaduan kaum di negara ini.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden Umno itu berkata jika PAS bersetuju untuk bermuzakarah, Umno dan PAS boleh memperluaskan perbincangan terhadap perkara-perkara kepentingan negara yang difikirkan wajar.

"Eloklah muzakarah ini diteruskan, bukan sahaja perbincangan yang telah dibuat Presiden parti (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini), tapi kalau PAS bersetuju kita boleh perluaskan perbincangan (kepada) apa-apa yang wajar," katanya selepas menyampaikan bantuan wang ehsan kepada mangsa banjir daerah Pekan 2007, di sini, hari ini.

Najib berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam bahawa PAS bersedia bermuzakarah jika pertemuan kedua-dua parti itu dapat memberi kebaikan kepada rakyat dan agama.

Ditanya sama ada pertemuan kedua-dua parti itu atas nama muzakarah atau muqabalah, Najib berkata: "Pasal istilah pun takkan nak berbalah, asalkan kita dapat berbincang dan mencari kata sepakat atas isu untuk membantu kepentingan ummah dan negara."

.