SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

18 May 2008

Sejauh Mana Kuasa Melayu Dalam Politik?

Oleh: Ahmad Lutfi Bin Ibrahim
Pada 22 September 2007 , Pengerusi SPR telah menyatakan bahawa orang Melayu dan kaum bumiputera lain seramai 90 % tidak daftar pemilih daripada 1.5 juta rakyat hasil dari Program Gerakan Perdana Pendaftaran Pemilih yang berakhir bulan Ogos yang lepas.
Menurut Tan Sri Ab. Rashid Ab Rahman, Pengerusi SPR berkata, “Program yang menetapkan sasaran 2.5 juta pemilih baru, mendapati sebahagian besar daripada sejuta pemilih baru mendaftar adalah bukan bumiputera “ Beliau menyatakan lagi “Umur mereka tidak daftar ini lingkungan 21 hingga 35 tahun. Saya hairan dengan sikap tidak endah mereka. Sedangkan kaum bukan bumiputera lebih peka dengan hak yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negara .”
Daripada kenyataan Pengerusi SPR ini, pelbagai reaksi masyarakat Melayu berkaitan hal ini. Ada yang rasa tiada apa-apa yang perlu dirisaukan, ada ambil tidak endah, biarlah siapa memerintah pun kita boleh cari makan jugak, kesibukan dan malaslah untuk daftar pemilih, apa faedah yng kita dapat, ada orang Melayu dan kepimpinan Melayu yang amat risau dengan fenomena ini. Inilah reaksi masyarakat Melayu yang ramainya lebih rasa tidak perlu risau dan tak ambil endah situasi ini. Buktinya pada bulan April yang lepas telah pun dinyatakan oleh Pengerusi SPR bahawa seramai 4.9 juta rakyat Malaysia belum daftar pemilih dan ramai di kalangannya golongan muda Melayu . Setelah 4 bulan , kita lihat seperti pernyataan di atas 90 % daripada 1.5 juta orang Melayu dan bumiputera tidak daftar pemilih jugak .

Sekiranya keadaan ini berterusan, bahayakah masa depan kuasa politik Melayu, Betul kah…? Persoalan inilah perlu ada dalam minda orang Melayu secara serius kerana sebuah kerajaan dan pemerintahan terbentuk setiap 5 tahun bergantung penuh melalui KUASA UNDI dalam Pilihan raya. Sekiranya kuasa UNDI Melayu Muslim kurang akibat tidak daftar menjadi pengundi walaupun ramai dari segi penduduknya sudah tentu kaum bukan Melayu yang tahu haknya yang berlumba-lumba daftar sebagai pengundi akan menjadi pemain utama dalam menentukan kerajaan dan kuasa memerintah. Kalau ini terus berlaku pada masa depan, adakah kerajaan hari ini yang masih ditunjangi pemimpin Melayu akan kuat atau pun pelbagai tekanan dan tuntutan bukan Bumiputera untuk kepentingan bangsa mereka lebih berani lagi disuarakan ataupun mungkin masa depan kerajaan yang ada akan diketuai PERDANA MENTERI di kalangan bukan Melayu?
Pernyataan PERDANA MENTERI di kalangan bukan Melayu seolah-olah mustahil rasanya , tapi hakikatnya boleh menjadi kenyataan kerana dalam Perkara 43 dalam Perlembagaan, DYMM YDP Agong hendaklah melantik PERDANA MENTERI dari kalangan ahli DEWAN RAKYAT yang pada hematnya merupakan seorang yang mendapat sokongan majoriti ahli dewan rakyat tersebut. Apa maknanya? Orang Melayu mesti tahu bahawa jawatan PERDANA MENTERI bukan hak mutlak di kalangan orang Melayu kerana dalam Perlembagaan seperti di atas, sekiranya parti atau pun komponen parti yang mendapat UNDI terbanyak dari rakyat akan mendapat mandat menjadi kerajaan memerintah dan parti terbesar dapat mandat rakyat sudah tentulah akan dilantik sebagai PERDANA MENTERI.
Andaikata kata Pengundi Melayu tidak ramai daftar mengundi, sudah tentu tidak dapat guna KUASA UNDI dalam Pilihanraya, dan secara langsung akan penentuan kerajaan memerintah ditentukan oleh pengundi yang lebih ramai, jadi sekarang ini SIAPAKAH yang yang paling ramai? Melayukah atau pun bukan Melayu. Mari kita lihat data ini :

