SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

06 July 2008

"BPR soal siasat saya tiga jam’’ – Mahathir

KUALA LUMPUR 5 Julai – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, hari ini beliau telah disoal siasat oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) selama tiga jam berhubung laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai klip video V.K. Lingam.

“Saya yakin saya akan disoal di mahkamah juga kerana kemungkinan saya dilobi untuk pelantikan hakim-hakim,” kata beliau dalam blognya http://www.chedet.com/.

Pegawai Khasnya, Sufi Yusoff dalam jawapan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Bernama mengesahkan BPR telah menemu bual Dr. Mahathir pada 25 Jun lalu berhubung siasatan klip video tersebut.

Dr. Mahathir turut memberikan komen mengenai Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang antara lain mendakwa kepentingan Anwar terhadap pelantikan secara wajar hakim-hakim sebenarnya adalah “untuk membalas dendam terhadap saya”.

“Sekarang Suruhanjaya Diraja menyebut nama saya sebagai salah seorang yang akan disiasat walaupun saya tidak ada kena-mengena dengan Lingam dan aktivitinya,” kata beliau.

Dr. Mahathir berkata, beliau hanya mengenali Lingam kerana beliau berjaya dalam beberapa kes litigasi dan “saya memutuskan mengambil beliau sebagai peguam saya dalam kes yang dibawa Anwar”.

“Tetapi Suruhanjaya Diraja menyimpulkan jika mungkin saya terlibat, maka saya mesti terlibat. Ini seperti mengatakan jika mungkin saya telah membunuh seseorang, maka saya mesti telah membunuh orang itu. Bukti di luar keraguan munasabah tidak perlu di sini,” kata beliau.

Menurutnya, beliau menyedari usaha untuk mencari kesalahan dalam tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri.

“Selama ini mereka tidak menemui apa-apa. Tapi sekarang mereka menemui cara tidak langsung untuk mengenakan saya,” kata Dr Mahathir dan menyatakan beliau tidak menagih simpati daripada sesiapa.

Suruhanjaya Diraja itu dalam laporannya antara lain, memperakukan supaya Dr. Mahathir, peguam V.K Lingam, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, taikun Tan Sri Vincent Tan dan bekas-bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd. Eusoff Chin dan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim disiasat.

Panel itu juga memperakukan supaya keenam-enam mereka disiasat di bawah Akta Pencegahan Rasuah 1961, Akta Hasutan 1961, Akta Profesion Guaman 1976, Akta Rahsia Rasmi 1972 dan Kanun Keseksaan.

Kesemua mereka kecuali Dr. Mahathir, telah memfailkan permohonan bagi semakan kehakiman, dengan menyatakan beliau sedia ke mahkamah.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 16 Julai untuk mendengar bantahan awal terhadap permohonan bagi semakan kehakiman oleh lima orang itu.

— BERNAMA.
.