SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

26 May 2009

Mogok Lapar @ "Puasa Sunat" Edisi Pas.. pandangan tokoh

Hari ini adalah hari Nizar and the gang memulakan mogok lapar atau dalam istilah Pas Liberal dikenali sebagai "Puasa Sunat" selama 3 hari sehingga Khamis.

Beliau memulakan "puasa sunat" tersebut dengan ditemani oleh teman karibnya, V. Sivakumar yang turut sama melaksanakan "ibadah" tersebut dengan niat untuk mendesak DYMM Sultan perak membubarkan DUN.

Mungkin niat "puasa sunat" berkenaan seperti berikut;

"Sahaja kami berpuasa sunat 3 hari di bulan Jamadil Akhir sebagai melaksanakan kewajipan mogok lapar, kerana menuntut pembubaran DUN Perak Darul Ridzuan".

Tidaklah dapat dipastikan "puasa sunat" yang bermula jam 11 pagi itu, waktu bersahurnya jam berapa dan waktu berbukanya jam berapa pada Khamis nanti. Juga tidak diketahui berapa banyak ganjaran "pahala" yang akan diperolehi Nizar dan kawan-kawannya.

Mari kita sorot pandangan beberapa orang tokoh tanahair dan antarabangsa.

Mufti Perlis, Datuk Dr. Juanda Jaya menegaskan, umat Islam diharamkan sama sekali melakukan mogok lapar kerana perbuatan itu menyerupai amalan dalam agama Buddha dan Hindu.

Kata beliau, jika seseorang penganut Islam itu meninggal dunia ketika sedang melakukan mogok lapar, dia dikhuatiri mati dalam keadaan tidak beriman.

"Justeru saya ingatkan para penganut Islam, jangan membudayakan mogok lapar kerana ia jelas berbeza dengan amalan puasa yakni ibadat yang dituntut," tegasnya.

Kata Juanda, selain amalan mogok lapar beliau juga khuatir dengan aktiviti berhimpun sambil menyalakan dan mengarak lilin yang berleluasa di negara ini.

"Jika ia dilakukan oleh orang Kristian tidak mengapa kerana memang ada amalan sebegitu dalam agama mereka.

"Tetapi suka diingatkan, orang Islam dilarang meniru amalan agama lain yang memudaratkan diri, menimbulkan fitnah kepada pihak lain dan melanggar undang-undang," katanya.

Mufti Johor, Datuk Mohd. Tahrir Samsudin pula menegaskan, umat Islam diharamkan menyertai mogok lapar itu dan pihak berkuasa pula perlu menghalangnya daripada berlangsung kerana ia boleh menimbulkan fitnah besar kepada negara.

Katanya, jika sesuatu mogok lapar berjaya dilangsungkan, ia mungkin menjadi permulaan kepada fitnah-fitnah lain pada masa akan datang.

"Orang Islam sama sekali diharamkan terlibat dalam mogok ini walaupun bertujuan memberi sokongan. Ini kerana umat Islam wajib menjaga nyawa sendiri.

"Jika tidak berpuas hati dengan sesuatu perkara, ia harus diselesaikan melalui rundingan atau perundangan," katanya.

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria pula berkata : ''Dia punya pasal lah, tidak ada kena mengena dengan hukum Islam tetapi kalau keputusan mahkamah begitu, haramlah hukumnya,".

Sementara itu Ahli Parlimen Pasir Mas, Dato' Ibrahim Ali berkata, tiga hari singkat sangat. Sebaliknya mencadangkan agar buat sampai mati. Baru nampak hebat katanya.

“Kita mengalu-alukan tindakan mereka. Tetapi jika mereka mahu buat mogok lapar, pastikan mereka buat sampai mati. Nanti kita akan tabur bunga kepada mereka sebagai pahlawan demokrasi,” jelasnya.

Siap nak taburkan bunga yang tak tahan nak dengar tu. Agak-agak bunga apa yang sesuai untuk "pahlawan demokrasi" tersebut?

Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Noh Gadut berkata, mogok lapar bercanggah dengan al- Quran, sunnah, ijmak ulama, qias dan sumber perundangan Islam yang lain.

Jelasnya, sebarang perkara yang boleh membawa kemudaratan kepada nyawa, akal, minda, harta dan keluarga adalah haram di sisi Islam.

"Andai kata seseorang yang mogok lapar itu meninggal dunia, maka ia seolah-olah membunuh diri sendiri," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Datuk Husam Musa pula berkata, tindakan berkenaan boleh dibuat dengan syarat individu yang terlibat tidak melakukannya sehingga mati.

Beliau tidak bersetuju dengan pandangan yang menyatakan perbuatan itu menyamai agama lain termasuk Hindu kerana mogok lapar tiada dalam agama terbabit sebaliknya yang ada hanyalah amalan berpuasa.

''Mogok lapar adalah satu trend untuk menyatakan protes, yang diterima oleh semua budaya di seluruh dunia dan seperti amalan berpuasa ia tidak boleh dilakukan secara terus menerus sampai mati.

Sementara itu Syeikh Athiyyah Saqr Mantan Ketua Lajnah Fatwa Al-Azhar, berkata tiada di dalam agama apa yang dinamakan mogok dari makan atau minum bagi mendapatkan sesuatu tuntutan. Ia merupakan wasilah yang negative yang wajib dihindari oleh seseorang, sedangkan di sana ada wasilah-wasilah yang lain yang dibenarkan syara' yang begitu banyak.

Sesiapa yang mengambil langkah ini sesungguhnya dia telah memudharatkan dirinya dengan dengan lapar dan dahaga dalam perkara yang bukannya ketaatan. Sedangkan hadis ada menyatakan

"Tiada boleh memudharatkan (untuk dirinya) dan juga tiada boleh memudharatkan orang lain".

Dalam masa yang sama dia mendedahkan dirinya kepada kebinasaan, sedangkan Allah SWT berfrman yang bermaksud : "Dan janganlah kamu campakkan dirimu ke dalam kebinasaan" (Al-Baqarah 195).

Sesiapa yang mati disebabkan mogok tersebut ia dikira membunuh diri. Bunuh diri adalah dosa besar dan sesipa yang menghalalkannya ia menjadi kafir, tidak boleh dimandikan (jenazahnya), tidak disembahyangkan dan tidak boleh ditanam di perkuburan orang Islam"
.