SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

31 October 2008

Perhimpunan agung Umno 24-28 Mac

Majlis Tertinggi (MT) Umno hari ini telah menetapkan perhimpunan agung Umno akan diadakan dari 24 hingga 28 Mac depan.

Perhimpunan kali ini juga bakal menyaksikan pertandingan jawatan tertinggi Umno.Keputusan itu sekaligus menamatkan spekulasi bahawa tarikh pemilihan pucuk pimpinan tertinggi Umno akan dipercepatkan kepada Disember.

Bercakap dalan sidang akhbar selepas mesyuarat MT, PresidenUmno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, ekoran keputusan tersebut, bahagian Umno yang telah bermesyuarat, diminta menghantar laporan kepada ibupejabat Umno.

Menurutnya, mesyuarat MT hari ini juga membincangkan tentang perbuatan melobi untuk merayu undi bagi calon-calon yang bertanding jawatan tertinggi parti kali ini yang didapati berleluasa sekarang.

Berikutan itu, katanya, MT akan mengeluarkan arahan mengenai aktivit pelobi dan perayu undi yang mendorong perwakilan mengundi calon mereka dan jangan calon lain.

"Gelaja ini berleluasa berlaku di hotel-hotel dan tempat-tempat pertemuan," katanya.

Sehubungan itu, Abdullah memberi amaran kepada mereka yang terbabit supaya menghentikan segera perbuatan tersebut sebelum mereka dikesan oleh pemantau parti.

Tegah guna jentera k'jaan

Beliau juga meminta calon-calon yang bertanding supaya jangan menggunakan jentera kerajaan sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Abdullah tidak menyebut calon-calon yang dimaksudkan tetapi dipercayai ia dituju kepada mereka dari kalangan menteri dan timbalan menteri yang bertanding kali ini.

Beliau juga kesal dengan penyebaran SMS kempen yang berniat jahat dan menasihatkan mereka yang terbabit supaya menghentikan perbuatan tersebut.

Sebaliknya, beliau mahu mereka merujuk semula dan mematuhi tataetika ahli Umno yang telah ditetapkan.

Abdullah memberi amaran bahawa mereka yang didapati terbabit, akan dihadapkan kepada lembaga disiplin Umno.

Perdana menteri juga berkata, mesyuarat hari ini turut membincangkan kedudukan ekonomi negara sekarang.

Beliau berharap keadaan itu tidak sampai melemahkan ekonomi negara.

Beliau berkata, Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib akan mengumumkan langkah-langkah untuk menghadapi tekanan yang akan ditambil sewaktu sesi penggulungan bajet di Dewan Rakyat pada 4 November depan.

"Tidak payah tanyalah sekarang apa yang hendak dicerita," katanya.

"Harapan kita dengan pengumuman itu, insya-Allah kita harap rakyat akan lebih yakin untuk sama-sama menghadapi cabaran dan masalah yang mungkin timbul akibat daripada kedudukan ekonomi dunia yang tidak menentu sekarang ini," tambahnya.

Serah kuasa

Menurutnya, Najib yang juga timbalan perdana menteri akan membuat pengumuman tersebut supaya rakyat lebih yakin dengan langkah kerajaan dalam menghadap krisis ekonomi.

Abdullah juga berkata, ibupejabat Umno akan mengatur program kempen bagi calon-calon yang bertanding bagi merebut jawatan tinggi parti kali ini.

"Majlis tertinggi juga membuat keputusan untuk membolehkan calon-calon bertanding di peringkat Majlis Tertinggi, mereka akan dibenarkan bertemu dengan ahli-ahli parti. Tetapi ini akan dibuat, disusun... Ibupejabat akan aturkan.

"Setiap negeri, siapa juga akan menjadi calon, bertanding dalam jawatan-jawatan majlis tertinggi bolehlah pergi ke majlis-majlis berkenaan, mengambil kesempatan untuk bertemu (ahli-ahli parti).

"Tidak ada acara-acara lain untuk dijalankan. Jadi dengan cara ini saya percaya mereka dapat bertemu dengan ahli-ahli Umno di negeri-negeri tertentu," katanya.

Ditanya mengenai tempoh kempen yang lama, beliau berkata, garispanduan telah dikeluarkan dan panduan telah diberikan.

Abdulah turut ditanya mengenai kenyataan yang pernah dibuatnya sewaktu melawat Sabah bahawa Ketua Menteri Melaka, Datuk Mohd Ali Rustam boleh bertanding Timbalan Presiden UMNO.

Menurut perdana menteri, beliau hanya mahu menjelaskan bahawa sesiapa juga berhak untuk bertanding.

"Kamu mahu bertanding, kamu bertandinglah. Kalau orang tanya bagaimana beliau (Mohd Ali) hendak bertanding. Biarlah dia bertanding, apa salahnya. Itu hanya menyuarakan seseorang itu ada hak untuk bertanding. Itu saja," katanya.

Mohd Ali telah menawarkan diri untuk bertanding jawatan timbalan presiden Umno. Sehingga ini beliau mendapatkan 23 undi dan belum layak bertanding. Kelayakan minima bagi calon timbalan presiden ialah 39 pencalonan.

Setakat ini, Tan Sri Muhyiddin telah layak bertanding selepas memperolehi 65 pencalonan. Manakala seorang lagi calon, Tan Sri Muhammad Muhd Taib baru mendapat 17 pencalonan.

Ditanya sama ada kenyataan beliau di Sabah itu bermaksud meyokong Mohd Ali kerana Muhyiddin dilihat bersifat lantang dalam beberapa perkara, Abdullah secara berseloroh menjawab: "(Tan Sri) Muhyiddn kempen le tu..."

Beliau ditanya bila akan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Selepas mesyuarat (perhimpunan agung) bagi saya beberapa hari untuk selesai perkara...," katanya.

.