SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

14 May 2008

Ahli Parlimen Pasir Mas Cari Parti

Kenyataan awal Dato' Ibrahim Ali, Ahli Parlimen Pasir Mas selepas memenangi Pilihanraya Umum lalu adalah beliau akan kekal sebagai Ahli Parlimen Bebas. Kenyataan ini dilihat umum sebagai signifikan dengan kenyataan beliau sebelumnya yang mendakwa sudah merasa bosan berada dalam parti politik kerana akan membataskan peranan yang boleh dimainkannya untuk rakyat.
Lantaran itu, dengan menjadi Ahli Parlimen Bebas, beliau boleh bersuara tanpa bergantung kepada keputusan parti. Dari satu segi adalah logik pendirian seumpama itu. Tetapi dari satu sudut yang lain, ramai yang tidak yakin dengan kenyataan seumpama itu. Ramai yang tertanya-tanya berapa lama YB Pasir Mas itu boleh tahan hidup 'seorang diri'. Hendak atau tidak, beliau pastinya kena ada wadah lebih besar, menyertai parti-parti pembangkang atau BN kembali.
Untuk kembali bernaung di bawah payung BN tidak mudah untuk beliau. Mengikut perlembagaan BN mana-mana ahli yang bertanding dalam pilihanraya menentang calon BN akan dilucutkan keanggotaannya seumur hidup. Beliau bukan sekali menentang BN tetapi 3 kali dalam 3 pilihanraya terakhir. Pastinya halangan yang menanti beliau amat besar, walaupun bukan mustahil.
Dalam keadaan beliau hari ini, menyertai pakatan pembangkang adalah lebih mudah daripada kembali ke dalam BN. Soalnya apakah beliau 'ada hati' untuk membuat keputusan begitu. Ramai yang tidak yakin Ahli Parlimen Pasir Mas itu akan serasi hidup bersama-sama dengan pembangkang yang lain.
Kembalinya beliau ke Dewan Rakyat mengundang minat pemerhati politik tanahair. Ramai yang hendak melihat 'stand' beliau dalam isu-isu yang dibincangkan. Ahli-ahli Parlimen BN tertunggu-tunggu aksi apakah yang bakal dibawanya. Di pihak pembangkang yang lain tidak kurang juga yang menaruh keraguan terhadapnya.
Apabila pengundian dibuat untuk memilih Timbalan Speaker Dewan Rakyat, calon daripada pembangkang mendapat hanya 81 undi berbanding 82 orang pembangkang yang ada dalam dewan. Ramai menuding jari kepada Ibrahim mendakwa beliaulah orangnya yang tidak mengundi calon pembangkang berkenaan.
Hari berikutnya berlaku pertikaman lidah beliau dengan Karpal Singh ekoran tindakan Karpal Singh menggelarkannya 'katak lompat'. Kemudiannya tindakan Karpal yang mempertikaikan kuasa Sultan Perak menimbulkan rasa tidak puas hati ahli Parlimen BN termasuk Ibrahim sendiri sehingga beliau membuat kenyataan menggesa Ahli-Ahli Parlimen Melayu dari PKR menyatakan pendirian masing-masing tentang isu berkenaan. Beliau membidas sikap membisu pimpinan-pimpinan Melayu parti berkenaan.
Sehari sebelum UMNO menyambut ulang tahun ke 62, Dato' Ibrahim akhirnya mengakui beliau tidak mampu bertahan lama sebagai ahli Parlimen bebas dan terpaksa juga bernaung di bawah parti untuk melaksanakan tugasnya dengan baik. Oleh itu, katanya, beliau kini sedang meneliti beberapa parti yang dirasakan "serasi" dengan pendirian dan pemikirannya namun tidak mahu terlalu gopoh untuk membuat pilihan yang sebaiknya.
Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah memberikan lampu hijau PAS bersedia menerimanya menyertai parti itu. Tetapi menurut Ibrahim, beliau masih memerlukan masa untuk membuat pertimbangan semasak-masaknya sebelum memilih parti yang akan disertainya. Beliau mengatakan mungkin memerlukan 6 bulan untuk membuat keputusan.
Pengertian tersirat yang boleh difahami dari situasi ini adalah menyertai Pas bukan menjadi pilihan utama Dato' Ibrahim. Walaupun sudah mendapat 'offer' dari Mursyidul Am Pas sendiri beliau memilih untuk mempertimbangkannya dahulu. Maknanya bukan Pas wadah yang dicari-carinya. Lagi pun bukan menjadi rahsia lagi, ramai pimpinan dalam Pas sendiri secara terbuka menolak Ibrahim diberi laluan bertanding dalam pilihanraya lalu. Sekiranya Ibrahim menyertai Pas beliau pastinya akan menjadi ahli di Pasir Mas. Sanggupkah YDP Pas Pasir Mas memberi laluan sekali lagi untuk Ibrahim menjadi YDP Pas Kawasan Pasir Mas, sebagaimana terpaksa mengorbankan kerusi yang disandang 2 penggal semata-mata memberi laluan Ibrahim bertanding? Sanggupkah AJK dan ahli Pas Pasir Mas berketuakan Ibrahim nanti?
Untuk menyertai PKR, satu perjudian besar. Kerana PKR sendiri tidak ada hala tuju perjuangan yang jelas dan konkrit. PKR hanyalah menjadi penghubung antara Pas dan DAP. Tanpa Pas dan tanpa DAP, PKR hanya akan menjadi parti kecil 'bernakhoda nama besar'.
Untuk mengetuk pintu DAP, perkara paling mustahil dalam hidup Ibrahim. Lagi pun Karpal Singh akan tunggu 'sambut' depan pintu.
Mungkin beliau akan membuat solat istiqarah meminta 'petunjuk' dan menurutnya tempoh untuk beliau berfikir memilih parti yang akan disertainya mungkin memakan masa sehingga 6 bulan. 6 bulan dari sekarang jika dikira-kira adalah bulan Disember. Kebetulan pula 16-20 Disember adalah Perhimpunan Agung UMNO. Hanya Dato' Ibrahim yang tahu parti mana dalam kepalanya? Soalnya, adakah parti yang Dato Ibrahim minat itu bersedia dan berminat menerima beliau?