SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

18 September 2008

Langkah terbaru Pak Lah-Najib menjelang 2010…


oleh Agendadaily

Senario politik Malaysia ligat berputar kebelakangan ini.Setelah heboh kisah kerajaan 16 September dikira gone case isu apabila pekong dolak dalik Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenainya sudah jelas terserlah… kini peralihan kuasa dalam kepimpian UMNO sudah naik ke carta teratas.

Petang Rabu Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengadakan sidang akhbar di pejabatnya di Putrajaya yang turut dihadiri oleh timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak dimana beliau membuat pengumuman yang dikira memperjelaskan keadaan tidak menentu berhubung isu berkenaan beberapa hari kebelakangan. Ini ekoran kenyataan Naib Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin di Singapura Rabu lalu yang mahukan proses peralihan kuasa antara Abdullah dan Najib dipercepatkan dari Jun 2010.

Jumaat lalu Najib ketika menjawab soalan para wartawan mengenai kenyataan Muhyiddin itu berkata beliau menyerahkan kepada bahagian-bahagian UMNO di seluruh negara yang akan bermesyuarat mulai 9 Oktober ini membuat pendirian masing-masing mengenainya.

Dalam langkah yang ditafsirkan oleh sesetengah pemerhati politik untuk letak Najib pada kedudukan sepatutnya menjelang pelan peralihan kuasa itu, Abdullah mengumumkan pertukaran jawatan antara kedua mereka. Berkuatkuasa serta-merta Najib akan ambil alih jawatan Perdana Menteri sebagai Menteri Kewangan manakala Abdullah pula akan ambi lalih jawatan timbalannya sebagai Menteri Pertahanan.

Dalam sidang akhbar itu Abdullah juga umum beliau dan Najib akan tetap mengikut tempoh peralihan kuasa pada 2010 yang ditetapkan sebelum ini. Bagaimanapun Abdullah kata beliau mungkin lepas jawatan lebih awal dari 2010 bergantung kepada prestasi Najib. Katanya dalam pemilihan UMNO Disember ini kedua mereka akan pertahankan jawatan masing-masing sebagai Presiden dan Timbalan Presiden UMNO.

"Tempoh waktunya fleksibel. Ia mungkin jika saya mahu pergi lebih awal tetapi tidak melangkaui 2010," kata. Menjawab soalan berhubung tempoh masa itu, Abdullah berkata: Ia boleh jadi di antara sekarang dengan Jun 2010." Sambil menyatakan bahawa kedua-dua pemimpin komited dengan pelan penyerahan, Abdullah berkata beliau akan mengekalkan kerusi Presiden UMNO manakala Najib mengesahkan bahawa beliau tidak akan mencabar Abdullah dalam pemilihan UMNO pada Disember.

Ketika ditanya lebih lanjut berhubung tempoh masa itu, Abdullah berkata: "Ia bukan untuk anda tanya dan untuk saya menjawab."

Abdullah berkata perkara itu akan diputuskan dengan sewajarnya apabila proses penyerahan mengambil tempat. Sementara itu, Najib berkata beliau dan Perdana Menteri telah mencapai persetujuan seperti yang digambarkan oleh Abdullah. Sehubungan dengan itu, beliau berharap pelan peralihan kuasa itu dapat diterima oleh parti demi kestabilan negara dan keutuhan parti.

Ketika ditanya sama ada beliau (Najib) akan menerima sebarang pencalonan untuk jawatan Presiden, Najib berkata "kami telah sama-sama bersetuju dengan perkara itu. Kami serahkannya kepada parti. Kami telah menawarkan diri masing-masing, kami harap parti akan menerimanya," katanya.

.