SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

17 March 2009

Hina Sultan Perak - Karpal mengaku tidak bersalah

KARPAL Singh dibawa ke mahkamah hari ini atas tuduhan menghasut dalam satu sidang akhbar berkaitan Sultan Perak di pejabatnya di Jalan Pudu Lama pada 6 Februari lalu. Beliau didakwa di hadapan Hakim Mohamad Sakeri Mamat mengikut Seksyen 4 (1) (b) Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas dakwaan menghasut.

Karpal dilaporkan mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan dalam satu sidang media berkaitan Sultan Perak di pejabatnya di Jalan Pudu Lama di sini pada 6 Februari lepas.

Beliau didakwa di bawah Seksyen 4(1)B, Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Karpal bagaimanapun dibenarkan untuk diikat jamin sebanyak RM2000 dengan seorang penjamin.

Pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Mohamad Sekeri Mamat di bawah seksyen berkenaan bersama transkrip sidang media Karpal pada 6 Februari lalu yang didapati mengandungi kenyataannya untuk mendakwa Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Karpal mendakwa Sultan Perak bertindak di luar bidang kuasanya serta membenarkan pelantikan Menteri Besar Perak yang baru.

Semasa prosiding hari ini, Timbalan Kanan Pendakwa Raya Datuk Kamaludin Mohd Said turut memohon kepada mahkamah untuk memindahkan kes ini ke Mahkamah Tinggi supaya mahkamah berkenaan menetapkan tarikh perbicaraannya.

Karpal bagaimanapun tidak membantah permohonan tersebut.

Hakim kemudiannya memutuskan kes itu disebut itu disebut sebutan semula kes serta tarikh perbicaraan akan ditetapkan di Mahkamah Tinggi.

Karpal yang juga seorang peguam mewakili dirinya sendiri pada prosiding hari ini.

Bagaimanapun turut bersama beliau ialah 12 lagi peguam pembantu termasuk empat orang anaknya iaitu Gobind Singh Deo, Jagdeep Singh Deo, Ram Karpal Singh dan Sangeep Kaur. Peguam lain adalah RSN Rayer, Sakaran Nair, Malik Imtiaz, M. Kulasegaran, Ramesh Sivakumar, K A Ramu, Lim Lip Eng dan M. Manogaran.
.