SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

03 June 2008

Tiada kawalan harga minyak mulai Ogos

Tiada kawalan harga akan dikenakan ke atas petrol dan diesel dengan pelaksanaan mekanisme subsidi bahan api itu Ogos ini, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad hari ini. Beliau berkata kerajaan sedang mempertimbangkan pelaksanaan dua mekanisme subsidi bahan api iaitu "pendapatan tunai" dan penetapan kuota.

Menurutnya, dengan cara itu, harga bahan api di Malaysia akan mencerminkan harga pasaran global, demikian menurut laporan Bernama."Ia bergantung kepada harga pasaran global," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Sidang Kemuncak Pembinaan Malaysia Pertama 2008 di Kuala Lumpur hari ini.

"Kita sedang menuju ke arah inflasi yang memerlukan keseluruhan sistem subsidi diubah, dan ini akan dilakukan menjelang Ogos. Tetapi apa yang akan berlaku esok adalah suatu langkah ke arah itu.

"Kita akan melakukannya secara beransur-ansur kerana satu sistem subsidi sepenuhnya tidak boleh dilaksanakan serta merta sekarang.

"Esok harus dilihat dan dianggap sebagai sebahagian daripada perubahan keseluruhan itu," katanya.

"Kita tidak boleh naikkan harga tanpa memberikan suatu bentuk subsidi kepada rakyat Malaysia. Kita sedang memikirkan untuk menaikkan harga runcit dalam pasaran. Pada masa yang sama, kita perlu menghentikan penyeludupan dan penyalahgunaan yang berlaku," katanya.

Shahrir berkata kerajaan menjangka untuk menaikkan subisidinya ke atas komoditi itu hingga di antara RM55 bilion dengan RM56 bilion tahun ini, bergantung kepada harga minyak dunia. "Harga minyak terus meningkat, jadi peruntukan subsidi juga terus bertambah," katanya.


Tindakan berani

Sementara itu, dalam ucaptamanya dalam Rundingan Meja Bulat ke-22 Asia Pasifik di ibu negara hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menggesa komuniti antarabangsa supaya mengambil langkah berani yang belum pernah berlaku untuk memerangi kenaikan melampau harga makanan, minyak dan komoditi. Bernama memetik beliau sebagai berkata, beban kenaikan harga kini yang ditanggung sebahagian besarnya oleh negara membangun dan miskin, boleh dengan mudah melimpah kepada masyarakat maju.

"Protes, demonstrasi dan rusuhan makanan telah tercetus di banyak negara di dunia membangun termasuk di rantau kita.

"Bagaimanapun kebimbangan ini tidak begitu ketara dilihat di dunia negara maju, kecuali berkaitan dengan kenaikan harga bahan api," katanya. Beliau memberi contoh tindakan berani Jepun dalam menangani kenaikan harga beras, dan mencadangkan langkah yang sama diambil oleh pasaran minyak.

"Untuk mengelakkan tawaran spekulatif, Jepun telah menggantung perdagangan beras dalam pasaran hadapan," katanya.


Bekalan beras

"Kita patut mengkaji langkah sedemikian bagi kemungkinan ia dilaksanakan untuk pasaran minyak, yang merupakan penyumbang penting melonjakkan harga komoditi lain. Kesemua langkah ini akan tentunya memerlukan rundingan dan perjanjian di peringkat antarabangsa," katanya.

Abdullah juga berkata Asean Campur Tiga (10 negara Asean dan China, Jepun serta Korea Selatan) juga boleh memainkan peranan dengan mewujudkan Simpanan Jaminan Makanan Asean memandangkan ia kini tidak mempunyak stok yang cukup bagi menstabilkan secara berkesan harga dan bekalan beras dalam kalangan negara anggota.

"Langkah juga perlu diambil untuk menggerakkan Simpanan Beras Kecemasan Asia Timur yang kini masih di peringkat projek perintis. Ia harus menjadi skim simpanan beras yang berdaya maju yang mendapat komitmen penuh daripada semua negara peserta," katanya.

Abdullah berkara harga beras, makanan ruji penduduk Asia, telah meningkat 76 peratus dalam tempoh lima bulan sejak Disember tahun lalu hingga April tahun ini, sementara harga keseluruhan makanan, meningkat 83 peratus sejak tiga tahun lepas dan harga minyak meningkat empat kali ganda sejak enam tahun lalu.

"Para penganalisis berkata harga itu sudah pada puncaknya. Pada satu ketika tidak syak lagi ia mesti berlaku. Tetapi buat masa ini ia kekal pada harga yang amat tinggi," katanya.