SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

15 May 2008

'Tragedi' 14 Mei tidak menjadi kenyataan

Semalam 14 Mei. Hari Rabu. Ianya berlalu seperti biasa. Kalau di Pasir Mas, hari Rabu ada pasar malam. Samalah halnya di Taman Cahaya, Ampang, pasar malam yang penuh meriah dan riuh rendah. Riuh rendahnya mungkin berbeza dengan sidang Parlimen yang kini boleh ditonton secara langsung di RTM 1 selama setengah jam sehari. Bezanya, riuh rendah di pasar malam atau pasar tani sama sekali tidak menarik minat sesiapa tetapi kecoh di Parlimen 27 juta rakyat Malaysia menyaksikannya. Seluruh negara melihat bermacam-macam aksi wakil-wakil rakyat kita yang masing-masing berlumba-lumba nak masuk tv.


14 Mei pada sesetengah orang adalah seperti hari-hari biasa. Rutin kehidupan berjalan seperti hari-hari lain. Tetapi 14 Mei bagi orang yang mengikuti perkembangan politik tanahair ternanti-nanti sejauh mana benar dakwaan pembangkang bahawa pada 14 Mei 2008, seramai 17 orang Ahli Parlimen BN akan menyeberang menyertai mereka! Berita ini begitu dipopularkan dalam blog-blog pro pembangkang. Semua orang tertunggu-tunggu nak melihat siapakah antara 17 orang itu.

Suasana 14 Mei di Parlimen sepanjang sidang Dewan Rakyat berlangsung tiada sesuatu episod di dalam mahu pun di luar Dewan yang boleh mencuri perhatian. Sidang di dalam dewan berlangsung hangat seperti biasa, tetapi 'kehangatan' yang diwar-warkan bakal berlaku di luar dewan ternyata hanya perancangan yang tidak menjadi.

Tumpuan penuh yang diberi kepada Ahli-Ahli Yang Berhormat dari Sabah oleh individu yang bercita-cita menjadi Perdana Menteri Malaysia keenam sebelum 16 September, ternyata tidak berpijak di bumi nyata. Meskipun tawaran-tawaran yang dibuat sama ada melalui orang tengah atau pemimpin-pemimpin kanan parti berkenaan, dengan menawarkan ganjaran yang lumayan tetapi wakil-wakil BN tetap teguh dengan pendirian memikul amanah yang diberi oleh rakyat dengan sejujurnya.

Beberapa Ahli Parlimen Sabah membuat kenyataan mereka dihubungi oleh wakil orang yang bercita-cita menjadi Perdana Menteri keenam itu dengan habuan sehingga tiga keturunan boleh hidup senang, seperti kenyataan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Kalau untuk seorang Ahli Parlimen tawaran yang diberi sehingga 3 keturunan boleh hidup senang lenang, agak-agaknya berapa banyak 'modal' untuk memberi tawaran kepada 30 orang Ahli Parlimen BN untuk membolehkan pembangkang membentuk kerajaan.

Ahli Parlimen Pasir Mas yang 'bebas' menyatakan sekiranya Anwar Ibrahim hendak menjadi Perdana Menteri, dia kena menang pilihan raya umum akan datang bukannya dengan harap ada yang melompat parti menyertainya. Menurut Ibrahim lagi adalah sesuatu yang sukar untuk diterima akal yang waras untuk menerima kenyataan Anwar bahawa beliau telah mempunyai bilangan Ahli Parlimen BN yang mencukupi untuk menyertainya membentuk kerajaan yang baru. Bukan mudah untuk dapat 30 orang yang nak lompat... apatah lagi nak melompat ke dalam 'longkang'.

Ternyata 14 Mei yang diharap-harapkan oleh pembangkang sebagai Tragedi Kepada BN tidak kesampaian. Selepas tarikh ini sama-sama kita tunggu tarikh mana pula yang akan diomongkan oleh Anwar Ibrahim. Apakah 1 Jun, 14 Jun, 1 Julai, 14 Julai, 31 Ogos atau bila? Anwar dengan bongkaknya mendakwa 16 September adalah tarikh yang paling lewat untuk beliau membentuk kerajaan baru. Yang pasti beliau akan terus menerus mengatakan saatnya kian dekat. Tak lama lagi. Sikit masa lagi...Anwar...Anwar... cukup-cukuplah temberang...

Dalam keghairahan memujuk rayu 30 Ahli Parlimen BN jangan-jangan pula yang 82 kerusi dimiliki sekarang terlepas. Yakin kah Anwar semua 82 kerusi pembangkang itu akan kekal sebagai pembangkang sepanjang penggal ini? Tidakkah ada antara mereka akan beralih arah, mengubah minat berganjak posisi menyeberang ke sebelah kerajaan.

Yang pasti seorang ahli sudah menyatakan minat menggangotai parti tertentu... kira-kira 6 bulan lagi....