NEGERI MINORITI PENGUNDI MELAYU MUSLIM

SELANGOR 49.7 %
PERAK 44.4%
KL 32.4%
NEGERI SEMBILAN 50.0%
P.PINANG 33.6%
SARAWAK 33.9%

NEGERI MARGINAL PENGUNDI MELAYU MUSLIM :

JOHOR 53.9%
MELAKA 54.3%
SABAH 50.1%

Data ini pun telah menunjukkan betapa bahaya KUASA MELAYU masa depan sekiranya fenomena ramai tidak daftar pemilih di kalangan orang Melayu masih berterusan. Kedudukan di atas menunjukkan 9 negeri dari 14 negeri menjadi minoriti dan marginal pengundi Melayu akibat tidak daftar pemilih, mungkinkah masa depan bertambah lagi negeri minoriti pengundi Melayu?
Sekiranya bertambah negeri majoriti pengundi bukan Melayu, ditambah pulak perpecahan pelbagai parti Melayu yang hingga hari ini tidak nampak titik pertemuannya, adalah tidak mustahil kerajaan memerintah jugak akan diketuai oleh bukan Melayu. Jangan ingat, rakyat Bumiputera 60% ramai penduduknya, kita akan memiliki kuasa memerintah sampai bila-bila kerana perpecahan orang MELAYU dalam politik dan KUASA UNDI yang tidak boleh digunakan hampir 90 % akan menentukan survival masa depan segala-segalanya untuk orang Melayu.

Hari ini orang Melayu hanya mempunyai kuasa POLITIK sahaja yang masih kuat, lain-lain bidang seperti ekonomi, pendidikan, dan lain-lain bidang kita ketinggalan jauh dengan bangsa lain. Apa akan terjadi sekiranya kuasa politik jugak tidak kuat dan bidang-bidang lain terus jauh ketinggalan dengan bangsa lain, bagaimana masa depan Bangsa Melayu dan Agama Islam?
Persoalan KUASA UNDI jangan kita ambil mudah dan tidak endah, jangan satu hari kelak anak-anak kita bertanya di hadapan kubur ibu-bapanya, Mengapa ayah-ibu tinggalkan kami dalam keadaan orang Melayu sudah tidak ada kuasa lagi, inilah ayah ibu, tidak endah sangat pasal daftar UNDI, kami terima akibatnya ?? Kalau kita hari ini boleh daftar undi melalui SMS dengan jutaan ringgit untuk mengundi peserta AKADEMI FANTASIA , MALAYSIA IDOL dan lain-lain lagi, adakah tidak boleh untuk kita korbankan masa dan tenaga untuk pergi daftar pemilih sebagai pengundi yang jauh lebih penting untuk masa depan kita, anak-anak kita dan orang Melayu secara keseluruhannya .

Marilah kita tanamkan, pasakkan dalam minda kita, anak-anak kita, jiran kita , masyarakat kita dan orang Melayu betapa KUASA UNDI dan PERPADUAN ORANG MELAYU amat penting menentukan masa depan AGAMA, BANGSA DAN NEGARA KITA. Ingatlah, pejuang dan pemimpin Melayu dulu telah tinggalkan sesuatu yang berharga untuk kita semua iaitu KUASA MEMERINTAH yang telah mengubah segala-galanya selepas 50 tahun kemerdekaan.
Terpulanglah kepada kita, bahaya atau tidak kuasa Melayu masa depan, kitalah yang menentukannya?? KUASA UNDI melalui sebatang pen di tangan kita ...fikir, renung, dan tanyalah diri !!!.